Újabb adó a bankoknak - Einstand

  • Mészáros Bálint
  • 2010. június 17.

Belpol

A kormánytervek 200 milliárd forintos különadóval sújtanák a pénzintézeteket. A teljes összeg behajtására nincs nagy esély, úgyhogy a bejelentés csak az alku kiindulópontja volt.

Miután az Európai Unió világossá tette, hogy a gazdaságélénkítő tervek nem járhatnak együtt a költségvetési hiány emelkedésével, a kormány kénytelen volt új források után nézni (lásd: Merre van az arra?, Magyar Narancs, 2010. június 10.). Az átlagosnál jobban keresőknek kedvező személyijövedelemadó-csökkentés, valamint az 500 millió forintnál kisebb nyereségű vállalkozások társaságiadó-csökkentésének fedezetét ezért jórészt a bankokra kivetett különadónak kellene biztosítania. A bejelentésben három éven keresztül évente 200 milliárd forint szerepelt, de az adóemelés pontos mértékét egyelőre nem lehet tudni: nem ismert a megsarcolandó vállalkozások köre (a pénzintézeteken kívül a biztosítókat és a lízingcégeket emlegetik, a takarékszövetkezetek talán kimaradnak), és az sem, hogy a szereplők milyen arányban lesznek kénytelenek osztozkodni a befizetésen. Az arányosításhoz a szektorok nyereségét alapul véve, illetve feltételezve, hogy a pénzintézetek az eddigi különadó helyett, és nem felette fognak az államkasszába befizetni, valószínűleg

150-160 milliárd

körül alakulhat a bankoktól elvárt hozzájárulás. Tekintve, hogy a fióktelepekkel együtt véve a bankszektor 2009-ben 306 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el, a tavalyi eredményhez viszonyítva 50 százalék körüli adóráta adódik - idénre és a következő évekre ebből persze semmi nem következik.

A pótlólagos bevételre adott magyarázatok természetesen nem a közönséges pénzbehajtást hangsúlyozzák. Orbán Viktor parlamenti felszólalásában azzal indokolta a bankadó szükségességét, hogy másfél éve az állam is megsegítette a bankokat, amikor bajban voltak - most viszont a bankokon a sor, mivel az ország van bajban. Ez azonban így egyszerűen nem igaz.

Az akkori megsegítés valójában a most megpumpolni szándékozott bankok közül csak kettőt érintett: az IMF hitelcsomag terhére az állam 30 milliárd értékű tőkejuttatást adott az FHB-nak, illetve 400 milliárdnyi hitelt az OTP-nek. A segítség célja az volt, hogy e bankok ne legyenek versenyhátrányban azon társaikkal szemben, amelyeket külföldi anyabankjuk (a saját kormányuktól kapott euró-százmilliárdokból) támogatott, valamint a pluszforrásból hiteleket nyújtsanak a vállalkozásoknak. A hitelt mindkét társaság kevesebb mint egy év múlva kamatostul visszafizette.

Nem stimmel az a magyarázat sem, hogy egész Európa bankadó bevezetését fontolgatja. Ennek egyrészt akkor volna értelme, ha egységes szabályok alapján mindenhol bevezetnék, vagyis az a hazai bankadón felüli kötelezettség volna, másrészt akkor, ha a befolyt pénzből olyan alapokat hoznának létre, amelyekből rendezhetők a válságokban bekövetkező bankcsődök - afféle felelősségbiztosításként, mivel eddig a bankok a fellendülés hasznát élvezték, a válság következményeit viszont az adófizetők állták. Döntés egyelőre nincs, e szisztémát főleg a németek erőltetik, a britek inkább szabadon felhasználható költségvetési pénzként képzelik el a bankoktól elvett pénzt (mint mi), Svédországban pedig a különösen kockázatos ügyletek visszaszorítására már be is vezették a banki különadót.

Orbán átlátszó magyarázatától függetlenül a bankok speciális adóztatása mindig kedvelt forrásteremtő módszer. Az ok igen egyszerű: ennek a szektornak van pénze. Ráadásul a bankadók bevezetésekor a politikának nem kell választói tömegekkel megküzdenie, hiszen a banki tevékenység negatív megítélése egyértelmű (a bankok kegyetlenül visszafizettetik a hiteleket, és nem átallnak magas kamatot is felszámítani). A különadót először 2005-ben vezették be azzal, hogy átmeneti időre, két évre vetik ki, mert utána úgyis ömlik az uniós támogatás. Mértéke a kamatkülönbözet hat százaléka, vagy az adózás előtti eredmény nyolc százaléka (azaz plusz nyolcszázaléknyi társasági adó) volt. A zárszámadási adatok szerint ebből 2005-ben és 2006-ban is 35 milliárd forint bevétele származott a költségvetésnek, mivel a bankszektor adózás előtti eredménye akkoriban még 400 milliárd fölött volt. A 2004 novemberében elfogadott törvény indoklása szerint a bankok kamatmarzsa túl nagy, az igazságosabb közteherviselés érdekében annak egy része a költségvetést illeti. Az elvonás oka az üres államkasszán túl nyilvánvalóan az volt, hogy az állami kamattámogatás miatt felfutó lakáshitelezés legnagyobb haszonélvezői a hitelintézetek voltak. Az állami támogatásból adódó mesterséges keresletélénkítés esetén pedig teljesen szokványos és legitim eljárás, hogy a közpénzből is gazdagodó ágazat valamennyit visszafizessen a közösbe (hasonló kötelezettségük van például a gyógyszergyártóknak is). Mielőtt lejárt volna a két év, a második Gyurcsány-kormány bevezette a hitelintézeti járadékot, amit különösebb köntörfalazás nélkül a kamattámogatással érintett hitelállomány kamatbevételének öt százalékában állapítottak meg. Ebből azóta 12-13 milliárd forint folyt be évente, idénre 13 milliárd volt az előirányzat. A csökkenés annyiban logikus, hogy a 2005-ös csúcsév 150 milliárdra rúgó állami kamattámogatása mostanra nagyjából a felére mérséklődött, és a támogatott jelzáloglevelek egy részének lejártával a banki profit is a töredékére olvadt. Az ideiglenesnek ígért

sarc meghosszabbítása

így is felháborította a Bankszövetséget, amely 2006 nyarán az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult. Többek között azt kifogásolta, hogy a minden vállalkozásra vonatkozó négyszázalékos szolidaritási adón felül csak a hitelintézeteket sújtják pluszteherrel, ráadásul 2006 utolsó negyedévében a korábbi különadó és az új hitelintézeti járadék egyszerre lesz életben, azaz a hátrányos megkülönböztetés mellett az arányos közteherviselés elve is sérül. Az AB elutasító határozatának indoklása akár a mostani helyzet megítélésekor is lényeges lehet: eszerint a diszkrimináció tilalma csak azt jelenti, hogy a bankok között nem lehet adózás szempontjából különbséget tenni - az, hogy a lakáshitelezés támogatásával szintén jól járó építőipari cégektől az állam nem kért visszatérítést, vagy az agrártámogatásokból profitáló gépkereskedőkre sem vet ki különadót, nem a bankok diszkriminálása. Az AB szerint továbbá aránytalanság csak akkor volna megállapítható, ha az adó mértéke annyira eltúlzott volna, hogy az már az adóalany ellehetetlenülését idézné elő. Az évente 30-40 milliárd társasági adót is fizető szektor eddigi 15-20 százalékos adóterhelése ilyen alapon nyugodtan felemelhető akár 50 százalék fölé - különben is, ezentúl a kormánytöbbség egymaga választja az alkotmánybírákat, és olyan alkotmányt írhat, amilyet éppen kedve van.

Fontosabb kérdés, hogy a pénzintézetek szó nélkül tudomásul veszik-e az elvonást. A növekvő terheket minden további nélkül átháríthatják az ügyfeleikre.

A kamatmarzs növelése igen kockázatos volna: a betéti kamatok csökkentése versenyhátrányt okozna az egyéb befektetési formákkal szemben, a hitelkamatok emelése pedig a meglévő portfólió további romlását okozná. A különféle díjak és költségek emelése is elképzelhető, de a felügyelet vagy a versenyhatóság mindezekkel szemben igen erős jogosítványokkal léphet fel, és a nyereségességi megfontolások aligha lesznek elfogadhatók. Ennél sokkal valószínűbb a költségcsökkentési lépések megtétele, aminek legegyszerűbb formája a - már most is zajló - fiókosítás. Egységes uniós szabályozás nem lévén, a regionális központok fiókteleppé alakítása azzal jár, hogy az irányítás, az adózás és a felügyeleti díjfizetés az anyaországba kerül - akár a magyar székhelyű pénzintézetek is áttelepíthetik központjukat mondjuk Bécsbe vagy Pozsonyba. Ez egyúttal elbocsátásokkal is járna, tehát a létesítendő egymillió új munkahelybe e megszűnő státuszokat még bele kellene kalkulálni. Extrém esetben a hitelezés visszafogása is megtörténhetne, leginkább a kormány által támogatandónak tartott kis- és középvállalatok körében. Ez viszont a gazdasági növekedést is visszavetné - nyilatkozataiban éppen erre hivatkozik Erdei Tamás, a Bankszövetség elnöke is. (Az ellenérvek között szerepel még, hogy a Bázel III. szabályozás miatt amúgy is növekszik majd a bankok tőkekövetelménye - csakhogy az előírások 2012 végén lépnének életbe, amikorra a banki különadó elvileg megszűnne.) Az tény, hogy a magyarországi megtakarítások nem fedezik a hitelezés forrásigényét: az átlagos hitel/betét mutató sokat javult ugyan, de tavaly még mindig 151 százalékon állt (és valamennyi banknál meghaladta a 100 százalékot). Az is biztos, hogy a hazai bankszektor tőkearányos jövedelmezősége még mindig jelentősen meghaladja a nyugat-európai átlagot (a válságban meg pláne), de azért messze nem annyival, mint a 2000-2007 közötti aranykor idején. Mondhatni, ezért éri meg idehozni a tőkét - azt persze nem lehet tudni, hogy ez mekkora profitszintig térül meg, illetve a bankadó tervezett mértéke már meghaladja-e ezt a határt.

Ugyanakkor a kamatok csökkentéséért sok mindent tehetne a kormány. A belföldi megtakarítások ösztönzésével enyhíthetne a külföldi forrásoktól való függésen (amin az államosítás és az ingyenebéd sulykolása nem feltétlenül segít). Addig is hiteles gazdaságpolitikával csökkentheti az országkockázati felárat. Jogszabályokkal, hatósági ellenőrzésekkel és mindenekelőtt a pénzügyi kultúra terjesztésével, a fogyasztói tudatosság erősítésével élénkítheti a bankok közötti versenyt. Nos, mindezek helyett döntött úgy a kormány, hogy a babramunka helyett - és mert most azonnal kell a pénz - egyszerűen elveszi a suskát. A kettő eredménye viszont nagyon különböző: bármennyire is népszerű a bankok megsarcolása, a pénz nem az ügyfelekhez kerül, hanem az államhoz, amely aztán a saját preferenciái szerint osztja vissza. További kockázat, hogy a belengetett elvonás konkrét összeget nevezett meg (mert annyira van az államnak szüksége), amit igen nehéz lesz a különféle pénzügyi vállalkozások, de még a szektoron belüli cégek között is úgy elosztani, hogy az alapja valamilyen normatív szabály legyen, mégis pontosan 200 milliárd jöjjön ki. A pénzintézetek idei nyeresége természetesen nem tudható előre, de a jegybank áprilisi stabilitási jelentése a tavalyinál szignifikánsan kisebb eredménnyel számol. Az elemzés szerint a problémás hitelek miatti értékvesztés tavaly 340 milliárddal rontotta a bankrendszer adózás előtti eredményét, és idén 300, jövőre pedig 235 milliárd forint értékvesztés-képzési szükséglettel számol.

Csakhogy a tavalyi eredmény forrása nagyrészt a forgatási és befektetési célú értékpapírok (főleg állampapírok) árfolyamnyeresége volt, ami már nemigen fog megismétlődni. Nagyon nem mindegy az sem, hogy a leendő adót milyen alapra vetik ki: ha az adózás előtti eredményre, akkor mintegy 60 százalékát az OTP fizetné ki, míg a semekkora, illetve szerény eredményt elért MKB, CIB és Raiffeisen semennyit vagy alig perkálna a költségvetésbe. Ha meg mérlegfőösszeg alapján vetik ki, akkor az OTP állná nagyjából a negyedét, az előbb említettek pedig vélhetően veszteségbe fordulnának. Mindezek alapján igen valószínű, hogy a kívánt összeget nem lehet behajtani a bankokon - kivéve, ha valamilyen

kompenzációban is részesülnek

E megoldásra utalhat az, hogy a bankok nincsenek különösebben felháborodva; a Bankszövetség elnöke ugyan állítólag megdöbbent az adó mértékén, de amúgy a kormány tervezett intézkedéseinek többségével egyetért (egyébként vendégként részt vett az ezekről döntő kormányülésen). Külön érdekes Csányi Sándor OTP-vezér türelme, aki pedig a sokkal kisebb korábbi különadóknál mindig tajtékzott, és bizonyos tevékenységek külföldre költöztetését sem tartotta kizártnak. Tény, hogy a kormány és a bankok képviselői közötti egyeztetések még tartanak, melyeken a jegybank is részt vesz szakértőként. Kármán András, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára nyilatkozata szerint a cél, hogy ne veszélyeztessék a pénzügyi rendszer stabilitását és a bankok hitelezési aktivitását.

Mindeközben annak az állami eszközkezelő társaságnak a létrehozása is folyamatban van, amelyik átvenné a bankok bedőlt vagy bedőléssel fenyegető lakáshiteleit. Az Orbán Viktor által ismertetett akcióterv szerint a kormány ezzel akarná elejét venni, hogy bárki az utcára kerüljön jelzáloghitelének vissza nem fizetése miatt. Az állami alap feladata volna, hogy átütemezéssel, fizetési halasztással próbáljon segíteni az adóson, s ha végképp nem megy, akkor a lakás az új társaság tulajdonába kerül, és bérbe adja az addigi lakónak. Az új "IKV" körül még csak kérdőjelek vannak, de annál biztosan jobb megoldás, mint megtiltani a bankoknak az árverezést (aminek következtében a pénzintézetek sok kis lakásüzemeltető céget volnának kénytelenek létrehozni).

A nagy kérdés, hogy az állam mennyiért veszi át a bankoktól a hiteleket. A PSZÁF adatai szerint 2009 végén a lakossági jelzálog-fedezetű hitelek teljes állománya 4303 milliárd forint, ennek körülbelül tizede volt 90 napon túli elmaradásban; ezekre 80 milliárd forint értékvesztést képeztek a bankok. Azóta viszont jelentősen nőtt a problémás hitelek állománya, a teljes összeg öt-hatszázmilliárd forint lehet, és még nyilván növekszik. Azt nem lehet tudni, hogy mekkora veszteség érné a bankokat, ha a lakásokat elárvereznék: a hitelbiztosítéki érték ugyan nemzetközi viszonylatban kiemelkedően nagy, ám több tízezer ingatlan piacra kerülése egyből letörné az árakat, illetve ellehetetlenítené az értékesítést, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy a 100 milliárd körüli céltartalék elég volna. Az államnak ugyancsak nem hiányzik a szociális katasztrófa. Mindent öszszevetve tehát az állam és a bankok a valószínűsíthető veszteségen megosztozhatnak, minden az átvett hitelek árfolyamán múlik: a tervezett bankadóból visszajuttatott rész az alkunak megfelelően beállítható, a céltartalék felszabadítható. Az államnak természetesen pénzre van szüksége a veszteségek kifizetésére és a lakások megvásárlására, aminek lehet a forrása kötvénykibocsátás vagy a hitelállományt átadó banktól kapott kölcsön. Utóbbi esetben a kamat újabb forrásátcsoportosításra ad lehetőséget bármelyik irányba. A kormány prominensei ráadásul gyakran beszélnek az otthonteremtés szükségességéről, ami két-három év múlva a lakáshitelezés újabb kamattámogatását vetíti előre, azaz a további lehetőségek is adottak.

Amennyiben így lesz, egy újabb kormányzati trükköt ismerhetünk meg: szóban jól ellátjuk a bankok baját - valójában azonban mégsem oly' nagyon. Elvileg nem lehet hitelből gazdaságélénkítést finanszírozni, gyakorlatilag mégis ez történhet a hiány pillanatnyi növelése nélkül. És közben a középosztály adója is csökken. Menni fog ez.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.