A Mérték Médiaelemző Műhely hamarosan közzéteszi éves jelentését a lágy cenzúráról. Előzetesen közöltek már egy rövid elemzést az állami hirdetések torz elosztásáról, most pedig Máriás Leonárd írása jelent meg az ÉS-ben. A felméréshez és így ehhez a cikkhez egy tucat újságíróval, köztük a kormánymédia munkatársaival is beszélgettek, mindenki név nélkül nyilatkozott.
|
Beleláthatunk tehát a Habony, Vajna, Mészáros és Schmidt által tulajdonolt, részben régi sajtómunkások, részben fiatal karrieristák által működtetett gépezet kulisszái közé.
"A holdudvaron belül az összhangot állítólag az teremti meg, hogy a legfelső tartalmi döntéshozói szint nem egyedül a főszerkesztő, hanem ugyancsak aktív szereplő – a főszerkesztő felett – egy háttéremberekből álló, a kormányzati kommunikációban is részt vevő kommunikációs stáb. Több interjúalany beszámolt arról az értesülésről, hogy ezeknek az orgánumoknak a vezetői általában hetente, olykor hetente többször főszerkesztői értekezleteken vesznek részt, ahol találkoznak a kommunikációs csapat képviselőivel"
- olvasható a cikkben. Ez a páratlanul szoros együttműködés mezei olvasóként is tapasztalható: korábban egy konkrét eset, a Momentum elleni lejáratókampány kapcsán gyűjtöttem össze azokat a jeleket, amelyek a központilag kiosztott anyagok létére utalnak.
Az Origo legendás mocskolódása után a Figyelő is beszállt a Momentum elleni lejárató propagandába
A Figyelő és az Origo nem hivatkozik egymásra, hanem pont egyszerre írta meg pont ugyanazt a cikket. Egyik íráshoz se adja a nevét senki.
A kormánypropagandában dolgozók a saját önfelmentő-önigazoló stratégiáikról is beszélnek, de van olyan megszólaló, aki nem sokat köntörfalaz: "Amíg azt gondolják, hogy lojális vagy, addig minden rendben, és nagyon jó lehetőségeket kapsz, például anyagilag. Ha mondanak valamit, azt megteszed, és ha azt mondják valamire, hogy nem, akkor azt nem teszed".
Az e heti ÉS-ben megjelent cikk most szabadpolcos, tehát ingyen elolvasható itt.