Nemzetközi megfigyelők a júniusi választási kampányról: „a Fidesz uralta a terepet”

Belpol

Szeptember végén jelent meg az ENEMO nevű szervezet teljes jelentése az önkormányzati és az európai parlamenti választásról: átláthatatlan párt- és kampányfinanszírozásról, fideszes médiafölényről írnak.

„A választók megtévesztését célozta és eredményezte az a stratégia, hogy az egyik főpolgármester-jelölt 48 órával a választás előtt visszalép, és a támogatóit arra kéri, hogy az állítólag független jelöltre szavazzon” – egyebek mellett ezt állapította meg a Választási Megfigyelő Szervezetek Európai Hálózata (ENEMO) június 10-én, a választásokat követően. A szervezet előzetes jelentése már májusban megjelent, nemrég viszont közzé tette 66 oldalas végső beszámolóját is, melyben többek között a választási rendszert, a média helyzetét, a kampányfinanszírozást részletezi.

Az ENEMO jelentésében kiemelte az állami támogatásokkal való esetleges visszaéléseket, állítva, ezeket a valóságban kampánycélú tevékenységre fordíthatták egyes jelöltek. A szervezet számos visszaélésszerű esetet azonosított: Debrecenben és Nyíregyházán például a helyi hatóságok akadályozták az ellenzéki jelölteket azzal, hogy megnehezítették számukra a kampányhoz szükséges engedélyek beszerzését, és nyomást gyakoroltak a közszféra alkalmazottaira, hogy támogassák a szavazatukkal a Fidesz jelöltjeit. Szegeden a szocialista polgármester (Botka László) hivatalos rendezvényeket használt fel politikai beszédekre, Pécsett pedig azzal vádolták meg a polgármestert (Péterffy Attila) a kihívói, hogy kisajátítja a közterületi reklámfelületeket. Ezek rávilágítottak az állami források közötti határvonal elmosodására. 

A választási megfigyelő szervezet szerint nem volt egyértelmű az állami és a pártforrások közötti különbség, legyen szó fideszes vagy ellenzéki önkormányzatokról. A hivatalban lévő polgármesterek a közigazgatási forrásokat a saját előnyükre használták, ellenőrizték a helyi médiát, és akadályozták a jelöltek kampánytevékenységét. A Fidesz gyakran használta az önkormányzatokat a mobilizálásra, illetve a hozzá köthető civil szervezeteket is. A párt- és a szatelitszervezetei uralták a terepet az ellenséges dezinformációs narratívák terjesztésében, dominálták a közterületi hirdetéseket, a dominanciájuk a közösségi médiában is nyilvánvaló volt.

Nem sokkal a választás előtt a kormány levelet küldött a katolikus egyházközösségeknek, de az ENEMO szerint aggályos volt a gyerekek rendezvényeken történő szerepeltetése is, ami ellentétes a kiskorúak jogait védő nemzetközi normákkal.

Jelentős Fidesz-fölény a civil szférában

A parlamenti választással ellentétben az önkormányzatin nincsenek jogi korlátok a kampánykiadásokat illetően, ami lehetővé teszi a korlátlan költekezést, és egyenlőtlen feltételeket teremt. A pártokat illetően nincs pénzügyi átláthatóság, se a beszámolókra vonatkozó szigorú határidők, ezek pedig nem elég részletesek ahhoz, hogy a nyilvánosság ellenőrzni tudja őket. A legtöbb párt azt állítja, a kampányát a tagdíjakból és mikroadományokból finanszírozza, a jelöltek pedig személyes forrásokra vagy a jelölőszervezetek támogatására hivatkoznak. Ugyanakkor a megfigyelők jelentős eltéréseket tapasztaltak:

a Fidesz-KDNP lényegesen több kampányforrást használ fel, mint az ellenzék. 

Aggodalmak merültek fel a megyei forrásokből finanszírozott civil szervezetek átláthatóságával kapcsolatban is, például a Pest megyei Fidesz-közeli szervezetek esetében, melyeknek nem kellett részletes adatokat szolgáltatniuk a pénzügyi beszámolóikban. 

Az ENEMO aggályosnak tartja az ún. „árnyékfinanszírozási” gyakorlatot, beleértve a kormányközeli civil szervezetek, az állami vállalatok tevékenységét, valamint a „be nem jelentett” finanszírozási forrásokat. Külön kiemelték a jelentős állami támogatásból működő Civil Összefogás Fórumot (CÖF), amelynek tevékenysége áltáthatósági és integritási kérdéseket vet fel. Ezt gyakorlatilag az átláthatatlan pénzügyi hátterű Megafon esetében is megállapította az ENEMO. De megemlítette a Miniszterelnökség alá tartozó Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Városi Civil Alapját is; erről azt írták, visszaél az állami forrásokkal azáltal, hogy a civil szervezeteknek adott támogatásokat azok politikai tevékenységre használják fel.

 
Egy férfi leadja szavazatát az önkormányzati, európai parlamenti és nemzetiségi választásokon a kisasszondi művelődési házban kialakított szavazókörben
Fotó: MTI/Vasvári Tamás
 

És a médiában is 

Az ENEMO a médiát is vizsgálta. A jelentés szerint aránytalanul kormánypárti, 80 százalékos túlsúlyban vannak a fideszes médiumok, élükön a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvánnyal (KESMA). A független médiumok viszont főként olvasói és YouTube-bevételekból, könyvkiadásból, reklámokból és csak kis százalékban támogatásokból működnek. Ezeket nevezi a propaganda „dollármédiának”, azzal vádolva őket, hogy Soros György finanszírozza a működésüket és külföldi érdekeket szolgálnak.

Vannak továbbá a „szürke zonás” médiumok, amelyek nyíltan nem nyilvánítják ki kötődésüket a kormányhoz, de van mégis van vele kapcsolatuk. Egyre több az olyan propagandaoldal, mint a Megafon, így a Fidesz és a kormány jelentős fölénnyel rendelkezik a nyilvánosságban. A független médiát gyakran kizárják a rendezvényeikről, vagy jelentős megnehezítik számukra a közérdekű információkhoz való hozzáférést.

A 2023-ban létrehozott Szuverenitásvédelmi Hivatalt is szóba hozza jelentésében az ENEMO. Mint írják, a független médiumok sérelmezik, hogy „külföldi érdekeket szolgáló”, a nemzetre fenyegetést jelentő újságoknak bélyegzik őket. 

Az ENEMO megemlítette, hogy a két fő országos kereskedelmi csatorna (Tv2, RTL Klub) jelentős befolyást gyakorol a közvéleményre, előbbi pedig az állami médiával egyetemben a kormányt táamogatja, ami meghatározta a kormánypárti médiumok narratíváját.

A kampány során a jelöltek nem fértek egyenlő mértékben a médiához, a politikai nyomás érzékelhető volt a helyi és az országos médiában is, különösen a fideszes vezetésű településeken: a helyi médiumok közvetlenül vagy közvetve a polgármesterek ellenőrzése allatt állnak, teljes mértékben függtek tőlük. A Fidesz jelentős összegeket különített el a közösségi médiára is (a Lakmusz tényellenőrző oldal számítása szerint 2023. december 31. és 2024. június 22. között a Fidesz 876 millió forintot költött hirdetésekre), miközben az olyan szervezetek, mint a Megafon, a CÖF, illetve a kormánypárti sajtótermékek, mint az Origo vagy a Magyar Nemzet is hozzájárultak az online kampányhoz.

Az ENEMO szerint jelentős aggodalomra ad okot a közösségi média szabályozásának hiánya, amely lehetővé teszik a pártok és kapcsolt szervezeteik kiterjedt és féktelen kampányolását. A hiátus miatt visszaélések, félretájékoztatás történhet, a kiegyensúlyozatlan kampányok pedig jelentősen befolyásolhatják a közvéleményt.

A teljes jelentés itt olvasható.

A propaganda a választási megfigyelőket is támadta

Az ENEMO 2001 szeptemberében alakult Horvátoszágban. Több nem kormányzati szervezetet fog össze, főleg Közép- és Kelet-Európából, Közép-Ázsiából, illetve két uniós országból. A demokrácia iránti érdeklődést igyekszik növelni választási folyamatok, a politikai környezet pontos megfigyelése alapján készült jelentéseivel. 

Nem meglepő módon a kormánypropaganda megtalálta az ENEMO-t, azt terjesztve, hogy az „amerikai baloldal” kezében van, a szálak pedig „egészen Soros Györgyig vezetnek”. Ifj. Lomnici Zoltán, a CÖF szóvivője például a választások után azt mondta, az ENEMO félrevezeti a közvéleményt. Mint közölte, a szervezet kért egy találkozót, ahol olyan szenzitív pénzügyi adatokra voltak kíváncsiak, amelyek csak a hatóságokra tartoznak. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mik befolyásolják egy magánfogászati kezelés árait?

  • Fizetett tartalom

Az utóbbi években a magánfogászati ellátás árai is folyamatos emelkedést mutattak. Az állami egészségügyi rendszer leterheltsége és a hosszú várólisták miatt mégis egyre többen fordulnak magánszolgáltatókhoz. Nézzük meg, milyen tényezők befolyásolják a magán fogászatok költségeit!

Mik lehetnek egy online vállalkozás sikerének titkai?

  • Fizetett tartalom

Az online vállalkozások virágzása nem véletlen. Az internet adta lehetőségek nemcsak megkönnyítik az üzletindítást, hanem nagy növekedési potenciált is kínálnak. De mi kell ahhoz, hogy egy online vállalkozás valóban sikeres legyen? Nem elegendő pusztán egy jó ötlet vagy termék, hiszen a verseny nagy, a piac dinamikusan változik, és az ügyfelek elvárásai is egyre magasabbak. Az alábbiakban összegyűjtöttük, mik lehetnek a legfontosabb sikertényezők.