Nyomon követnék a dolgozókat

Politikai megfigyelés a BKV-nál?

  • Nagy Gergely Miklós
  • Lombos Ede
  • 2012. február 1.

Belpol

A metróban dolgozók politikai elkötelezettségét is figyelnie kell a BKV-nak – a tűzesetek elkerülése érdekében. Erről határoztak ősszel a városházi, a BKV-s és a tűzoltó notabilitások az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon. A Bakondi György kézjegyével ellátott emlékeztető a narancs.hu birtokába került. Az érintettek szerint komoly tévedés történt.

Az utóbbi időkben keletkezett metrótüzek tapasztalatait foglalták össze egy október 4-i - az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon megtartott - összejövetelen. A narancs.hu megszerezte az itt készített emlékeztetőt. A házigazda Bakondi György altábornagy, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója volt, megjelent György István főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója, valamint felsőbb beosztású tűzoltók, BKV-s műszaki vezetők.
Az egyeztetésen megállapították: a három metróvonal közül a legtöbb tűzeset a 3-as metrón következett be, legfőképpen az alagutakban és szerelvényeken. Az alagutakban az állomásokhoz közeli szakaszokon sín környéki zsír-szösz izzások történtek, míg a szerelvényi tüzek a fékekhez, erős áramú berendezésekhez köthetők.
Legkritikusabb a 2011. április 19-i esemény volt, amikor egy teljes szerelvény kiégett. Szerencsére utasok nélkül álldogált az Árpád hídnál egy kihúzó vágányon – kiürítették, miután különös hangokat eregetett –, amikor lángra kapott. (Vitézy Dávid első felindulásában a karbantartás hiányát gyanította kiváltó okként, a tűzoltósági szakvélemény azonban anyaghibát állapított meg. Egy karbantartásra ki nem jelölt berendezésben, a szerelvény rádiójában keletkezett zárlat, ez gyújtotta be a pozdorja válaszfalat a hátsó vezetőfülkében.) Tarlós István főpolgármester emiatt vizsgálatot rendelt el, ennek következményeként egy hónappal később 43 darab, 40 évnél idősebb kocsit vontak ki a forgalomból. (Úgy tudjuk, az orosz gyártó szakemberei is nagyot néztek, amikor megtudták a fővárosi delegációtól, hogy Budapesten a 30 évig garantált futásteljesítmény után is üzemel a típus.)


A katasztrófavédelmi megbeszélésen az elvégzendő feladatokat is kijelölték. Első helyen szerepel az eddigi lágy helyett az eredeti, kemény orosz kenőzsír használata a kenőanyag szétszóródása ellen. Ennél többet foglalkoztak a vonatvezetőkkel, akikre „az alagutakban bekövetkezett eseményeknél igen nagy felelősség hárul”. A műszaki ügyeletesek, az állomások diszpécsereinek felkészültségére szintén kitértek a megbeszélésen, de megemlítették az „állomások kialakítását, adottságát ismerő személyeket” is, akik az ott elhelyezett műszaki eszközök kezelését készség szinten ismerik. Bár nem nevezik meg őket, de a meghatározás alapján ilyenek a biztosítóberendezések kezelői, az áramellátásban dolgozók, karbantartók, pályafenntartók, illetve gépészeti munkatársak. Aztán levonják a következtetést. „Rendelkeznie kell a BKV-nak egy olyan eljárási renddel, amely meghatározza a fentebb említett beosztásokban dolgozók feladatait, felkészültségük ellenőrzésének megvalósítását, mentális, pszichikai állapotuk nyomon követését, munkájukat befolyásoló politikai elkötelezettségük figyelését.”

 


Itt következhetne a legérdekesebb kifejtés. Annak a leírása, hogy a vonatvezetők, a műszaki ügyeletesek, a diszpécserek vagy akár a többiek politikai elkötelezettsége hogyan nyilvánulhat meg egy selejtezésre érett metrókocsi kigyulladásakor. És ennél lényegesebb a kérdés: milyen módszerekkel és kikre bízzák a metróvonalakban dolgozók politikai elkötelezettségének figyelését?

A narancs.hu birtokába került emlékeztetőből ez nem derül ki. Ahogy az sem, hogy bárki a jelenlévők közül kifejezte volna fenntartását a személyes jellegű adatok gyűjtésével szemben. Arról mindenesetre rendelkeztek, hogy a közeljövőben a megbeszélésen részt vevő szervezeteknek közösen át kell tekinteni az emberi tényező szerepét „az esemény bekövetkezéséhez vezető folyamatban, illetve a bekövetkező események keletkezésével kapcsolatban”.A konkrét feladatok között a 8. sorszámot kapta annak az eljárási rendnek a kidolgozása, amely a metró működtetésében kulcsszerepet betöltő személyek kiválasztására, felkészítésére, felügyelet alatt tartására(!) vonatkozik. Határidőként 2012. január 31-ét szabták. A 2885/TF/2011-es sorszámú emlékeztetőt Bakondi György a kézjegyével hagyta jóvá.

"Tévedés történt"

Nem vizsgálják senki politikai elkötelezettségét sem a katasztrófavédelemnél, sem a BKV-nál, az emlékeztető megfogalmazása tévedés eredménye – reagált a narancs.hu megkeresésére Dobson Tibor. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság hivatalvezetője hozzátette: az emlékeztető dokumentumot lejegyző hivatalnok hibája mellett másokat is terhel felelősség, hiszen az anyagot alapos áttanulmányozás nélkül fogadták el. „Az ominózus mondatot valahogy úgy kell érteni, hogy ha az említett munkakörök betöltői közül valakiről kiderül, hogy szélsőséges, terrorista csoport tagja, vagy más módon kötődik hozzá, akkor az nem kerülhet ilyen pozícióba, hiszen kockázatot jelent. A találkozó a tűzesetek esélyének csökkentését szolgálta, ez egy elővigyázatossági lépés a sok közül” – fogalmazott Dobson. Arra a kérdésre, hogy a találkozó résztvevői pontosan mit is értetettek a szélsőséges csoport kifejezés alatt, például szerintük egyes hungarista szervezetek idetartoznak-e vagy sem, Dobson úgy reagált: ezt a megjelölést sem az ülésen, sem később nem definiálták. A hivatalvezető hangsúlyozta: se a katasztrófavédelemnek, se a BKV-nek se kapacitása, se kompetenciája, se jogi felhatalmazása nincs arra, hogy egyes munkatársainak a politikai kötődéseit vizsgálja, esetleg lehallgassa őket. Mire megjegyeztük: az idézett mondatból mindennek az ellenkezője is következhet. „Nem gyűjtünk azóta senkiről se információt, csak pszichikai és fizikai alkalmassági vizsgának vetjük alá dolgozóinkat. Az a mondat badarság. Egyszerűen el lett cseszve a megfogalmazás, és aztán átment mindenkin.”  
Át bizony: Bakondi Györgyön, György Istvánon és Vitézy Dávidon is.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).