Bélyegmúzeum

Postatiszta nemzeti vagyon

Belpol

Pár hete derült ki, hogy az állam 42 milliárd forintért vette át a Bélyegmúzeumot a Magyar Postától. Arról nem esett szó, hogy miért ennyiért és miért most, de arról sem, hogy a valóságban mi is az a Bélyegmúzeum, és milyen értéket képvisel.

Miután Varga Mihály benyújtotta az Országgyűlésnek a 2020-as költségvetés elszámolását, az ún. zárszámadási törvényt, a Népszava észrevette, hogy a kormány néhány eddig titkolt tavalyi költéséről is „fellebbent a fátyol”. Ezek közé tartozott, hogy a Magyar Posta Zrt. a birtokában lévő Bélyegmúzeumot eladta a magyar államnak 42 milliárd forintért, amit a gazdaságvédelmi alapból vásároltak meg. A feltűnést keltő pénzügyi manőver tárgyával a sajtó egyáltalán nem foglalkozott, többnyire elintézték annyival, hogy az „állam vett egy bélyeggyűjteményt is”, azt sugallva, mintha csak néhány albumért fizettek volna temérdek pénzt. De korántsem csak egy bélyeggyűjteményről van szó. A Hársfa utca 47. szám alatt működő múzeum 90 éve létezik, de története még korábbról datálható.

A kiegyezés után létrejött Magyar Királyi Postának az első dolga volt, hogy saját, „nemzeti” címert tegyen a hivatalokra és a postakocsikra, illetve a motívum megjelenjen a postai bélyegzőkön is. Négy évig azonban osztrák bélyegek voltak forgalomban, az első itthon készült bélyeg csak 1871-ben készült, Ferenc József profiljával.

 

Bélyeggyűjtés állami pénzből

A bélyeggyűjtésbe a hazai posta, s rajta keresztül az illetékes minisztérium szó szerint „belekeveredett”: 1874-ben alakult meg Bernben az Egyetemes Postaegyesület, amelynek Magyarország is tagja lett, és amely 1878-ban még csak ajánlotta, de az 1891-es szabályzatában már kötelezővé tette, hogy minden tagország küldje el az összes kibocsátott bélyegét a többieknek. Magyarországon e külföldi bélyegeket nem osztogatták el, de nem is rendszerezték. A múzeumi elhelyezés gondolata az 1890-es bécsi értékcikk-kiállítás kapcsán vetődött fel először, mivel a hazai gyűjteményt épp a rendezetlenség miatt nem lehetett kiállítani, ezért az alkalomra csak egy postai díszalbum jelent meg a hazai bélyegekkel. Hasonlót adtak ki 1896-ban, a millennium évében is, sőt az Ezredéves Országos Kiállításon (bővebben: Vereckéről Budapestre; Magyar Narancs, 2021. május 19.) a posta pavilonjában már a bélyegek nyomólemezeit is bemutatták.

Ettől kezdve több mint húsz éven át rendszeresen előkerült a magyar bélyeg- és értékcikkmúzeum ideája, de hiába őrizte a posta szinte hiánytalanul az összes létező bélyeget a nagyvilágból, az 1878 előtti hazai postai gyűjtemény hiányos volt. Olyannyira, hogy a zimonyi születésű szőnyegkereskedő, a Magyar Áruforgalmi és Értékmegállapító Bizottság elnöke, Poppovits Frigyes Mirkó (1863–1928) sokkal jelentősebb magyar kollekcióval rendelkezett, mint a Magyar Kir. Posta. Poppovits az 1909-ben megrendezett első hazai bélyegkiállításon vált közismertté, ekkor derült ki, hogy nem csak az 1867-től megjelent összes hazai alapbélyeg van a birtokában, de mindenféle színváltozatok, tévnyomatok és egyéb különlegességek, sőt számos magyar bélyeg tervei, próbanyomatai is.

Mint kiderült, Poppovits bélyeggyűjtő szenvedélyénél csupán egyvalami volt erősebb: a hazaszeretete. A korabeli sajtóbeszámolók és a későbbi visszaemlékezések szerint is ennek nyomán ajánlotta fel gyűjteményét 1915-ben a magyar államnak. Poppovits ragaszkodott hozzá, hogy a kollekciót egyben tartsák és a leendő bélyegmúzeumban mutassák be, de a teljességhez tartozik, hogy miután két körben (1916-ban és 1919-ben) átadta gyűjteményét, „önzetlenségéért” cserébe 290 ezer korona értékű postai értékcikket kapott. (Ekkoriban egy gyári munkás kb. 1500 koronát keresett egy évben.) Egy 1921-ben kelt levél szerint Poppovits még annyit kért, hogy a kiállítandó anyag mellé írják ki, hogy tőle származik, és hogy nevét a leendő múzeum alapítói közt említsék.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.