Interjú

„Nyugalomban tartani a Balkánt”

Maróth Gáspár védelmi beszerzésekért felelős kormánybiztos

Belpol

Haderőreformmal csábította Magyarországra a német mamutcégeket a kormány. A védelmi beszerzésekért felelős kormánybiztost a fegyverkezés okáról, hasznáról és kockázatairól kérdeztük.

Magyar Narancs: Leopard és Lynx páncélosok, Airbus helikopterflotta, hazai gyártású gépfegyverek: néhány eszköz a magyar honvédség nagybevásárlásaiból, amelyeket az elmúlt évben jelentettek be a Zrínyi 2026 program részeként, és amelyeket az ön szervezete, az állami tulajdonú Védelmi Beszerzési Ügy­nökség intézett a hadseregnek. Azt viszont nem tudjuk, hogy mennyit költenének a modernizálásra – a sajtóban 3500 milliárd forintos keretet emlegetnek. Mennyi lesz a haderőreform végső összege?

Maróth Gáspár: Ezt pontosan nem lehet megmondani, hiszen NATO-tagállamként számos fejlesztési kötelezettséget vállaltunk – olyanokat is, amelyek tervezés alatt állnak. Ha a szakma szabályai alapján „húznék fel” egy modernizált hadsereget, akkor a ráköltött forrás nem állna meg a 10 ezer milliárdnál. Eddig mindenesetre nagyot nem hibáztunk, a NATO minősítési rendszerében kiemelkedő értékelést kaptunk a tervezett és a már végrehajtott katonai beszerzések miatt.

MN: Azért megkérdezném újra: mennyibe kerültek a honvédség frissen beszerzett és fejlesztés alatt álló fegyverrendszerei?

MG: Erről nem nyilatkozhatok a törvények szerint. A sajtóban megjelent pénzügyi becsléseket mindenesetre nem cáfoltuk, ezeket veheti irányadónak is. (Lásd erről keretes írásunkat – K. T.)

MN: A Zrínyi 2026 programnál a kormányzati kommunikáció mindig megemlíti, hogy a haditechnika zömét új magyar gyárakban – Kaposváron, Zalaegerszegen, Gyulán – állítják össze, amelyek exportra is dolgoznak. A haderőreform és a fegyvergyártás azonban két különböző történet, még ha együtt is hivatkoznak rájuk.

MG: Nyilván, hiszen a honvédelmi beruházás csak egy projektnek számít. Alapvetően nem is a Zrínyi 2026 miatt nyitottunk a hadiipar felé. Azt láttuk, hogy ezen a területen olyan konjunktúra alakult ki, amit a világ mérnöki fejlesztéseiben élen járó egyetlen ország sem hagy ki a saját ipari szerkezetéből. A kezünkre játszott az a történelmi lehetőség, hogy a német hadiipar nagy szereplői, mint a Rheinmetall vagy az Airbus hosszú évtizedek után megmozdultak, új helyszíneket keresnek. Őrült versenyfutás kezdődött a térség államai között – nem tagadom, ebben a versenyben meggyőző érvünknek számított az országunkban zajló haderőreform.

MN: Az tényleg meggyőzőnek tűnik, hogy a kormány 60 milliárd forintot biztosít a német–magyar tulajdonú Rheinmetall Hungary Zrt. zalaegerszegi Lynx-gyárának építésére, aztán a Magyar Honvédség 2 milliárd euróért vásárol a magyar leánycégtől 218 páncélost.

MG: Ami közel sem pénzszórás. A magyar állam kisebbségi tulajdonos a cégben, osztozunk a bevételeken. Kimondott kormányzati elvárás volt a Védelmi Beszerzési Ügynökség felé, hogy próbáljunk annyi pénzt itthon elkölteni, amennyit csak lehet, forgassuk vissza a befektetett százmilliárdokat a hazai GDP növelésére. A helyi gyártás munkahelyeket, infrastruktúrát teremt, az itt befektető vállalatok iparűzési adót fizetnek. De ami a legfontosabb: ezek a beruházások számtalan magyar kis- és középvállalat számára nyitják meg az utat a lehetséges beszállításra.

MN: Persze, de közben a kormány fizet a Rheinmetall első nagy hazai munkája után. Ha van is bevétel, az az állam egyik zsebéből a másikba vándorol.

MG: A gyár beindulása után komoly külső profitra számítunk, amiből az ország részesedni fog. Ne gondolja, hogy a német Rhein­metall AG-t egy 2 milliárd eurós megrendeléssel el lehetne csábítani, csak ezért nem települnének ide. Mondok egy példát: az Egyesült Államok a közeljövőben körülbelül ötezer darabot vásárolna egy, a Lynxhez hasonló kaliberű gyalogsági harcjárműből. A megrendelésért a Rheinmetall is versenyben van – ők ilyen tételekben gondolkodnak. (Azért a 2 milliárd euró sem kis tétel: a vállalat a saját üzleti beszámolója szerint 2019-ben például 6,22 milliárd eurós forgalmat bonyolított le – K. T.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.