"Most nem az a kérdés, hogy lesz-e jó oktatás, hanem hogy lesz-e oktatás egyáltalán"

Belpol

A Republikon Intézet kerekasztalán arról beszélgettek a pedagógus-megmozdulások szervezői, hogy miért nem szólt nagyobbat a tanév eleji tiltakozási hullám. Feladni azért nem fogják. 

Iskolai tiltakozásokkal indult a 2022/2023-as tanév, miután a pedagógus-szakszervezetek a sztrájktárgyalások során nem tudtak megállapodni a kormánnyal a követeléseikről, elsősorban a jelentős és azonnali béremelésről.

Az előző tanév végén a kormány először rendelettel, később törvénnyel lényegében ellehetetlenítette a jogszerű iskolai sztrájkot (nagyon szigorú követelményeket határozott meg a "még elégséges szolgáltatásra"), ezért a tiltakozni kívánó pedagógusok és tantestületek többsége most a polgári engedetlenséget választja a munkabeszüntetés formájaként. A Republikon Intézet csütörtöki kerekasztal-beszélgetésén azonban az derült ki, hogy

az akciók szervezői sem igazán elégedettek azzal, amekkora tömeget eddig sikerült megmozgatniuk.

Ónody-Molnár Dóra, a beszélgetés moderátora azzal vezette fel a témát, hogy csak az elitiskolákat érte el az elégedetlenségi hullám, Tollner József, a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium tanára azonban azt mondta erre, örülne, ha legalább az elitiskolákat elérte volna. "Még a körülbelül húsz, magát élenjárónak nevező gimnázium sem állt bele egyöntetűen az akcióba, pedig az már segített volna" - mondta Tollner, akinek a tantestülete eddig két napon tagadta meg a munkát. 

A pedagógus nem a kistelepülések pedagógusaitól várná a csodát, de "ha a főváros és az 5-6 legnagyobb város pedagógusainak 70 százaléka csatlakozna az akcióhoz, akkor már azt mondanám, hogy nyertünk". Tollner nincs túl jó véleménnyel a pedagógustársadalomról; szerinte sokan látják a problémákat, de csak akkor állnának be tiltakozni, ha már lenne 50 ezer elégedetlenkedő pedagógus, és nekik kellene 50 ezer egyedikként csatlakozni. Annak azért örül, hogy a pedagógusok megmutatták, az oktatásban a legfelsőbb szintenelrendelt döntések nem tudnak olyan akadálytalanul lecsorogni, mint a Pintér Sándor által felügyelt belügy egyéb területein.

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, aki maga nem szervezője vagy résztvevője a mostani tiltakozásoknak, azt mondta, nem is túl optimista azzal kapcsolatban, hogy ilyen módon lehet-e eredményeket elérni. "Inkább azt szoktam javasolni a kollégáknak, hogy a sikerélményt keressék az osztályteremben" - mondta, és ezzel nem váltott ki osztatlan lelkesedést a panelbeszélgetés résztvevőinek körében.

A pedagógus kar a Klebelsberg Központ elnökétől úgy tudja, hogy szeptember 1-jén és 2-án négy, az 5-i héten összesen kilenc iskolában volt polgári elégedetlenség, így Horváth szerint a média némileg felnagyított képet mutat az engedetlenségi hullám erősségéről. Pilz Olivér, a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára és a Tanítanék Mozgalom aktivistája valamivel jobb adatról számolt be: azt mondta, a tanév eleje óta több mint húsz iskolában volt polgári engedetlenség, és egy-két helyen hagyományos sztrájkot is szerveztek.

Azt ugyanakkor Pilz is elismerte, hogy a 2016-os tanármegmozdulások óta "erodálódott" az oktatással elégedetlenkedők társadalmi háttere, most nem tudnak akkora tüntetéseket összehozni. Ennek szerinte részben a koronavírus-járvány, részben az áprilisi választás utáni apátia lehet az oka. "Az iskolán belüli tiltakozás csak egy eleme lehet a küzdelemnek, társadalmasítanunk kell az ügyet, például olyan megmozdulásokkal, mint a hétfői élőlánc a miskolci iskolánk körül" - magyarázta Pilz Olivér.

 
Szabó Zsuzsa, Horváth Péter, Pilz Olivér, L. Ritók Nóra, Tollner József és a moderátor Ónody-Molnár Dóra 

Abban egyetértettek a beszélgetés résztvevői, hogy a kistelepülések pedagógusait az egzisztenciális félelem és kiszolgáltatottság miatt nagyon nehéz bevonni bármilyen tiltakozásba. A félelmekre ráerősíthetett, hogy a Belügyminisztérium a tankerületeken keresztül kirúgással fenyegetett meg minden polgári elégedetlenkedő tanárt. A budaörsi Illyésben a fenyegető levél óta már volt egy újabb engedetlenségi akció, retorzióról egyelőre nem érkezett hír, de Tollner József arra számít, hogy a napokban újabb levelet kapnak.

Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke arról beszélt, gy kistelepülésen nagyon kevés választása marad egy pedagógusnak, ha elveszíti az állását. A falvakban ráadásul még a megalázóan alacsony tanári fizetés is jónak, sokak szemében vágyott juttatásnak minősül. Az is nehezíti a pedagógusok egységes fellépését a szakszervezeti vezető szerint, hogy a kormány szándékosan széttöredezett oktatási rendszert, és ezzel megosztottságot hozott része. Például más a fenntartója az óvodáknak, mint az általános iskoláknak és a gimnáziumoknak, a szakképzésben dolgozók pedig a közalkalmazotti törvény hatálya alól is kikerültek.

L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány szakmai vezetője a leszakadó térségek "sajátos lélektanát" emelte ki. Mint mondta, ezeken a településeken azt tanulják meg az emberek, hogy a túlélés záloga az, ha a fentről jövő utasításokat kritikátlanul elfogadják. A hátrányos helyzetű gyerekeket oktatók ráadásul jellemzően a szülőkkel sem tudnak összefogni. Aki nagyon elégedetlen, az tiltakozás helyett inkább elmegy a sokkal jobb anyagi helyzetben lévő és problémamentes gyerekekkel dolgozó egyházi iskolákba tanítani. L Ritók. arról számolt be, hogy

az általa ismert berettyóújfalusi járásban már az is nagy eredménynek számít, ha az Igazgyöngy szolidaritási akcióiról szóló beszámolókat az állami intézmények pedagógusai lájkolni merik.

Horváth Péter szerint a politikai megosztottság is hátráltatja a pedagógusok egységes fellépését. Mint mondta, a pedagógusok pártszimpátia szerinti megoszlása nagyjából leképezheti a teljes társadalomban látott arányokat, és sokan úgy vannak vele, hogy hiába érzik rosszul magukat, inkább nem állnak be az ellenzékinek bélyegzett tiltakozók közé. A pedagógus kar elnöke úgy látja, azért is nehéz az oktatásban ilyen akciókkal változásokat elérni, mert egy tanársztrájk nem okoz olyan azonnali károkat a munkáltatónak, mint mondjuk egy munkabeszüntetés az Audi-gyárban

Ez nyilván korábban is így volt, az elégséges szolgáltatásról szóló törvény pedig méginkább csökkentette a hagyományos sztrájk súlyát. Pilz Olivér szerint a sztrájkjogot korlátozó rendelkezéssel az utolsó szelepet zárta el a kormány, amin a feszültségek ki tudtak volna szivárogni, sarokba szorította a pedagógusokat, de sarokba szorította saját magát is, mert így polgári engedetlenségi akciókkal kénytelen szembenézni.

A nem túl optimista hangvételű beszélgetés végén abban azért egyetértettek a megszólalók, hogy minden nehézség ellenére van értelme a pedagógusok harcának, és hinniük kell abban, hogy ez alatt a kormány alatt is lehet valamilyen eredményt elérni, akár a tárgyalóasztal mellett, akár demonstrációkkal, akár társadalmi szemléletformálással. Abban is konszenzus mutatkozott, hogy bár rengeteg probléma van az oktatási rendszerben - pédául a tanagyag tartalmával is -, most a "tűzoltásra", a pedagógusok bérhelyzetének és munkakörülményeinek javítására kell koncentrálni, különben előbb-utóbb elfogynak a tanárok. "Most nem az a kérdés, hogy lesz-e jó oktatás, hanem hogy lesz-e oktatás egyáltalán" - összegezte Pilz Olivér. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.