Simicska Lajost az ág is húzza

Oszlop volt

  • Magyar Krisztián
  • 2015. november 1.

Belpol

Simicska Lajos érdekeltségei a köztéri reklámpiacról is kiszorulnak: a Miniszterelnökség már a főváros szerződésbontása előtt lépett, és Siófokról is próbálják kirakni az egyik reklámvállalkozását.

A miniszterelnök és Simicska Lajos emlékezetes összeveszése óta Orbán Viktorék mindent elkövetnek, hogy félreállítsák a Fidesz felemelkedésében és a párt finanszírozásában évtizedekig fontos szerepet játszó oligarchát. Ha kell, hazudnak és a közvéleményt megvezetve az EU-ra mutogatnak, mint az M4-es autópálya-építés leállításakor tették (lásd: Hazugsággal kikövezett tévút, Magyar Narancs, 2015. április 15.). Ha kell, megpróbálják évekre kizárni a Simicska-birodalom legnagyobb cégét az állami közbeszerzésekből (lásd: A Közgép elveszett kikötője, Magyar Narancs, 2015. július 30.). A „simicskátlanítás” következő állomása a jelek szerint a közterületi reklámpiacon számos közbeszerzésből felhizlalt Mahir-csoport és a Publimont Kft. kigolyózása. Ez már hónapok óta zajlik, ám a nyilvánosság előtt csak a közelmúltban vált egyértelművé, amikor a fővárosi önkormányzat szerződésbontást kezdeményezett a Mahir Cityposter Kft.-vel úgy, hogy el is távolíttatnák a közterületekről a cég 750-nél is több hirdetőoszlopát. A Simicska Lajoshoz és üzlettársához, Nyerges Zsolthoz köthető Publimont Kft. is könnyen a partvonalon kívül rekedhet, miközben az átalakulás egyik legfőbb nyertese Garancsi István, a Videoton FC tulajdonosa lehet.

Milliárdos bevételek

Ahogyan a Közgépnél, úgy a Simicskáékhoz köthető reklámcégeknél is merőben más volt a helyzet néhány éve, mint a februári „gecizés” után. E vállalkozások sorra kapták a nagy állami megrendeléseket, egyebek közt a Magyar Turizmus Zrt., a Magyar Villamos Művek, a Szerencsejáték Zrt. vagy éppen a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) kedvencei között is ott szerepeltek a korábbi pártpénztárnok érdekeltségei.

A Simicska Lajoshoz és Nyerges Zsolthoz valamilyen szálon köthető, a közterületi reklámpiacon jelen lévő cégek meglehetősen bonyolult hálót alkotnak. A 2012-ig Simicska-résztulajdonnal rendelkező B-Reklám Kft. szinte minden Mahir-cég mögött ott van valamilyen formában. A B-Reklám volt az a vállalkozás 1994-ben, amely egy bonyolult privatizációs eljárás során megvette a Magyar Állami Hirdetőt (Mahir). A cégbirodalom az évek során folyamatosan bővült, a Mahir Zrt.-hez jelenleg a Mahir Cityposteren, a Mahir Kiállítás és Rendezvény Szervező és Kivitelezőn, a Mahir Többlet Ajándéktárgy és a Mahir Keszthely Kft.-n kívül még a Heti Válasz Kiadó Kft. tartozik. A reklámpiacon közvetlenül érdekelt Magyar Hirdető Zrt. tavaly közel nettó 2 milliárd, a Mahir Cityposter 1,1 milliárd, a Mahir Kiállítás és Rendezvény Szervező és Kivitelező pedig 2,4 milliárd forintos árbevételt produkált.

Tarlós jön, oszlop balra

Tarlós jön, oszlop balra

Fotó: Földi Imre / MTI

Simicska Lajos az egyedüli tulajdonosa a szintén különböző reklámtevékenységekkel foglalkozó Euro Publicity Kft.-nek, amelynek a tavalyi és az előtti árbevétele 550 millió forint környékén mozgott; de a fentieknél is jelentősebb piaci szerepe van a Publimont Hirdetésszervező Kft.-nek, amelynek tulajdonosai között ott van Nyerges Zsolt és egy kft.-n keresztül Simicska Lajos is. A Publimont a 2010-es kormányváltást követő évek alatt megháromszorozta teljesítményét: míg 2010-ben 2,7 milliárd, addig 2014-ben 8 milliárd forintnál is magasabb volt a nettó árbevétele.

A Simicska–Nyerges-kettőshöz köthető reklámcégek a választások idején különösen fontos szerepet játszottak a fideszes és egy darabig a kormányzati propagandában (bár ez a kettő bajosan választható el egymástól). A kampányokban döntően ezeken a vállalkozásokon keresztül volt lehetőségük a jelölteknek és a pártoknak köztéri megjelenéseket vásárolni. Az atlatszo.hu összegzése alapján a 2014-es választások előtti kampányban az egyéni országgyűlési képviselőjelöltek közül a Fidesz–KDNP politikusai elsősorban a Publimontot és valamelyik Mahir-céget bízták meg reklám­tevékenységgel abból a fejenként egymillió forintból is, amit a költségvetésből kaptak a kampányukhoz.

Garancsi lehet az utód?

A Kreatív médiapiaci szaklapban közölt összegzés szerint 2010 és 2014 között több mint 60 milliárd forintot költött az állam kommunikációra, amelynek közel 41 százaléka a Simicskához és köréhez köthető médiabirodalomban – így a kültéri reklámcégek mellett a hozzá tartozó rádiókban, tévében és lapokban – jelent meg. Ezzel szemben a Világgazdaság nemrég már arról számolt be, hogy Simicska Lajosék érdekeltségeihez 77 százalékkal kevesebb állami reklámpénz áramlott 2015 első hét hónapjában. Egy évvel korábban hét hónap alatt a listaáron kalkulált 19,9 milliárd forintos állami reklámbüdzséből még 36 százalékot hasítottak ki Simicska médiacégei, az idei 13,8 milliárdos állami forrásból viszont már csak 12 százalékot. Ha csak a kültéri reklámokat nézzük, akkor társaival ennél is többet veszített Orbán Viktor egykori barátja: tavaly január és július között a közterületi reklámokra elköltött pénz háromnegyede náluk jelent meg, listaáron mintegy 3,3 milliárd forint értékben. Ezzel szemben 2015 első hét hónapjában 1,1 milliárdos volt a közterületi állami reklámköltés, és ennek már „csak” a fele érkezett Simicskáék valamely vállalkozásához.

Az utóbbi hónapokban az is kiderült, ki lehet a legnagyobb konkurense Simicskáéknak: az atlatszo.hu információi szerint az Orbán Viktorhoz jelenleg is közel álló Garancsi István bevásárolta magát a közterületi reklám­piacon jelentős múlttal rendelkező ESMA Zrt.-be. A magyar–spanyol érdekeltségű cég inkább 2012 előtt volt erős, de a piacról fokozatosan kiszorította a Mahir-csoport és a Publimont. Simicskáék 2009-ben meg is akarták vásárolni, de nem sikerült megegyezniük az akkori tulajdonosokkal – Garancsi Istvánnak nemrég viszont igen. Az ESMA-t állami megrendelésekkel a Közbeszerzési Értesítő tanúsága szerint egyelőre nem stafírozták ki, igaz, sokszor ügynökségeken keresztül érkezhetnek a megbízások. Simicskáék sem ugrálhatnak örömükben, idén csupán néhány kisebb értékű közbeszerzésen szerepelt sikeresen valamelyik Mahir-cég: a Magyar Állami Operaház kötött a Mahir Cityposter Kft.-vel egy 24 millió forintos szerződést, míg a Dél-balatoni Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás a Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft.-t bízta meg kommunikációs feladatokra 85,2 millió forint értékben (utóbbiról a Siófokról is kitennék Simicskáékat című keretes írásunkban további részleteket közlünk). Viszont idén már közbeszerzési eljáráson kikosarazta Simicskáékat mások mellett a Magyar Turizmus Zrt., a fővárosi önkormányzat, a Gábor Dénes Főiskola és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ is.

Pofon Lázáréktól

A fővárosi hadüzenet előtt Lázár Jánosékkal is volt egy kellemetlen köre a Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft.-nek: a nyáron a Miniszterelnökség módosította azt az 500 millió forint értékű szerződést, amelyet 2014 de­cem­berében kötött a Miniszterelnökség a vállalkozással. Bár már tavaly év végén is sejteni lehetett, hogy nincs minden rendben Orbán Viktor és Simicska Lajos között, a Mahir-cég verseny nélkül jutott a megbízáshoz, amelyben a Miniszterelnökség „fejlesztéspolitikai kommunikációs alaptevékenységéhez kötődő rendezvényszervezési feladatokat kell ellátni részben uniós forrásokból”. Idén júliusban a megrendelő kezdeményezésére módosították a szerződést, így a 2015. december végéig tartó együttműködés során a Miniszterelnökség csak az 500 millió forintos keretösszeg 70 százalékáért rendel szolgáltatásokat, így Simicskáék buktak nettó 150 millió forintot. A hivatalos indoklás szerint a módosítás legfőbb oka az volt, hogy az Európai Bizottság a szerződés módosításának időpontjáig nem fogadta el a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztési Operatív Programot, amelyből az európai uniós forrásokhoz kapcsolódó tájékoztatási és nyilvánossági feladatok ellátása megvalósítható.

A Miniszterelnökségnél is drasztikusabb lépésre szánta el magát a budapesti önkormányzat: szeptember végén a Fővárosi Közgyűlés hozzájárult ahhoz, hogy felmondják a hirdetőoszlopokra kötött szerződést a Mahir Cityposter Kft.-vel. A Fidesz által erőltetett megállapodást 2006 őszén kötötte az akkori baloldali többségű főváros, így Simicska cége 25 (!) évig üzemeltethetett volna 621 hagyományos, illetve 140 „le- és elfedő rendszerű” hirdetőoszlopot. Mindezt úgy, hogy az oszlopok 50 méteres körzetében a főváros nem engedélyez más vállalkozás számára reklámcélú tevékenységet. Budapest ezért a bevételek 15 százalékát, de minimum 45 millió forintot kapott. A megállapodás előnytelenségéről, egyebek közt arról, hogy miért is érte meg monopolhelyzethez juttatni 2006-ban a Mahir-céget, érdemes lett volna korábban is vitatkozni – a fővárosnak azonban épp most jutott eszébe, hogy a reklámcég nem teljesítette a szerződésben foglaltakat. Az ellenőrzés során egyebek közt kiderült – állítja a főváros, hogy a kft. nem telepített a korábbi megállapodásban rögzített helyekre internetes terminálokat, és a légszennyezettség-mérő oszlopokat sem oda helyezte el, ahová kellett volna; rá­adá­sul azok nem is mértek megfelelően. A döntés bejelentése után több fórumon is előkerült, hogy központi utasításra léphetett a főváros, így ez újabb fejezet a Simicska–Orbán-háborúban. Ezt Tarlós István főpolgármester minden esetben cáfolta, azonban több mint gyanús, hogy a Mahir Cityposter kipaterolásáról nem sokkal Simicska Lajos februári kirohanása után dönthettek, és a szerződés felülvizsgálatát már májusra előkészítették. Az is meglepő, hogy a fideszes városvezetés szerint korábban nem volt idejük és energiájuk felülvizsgálni a 2006 óta érvényben lévő kontraktust. Pedig korábban is szembesülhettek a megállapodás vitatható részleteivel: 2013-ban Hanzély Ákos, a közgyűlés PM-es tagja feljelentést tett hűtlen, illetve hanyag kezelés miatt ismeretlen tettes ellen a Budapesti Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi főosztályán. Hanzély ugyanis azt orrontotta, hogy a Mahir Cityposterrel és egy másik céggel kötött szerződés minimális előírásait sem tartják be a cégek, és ezeket a Fővárosi Önkormányzat nem kéri számon. A feljelentésnek végül semmilyen eredménye nem lett, és Tarlósék sem foglalkoztak az üggyel.

A Mahir Cityposternek december végéig el kell bontani a hirdetőoszlopokat, és ezen minden bizonnyal az sem változtat, hogy közleményük szerint a felmondás kézhezvétele után azonnal bírósághoz fordulnak. Ahogyan fogalmaznak: a szerződés felmondása „nyilvánvalóan jogszabályba ütközik, egyben bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúját is felveti”. Úgy vélik, a Fővárosi Önkormányzat által kifogásolt, a lakosságnak ingyenes inter­net­el­érést biztosító és a légszennyezettséget kijelző, „jelenleg is kifogástalanul működő” úgynevezett kombinált hirdetőoszlopokat az önkormányzattal évekkel ezelőtt írásban egyeztetett, általuk jóváhagyott műszaki megoldással és helyszínekre telepítették. A Mahir ezenfelül azt is állítja: a Fővárosi Önkormányzat sosem kérdőjelezte meg a szerződésben meghatározott díj összegét, a szerződés alapján az önkormányzatnak biztosított egyéb többletszolgáltatások értékét, nem kezdeményezte az éves díj- és árbevétel-megosztás módosítását, mindig elfogadta az elszámolásukat, és nem akarta ellenőriztetni sem könyvvizsgálóval, sem más módon, holott erre a szerződés szerint van jogosultsága.

Hogy kinek van igaza, az a bíróságon talán kiderül, de addigra nagy valószínűséggel mások oszlopain hasít majd a fideszes propaganda. Ha pedig a bíróság esetleg Simicskáék álláspontját osztja, az esetleges kártérítést Orbánék majd kifizettetik. A mi zsebeinkből.

Siófokról is kitennék Simicskáékat

Siófokon Lengyel Róbert független polgármesternek is szúrja a szemét az a megállapodás, amelyet még a fideszes városvezetés kötött 2009-ben az Euro Publicity Kft.-vel. A Simicska-cég és az önkormányzat rendes felmondás kizárásával 15 évre írta alá azt a szerződést, amely szerint a város évi 7,2 millió forintot kap azért, hogy az Euro Publicity hasznosíthatja a közterületek hirdetési felületeit. Az éves bérleti díj 2011-től az előző naptári évre vonatkozó inflációval emelkedik.

A polgármester tájékoztatása szerint évente több tízmilliós üzletről van szó, amelyet a Simicska-cég felbukkanása előtt az önkormányzat felügyelt. „Korábban a hivatal egyetlen ügyintézője szedte be a reklámdíjakat, így a hirdetőink által befizetett teljes összeg a városé volt. Nem látom, miért is jó nekünk ez a konstrukció, amelyben a bevétel döntő része másutt landol” – hangsúlyozta Lengyel Róbert. A városvezető már elrendelt egy belső vizsgálatot azért, hogy miként lehetne a szerződésen változtatni vagy esetleg azt felbontani.

A siófoki polgármester egy másik fronton is küzd Simicska Lajossal, egy 3,1 milliárd forintos hulladékválogatón vitatkozik a Közgép által vezetett konzorcium és a Dél-balatoni Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás. (Erről bővebben a Már ezt is megcsinálják a Közgéppel: nem vettek át egy 3,1 milliárdos beruházást Simicska cégétől c. írásunkban olvashat a magyarnarancs.hu-n.) Az ügy érdekessége, hogy az új somi hulladékválogató az uniós beruházásoknál kötelező nyilvános teendőit is egy Simicska-közeli vállalkozás nyerte: a Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft. 85,2 millió forintból végzi el a „projekt megvalósítása során szemléletformálással, tájékoztatással kapcsolatos feladatokat”. A megbízáshoz egy nyílt közbeszerzési pályázat végén jutott a cég.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindig jó biznisz volt

A Mahir elődje a Budapest Székesfőváros Hirdető Vállalata volt, amelyet 1911-ben hozott létre a főváros vezetősége. Kezdetben a vállalat 195 hirdetőoszloppal rendelkezett, de ez a szám a második világháborúig megsokszorozódott – részletezi a HVG magyar márkák történetével foglalkozó gyűjteménye. A cég 1949 után Állami Hirdető Vállalat néven működött tovább, Magyar Hirdetőre (Mahir) 1956-ban nevezték át; tevékenysége fokozatosan bővült, így idővel reklámtervezéssel és -kutatással, reklámeszközök kivitelezésével és hirdetések terjesztésével is foglalkozott. A rendszerváltás utáni időszakra a vállalat egyre nagyobb veszteségeket könyvelt el, így aztán több sikertelen kísérlet után 1994-ben privatizálták: a befutó a Mahir megvásárlására létrehozott, köztudottan Fidesz-közeli B-Reklám Reklámszervező és Média Kft. volt. A Mahirhoz egyre több vállalkozás került, amelyek a legnagyobb bevételekhez a 2010-es kormányváltás után jutottak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."