Új cégóriás a kommunikációs piacon: Casus Vivendi

  • Bodoky Tamás
  • 2000. december 14.

Belpol

Amost 44 éves Messier évtizedek óta a francia gazdaság fenegyereke; a pénzügyminisztériumban indult, majd egy befektetési bankban folytatódó karrierje során számos korszerűtlen állami vállalat privatizációjában vállalt kulcsszerepet. Módszereiről sokat elárul, hogy példaképe, Jack Welch, a General Electric vezérigazgatója úgy érdemelte ki a "Neutron Jack" becenevet, hogy a vállalat átszervezése során teljes épületkomplexumok maradtak üresen. Messier 1996-ban vette át a közműholding irányítását, és villámgyors tranzakciók és akvizíciók sorozatával négy év alatt az öt legnagyobb európai távközlési és médiavállalat közé küzdötte fel vállalatát - de a menet közben az eurokonform csengésű Vivendire átnevezett cég birtokolja a világ legnagyobb vízműve, a világ harmadik legnagyobb hulladékkezelője, továbbá az Európa legnagyobb energiaszolgáltatója titulusokat is.
Amost 44 éves Messier évtizedek óta a francia gazdaság fenegyereke; a pénzügyminisztériumban indult, majd egy befektetési bankban folytatódó karrierje során számos korszerűtlen állami vállalat privatizációjában vállalt kulcsszerepet. Módszereiről sokat elárul, hogy példaképe, Jack Welch, a General Electric vezérigazgatója úgy érdemelte ki a "Neutron Jack" becenevet, hogy a vállalat átszervezése során teljes épületkomplexumok maradtak üresen. Messier 1996-ban vette át a közműholding irányítását, és villámgyors tranzakciók és akvizíciók sorozatával négy év alatt az öt legnagyobb európai távközlési és médiavállalat közé küzdötte fel vállalatát - de a menet közben az eurokonform csengésű Vivendire átnevezett cég birtokolja a világ legnagyobb vízműve, a világ harmadik legnagyobb hulladékkezelője, továbbá az Európa legnagyobb energiaszolgáltatója titulusokat is.

A közműholding már Messier érkezése előtt beszállt a médiabizniszbe: 1984-ben társalapítója volt az első francia "pay-tv" (előfizetéses) tévécsatornának, a Canal+-nek. Néhány évvel később megalapította az első francia mobilszolgáltatót, az SFR-t (Société Francaise de Radiotéléphonie). Messier tovább erősítette a telekommunikációs vonalat, miközben médiavállalatként Európa felé terjeszkedett: annyi tőkét pumpált a Canal+-be, hogy az Európa-szerte fogható digitális televíziócsatornává nőtte ki magát, az SFR mellé pedig vezetékes telefonszolgáltatót (Cegetel) is alapított a frissen liberalizált francia távközlési piac meghódítására. A könyv- és lapkiadásba is beszállt: megvásárolta az 1835-ben alapított postagalamb-szolgálatból az egyik legnagyobb francia kiadóvállalattá fejlődött Havast, és az amerikai játék- és oktatóprogram-gyártó Cendant Software akvizíciójával létrehozta benne a Havas Interactive részleget, ily módon pozíciót foglalva a multimédia-bizniszben is.

Messier a kezdetektől a távközlés és a média konvergenciájára játszott, az "egyik lábbal a telkókban, a másikkal a médiában" elvet követve. A 2000-es év elején a Vivendi ellenőrizte Franciaország második legnagyobb mobilszolgáltatóját, és erős pozíciói voltak az EU médiapiacán (elsősorban interaktív televízió: Canal+, British Sky Broadcasting). Globális infokommunikációs hatalomra ez év során két lépésben tett szert, két piszok bonyolult tranzakció során. Az első nagy dobása a fúzióval végződő Vodafone-Mannesmann háborúban játszott szerepe volt, a második pedig a Seagram amerikai vállalatóriás bekebelezése - két regénybe illő sztori az ezredvég globális gazdasági zavarosában történő pecázás művészetéről, amelyeket megpróbálunk most erősen leegyszerűsítve megvilágítani.

A mérleg nyelve

1999 szeptemberében a német mobilfronton piacvezető (D2) Mannesmann - amely az elmúlt száz évben elsősorban acél- és gépgyártással foglalkozott, és csak néhány éve, a dereguláció idején szállt be a távközlési bizniszbe - a harmadik legnagyobb brit mobilszolgáltató, az Orange megvásárlásával "hátba támadta" korábbi szövetségesét, a brit piacvezető Vodafone-t. Ez a váratlan fejlemény krízishelyzetet teremtett a Vodafone-nál (amelynek az EU többi országában működő mobilszolgáltatókban meghatározó befolyást nem biztosító résztulajdonosi szerepe van). A Vodafone nem sokkal korábban véglegesítette a második legnagyobb amerikai mobilszolgáltató, az AirTouch Communications bekebelezését, és ezzel 250 milliárd dolláros tőzsdei értékkel a világ legnagyobb mobilszolgáltatójává lépett elő. Európai vezető szerepének megőrzésére bármi áron meg kellett szereznie a tőzsdén nagyjából 90 milliárd dollárt nyomó Mannesmannt, ezért 107 milliárd dolláros vásárlási ajánlatának elutasítása után ellenséges felvásárlási ajánlatot tett a cég részvényeire.

Ez nagyjából azt jelenti, hogy a tőzsdei érték fölött kezdte összevásárolni a Mannesmann nyílt piacon forgó részvényeit, ami politikai felhangoktól sem mentes felháborodáshoz vezetett német oldalon: a szövetségi parlament egyik képviselője egyenesen "globális gazdasági kannibalizmusról" beszélt, Schröder kancellár pedig a Le Monde-nak adott interjújában a "német-francia konszenzusos megközelítést" pedzegette. Nem véletlenül: a konfliktusban az akkor 70 milliárd dollár tőzsdei értékű Vivendi a mérleg nyelvének szerepét játszotta.

A Mannesmann lehetséges szövetségest látott a francia cégben az ellenséges felvásárlási ajánlat elhárítására, míg a Vodafone sok midenre hajlandónak tűnt, hogy ezt elkerülje. Messier mindkét féllel tárgyalt, és két lehetőséget tárt az igazgatótanács elé: az egyik forgatókönyv szerint a Vivendi összeolvad a Mannesmann-nal fifti-fifti alapon, és így kivédi a Vodafone felvásárlási ajánlatát, a másik szerint nem tesz így, cserében viszont megkapja a Mannesmannt bekebelező Vodafone leendő tartalomszolgáltató leányvállalatának felét. Miközben a Vivendi azon törte a fejét, hogy Európa legnagyobb mobilszolgáltatója vagy globális infokommunikációs vállalat legyen-e a XXI. században, 2000. január 10-én az AOL és a Time Warner bejelentette egyesülését. A Vivendi igazgatótanácsa ezután a Vodafone ajánlatát fogadta el, s alig négy nap múlva a Mannesmann elesett: elfogadta a Vodafone utolsó, 180 milliárd eurós ajánlatát - ami egyébként a cég tőzsdei értékének éppen kétszerese volt.

Irány Hollywood

A Vodafone-dealtől függött Messier másik nagy húzása is: víziója szerint - amelyről akkor már fél éve győzködte az ifjabb Edgar Bronfmant, az amerikai Seagram óriásvállalat fejét - három év múlva az "új gazdaság" aranybányájának a tartalomipar ígérkezik. Bár manapság az online tartalomszolgáltatók bevételei elenyészők ahhoz képest, amit a drótot, a csatornát, az adatátvitel technikáját ("a csövet") biztosító cégek kaszálnak, ez éppen fordítva lesz a versengő telkók által telítődött piacon - érvelt Messier, és rengeteg pénzt ajánlott a Bronfman család prosperálónak nem nevezhető szeszipari és médiabirodalmáért. Bronfman - saját alelnöki státusa mellett - a Vodafone-portál megszerzését szabta az eladás feltételéül. A júniusban nyélbe ütött, részvénycserén és adósságátvállaláson alapuló fúzió összesen 34 milliárd dollárjába került a Vivendinek, viszont a Seagram azóta leépítésre ítélt szeszipari érdekeltségei mellett megkapta a Universal médiabirodalmat - a legpatinásabb hollywoodi filmgyárat (Universal Studios) és a világ legnagyobb zenekiadóját (Universal Music + Polygram), többek között. A Vodafone-deal megnyitotta az utat a Vivendi számára (a Mannesmann bekebelezésével) az EU-ban is piacvezetővé vált mobilszolgáltató jelenleg 48 milliós és gyors ütemben növekvő előfizetői bázisa felé. Nyugat-Európa a világ legfejlettebb mobilpiaca, és míg az USA-ban a számítógép az online szolgáltatások elsődleges közvetítője, a harmadik generációs (UMTS) frekvenciák iránti elképesztő érdeklődés tanúsága szerint Európában ezt a szerepet az internetesített mobiltelefon fogja játszani: a Jupiter Research piackutatása szerint 2003-ra az EU populációjának kétharmada rendelkezik majd ilyesfajta kézi készülékekkel.

Portál határok nélkül

A Vodafone-Vivendi közös vállalat neve Vizzavi, amely egy olyan globális (értsd: EU + USA) portál kialakítását tűzte ki célul, amely az online szolgáltatások teljes skáláját nyújtja földrajzi helyzettől és a "vevőkészülék" típusától (számítógép, mobiltelefon, televízió) függetlenül. Az EU összes országában - az első körben Franciaországban, Angliában, Németországban, Olaszországban és Hollandiában - leányvállalatot hoznak létre a nyelvi változatok elkészítésére. Egyelőre a Vizzavi csak WAP-on érhető el, de jövőre indul a webes, illetve a televízióhoz csatlakoztatható "set-top box"-ra optimalizált változata is. Mindezt azonban csak előjátéknak szánják a harmadik generációs mobilszolgáltatás 2002-re várt robbanása elé, amikortól a Vizzavi a nagy sebességű adatátvitelt kihasználó multimédiás és cellaspecifikus, tehát a mobilos pillanatnyi tartózkodási helyén érvényes szolgáltatásokkal gazdagodik: egyszerre globális és lokális tehát, és remélhetőleg a francia farmerek sem fognak tüntetni ellene.

A Seagram bekebelezése után Messier nagyszabású profiltisztogatásba kezdett: külön cégbe szervezte a közműszolgáltatásokat (Vivendi Environment) és az infokommunikációs ágazatokat (Vivendi Communications). Nyílt titok, hogy a Vivendi Environment és a Seagram szeszipari érdekeltségei eladók: a végső cél a tisztán infokommunikációs Vivendi Universal összekalapálása, amely az első évben mintegy 21 milliárd dolláros árbevételre számít. A Vivendi Universal alelnöke Bronfman lesz, ő intézi majd a zenével és az internettel kapcsolatos ügyeket. A Canal+ és a Universal Pictures önálló leányvállalatként működik tovább Vivendi Universal Image néven, a Canal+ korábbi vezérigazgatójának felügyelete alatt. "A folyamat végére három vetélytársunk marad: az AOL Time Warner, a CBS Viacom és a Disney. Európai cég vagyunk, erős európai gyökerekkel, de ha néhány év múlva úgy tartják számon a Vivendi Universalt, mint egy jól menő európai céget, akkor nem értem el a célomat" - nyilatkozta a mágus a Wirednek.

Bodoky Tamás

A Vivendi Magyarországon

A Vivendi Telecom Hungary csoport a Vivendi International leányvállalata, amely jelenleg a vezetékes és az üzleti kommunikációs szektorban vállal szerepet. A csoport Magyarország második legnagyobb vezetékes távközlési szolgáltatója, mely 2000 júniusa óta kilenc primer körzet lakosságát, vállalkozásait és intézményeit szolgálja ki. A Vivendi Telecom Hungary irányítása alá egy hat megyére kiterjedő, helyi, közcélú távbeszélő szolgáltatást nyújtó társaság, a V-Fon, egy országos adatátviteli szolgáltatást nyújtó vállalat, a V-Com (korábban PartnerCom Rt.), valamint egy, a közeljövőben létrejövő országos internetszolgáltató, a V-Net tartozik. A koncessziós társaság által ellátott területeken másfél millióan élnek, itt közel félmillió előfizetőt szolgál ki. A vállalatcsoport eddig közel 550 millió dollár értékű befektetést hajtott végre Magyarországon, és közel 1250 munkatársat foglalkoztat.

A V-Fon Távközlési Rt. az alábbi koncessziós társaságok összeolvadásával jött létre: Digitel 2002 Rt. (a váci 27-es és a gödöllői 28-as primer körzet); Déltáv Rt. (a szegedi 62-es és a szentesi 63-as primer körzet); Egomcom Rt. (az esztergomi 33-as); Bakonytel Rt. (a veszprémi 88-as); Kisdunacom Rt. (a Pest megyei 24-es); Dunatel Rt. (a Fejér megyei 25-ös primer körzet).

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)