Navracsics közbelép: egy kisvárosi mozit vegzál a fideszes politikus az Elk*rtuk miatt

  • narancs.hu
  • 2021. november 8.

Belpol

A mozi vezetője rövid időn belül válaszolt is neki.

„A mai nap során levélben fordultam Bakonyi Veronikához, a Tapolca Városi Mozi igazgatójához az Elk*rtuk című film műsorra tűzésével kapcsolatban.” – írta a kormánypárti politikus hétfőn a közösségi oldalán. Navracsics Tibor a poszthoz fotón mellékelte is a mozinak küldött levelét. Ebben úgy fogalmaz: „Szeretnék választ kapni arra a kérdésre, hogy milyen megfontolás, netán utasítás áll a döntés mögött, és mikor tűzik műsorra az ElkXrtuk című filmet?”

Navracsics egyébként arra hivatkozik, hogy tapolcai polgárok panaszolták be a városi mozit nála, amiért nem láthatják helyben a „nagy sikerű” filmet. Ugyanakkor az kérdés, hogy milyen jogon kérheti számon a képviselő az ellenzéki városban működő filmszínházat, amiért az nem játszik egy olyan filmet, amihez ugyancsak nincs semmi köze elvileg a politikusnak.

A hvg.hu kiemeli: „Az apró tapolcai moziban egyébként az országban jelen pillanatban játszott csaknem 40 film közül egy egész héten mindössze hat film levetítésére van lehetőség; egy nap összesen két, három vagy négy filmet vetítenek a városban.” A lap hozzáteszi: „A Tapolcától autóval fél, tömegközlekedéssel háromnegyed órányira lévő gyenesdiási multiplexben egyébként műsoron van az ElkXrtuk.

Nem ez az első hasonló eset a Kálomista-féle kurzusfilm körül. Korábban a jászberényi fideszesek is háborogtak egy sort a film miatt, illetve maga Kálomista is több ízben szabotázsról beszélt. Ehhez képest az országot alaposan megszórták ingyenes vetítésekkel, és iskolás csoportokat is vittek szervezetten a filmre, ami ellen több, a filmben érintett szereplő is tiltakozott már.

Nemrég a tapolcai mozi vezetője reagált is Navracsics megkeresésére. Bakonyi Veronika azt írta a képviselőnek: „annak témája okán, a lefolytatott egyeztetések eredményeként született döntés alapján a filmet nem tűztük műsorra”.

Navracsics ehhez a közösségi oldalán a következő megjegyzést fűzte: „Ezt a választ mindenki figyelmébe ajánlom, aki az előző poszt alatt a független és gazdasági megfontolásokat szem előtt tartó mozi ideája mellett kardoskodott. Úgy tűnik vannak Tapolcán, akik már szégyenlik azt, amit pár éve gondoltak a 2006-os eseményekről.”

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.