Újabb jelentés a Zengõrõl: Vissza az alapokhoz

Belpol

A Zengõre tervezett radarállomás körüli, lassan egy éve tartó hercehurca újabb fejleményeként újabb dokumentum rögzíti azt, amit eddig is lehetett tudni: katonai szempontból nincs jobb helyszín a Zengõnél. Az alapkérdésre viszont - az építkezéssel a honvédelmi érdekek aránytalanul érvényesülnének-e a környezetvédelmiekkel szemben - az újabb jelentés sem akart válaszolni. Igaza van: ez a politika dolga.

Az ún. Zengõ-bizottság felállításáról április 6-án döntött a Medgyessy-kormány, miután hazai és nemzetközi zöld-, illetve civil szervezetek idén februárban megakadályozták a csúcsra vezetõ út építésének a megkezdését. (Lásd: A mecseki láncfûrészes 1., Magyar Narancs, 2004. február 19. és Csata a csúcson, 2004. április 29.) A testület június 17-én alakult meg (a késedelem politikai okokkal, az európai parlamenti választással magyarázható), és október 12-én tette le jelentését immár az új miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc asztalára. Megrendítõ megállapításokat nem tartalmazott az anyag: a radartelepítés nemzetközi kontextusba állítását, a költségvonzatokat, a más helyszínek (Tenkes, Hármas-hegy) számbavételét és elemzését ugyanis a katonák a tervezés során már elvégezték (nemegyszer független szakértõk bevonásával). A honvédelmi tárca szerint ezeket az adatokat a zöldek képviselõi is megismerhették korábban - miközben a zöldek visszatérõ panasza, hogy nem vagy alig kaptak/kapnak információt a beruházásról. Zengõ-ügyi cikkeink készítésekor a Narancs - a radar "látóképességének" államtitkot képezõ adatai kivételével -

minden anyaghoz

hozzájuthatott, amit szükségesnek tartott: vagyis mi semmiféle elzárkózást nem tapasztaltunk sem a honvédelmi tárca, sem a katonák részérõl.

A Zengõ-bizottság (melynek tagjaira a Környezetvédelmi, a Honvédelmi, az Igazságügyi és a Külügyminisztérium vezetõi tettek ajánlást) októberi jelentése elõtt, még szeptember elején "kiszivárogtatták" a sajtónak - pontosabban néhány, addigi írásaik alapján zöldpártinak mondható újságírónak -, hogy a Láng István akadémikus vezette testület szerint van a zengõinél jobb megoldás is. De errõl szó sem volt: csupán arról, hogy a Zengõn természeti értékek sérülhetnek, s hogy környezeti szempontból - de csakis ebbõl - a Tenkes elõnyösebb volna. Az anyagban persze rögzítik azt is, hogy radartechnikai szempontból (a Tenkesen már mûködõ híradástechnikai eszközök miatt) ez a legkevésbé alkalmas helyszín.

A testület tisztességgel végezte a munkáját - számba vette a honvédelmi és a környezetvédelmi pró és kontra érveket -, és semmiféle "elvárásnak" nem akart megfelelni. Márpedig az elvárásokat, hol burkoltan, hol kevésbé burkoltan az ún. civil oldal képviselõi többször is megüzenték: amennyiben nem az õ véleményüket igazolja vissza a bizottság, kétségbe fogják vonni az elfogulatlanságát.

A kormányfõ október közepén arra kérte Láng Istvánékat, hogy folytassák a munkát, és vizsgálják meg: "létezik-e megvalósítható megoldás, amely biztosítja a légtérellenõrzés követelményeit - egyúttal a természeti értékek védelmét is - olyan telepítési változatban, amely a meglévõ radarrendszer mellett, a harmadik új radart egyáltalán, vagy nem a korábban már vizsgált helyszíneken telepítik" (sic!). A feladatkitûzés nyelvi megformálása - a honvédelmi feladat fõ helyen szerepeltetése, a környezetvédelmi szempont közbevetõleges említése - jelzi a december 8-án nyilvánosságra hozott Kiegészítõ jelentés irányait. Igaz, a bizottság ezúttal sem teszi le a garast, hanem vállalásának megfelelõen valamennyi információ alapján összegzi a lehetõségeket. Azaz mi van akkor, ha a Békéscsabára és a Bánkútra telepítendõ új 3D radar mellett nem építenek egy harmadikat (a zengõit), hanem azt síkvidéki radarhálózattal - megszüntetésre ítélt radarszázadok megtartásával és mobil, ún. réskitöltõ egységek alkalmazásával - váltják ki; és mi van akkor, ha a harmadik helyszín nem a Zengõ, nem a Tenkes, nem a Hármas-hegy, hanem az eddig még nem vizsgált Mórágy és Liszó lesz. Az adatokból ismételten - és ki tudja, hanyadszor - egyértelmûen látszik: katonai szempontból a Zengõnél nincs jobb megoldás, hasonló eredményeket legfeljebb az 1000 méteres magasságban repülõ tárgyak észlelésénél érne el a második legjobb helyszín (Mórágy). Márpedig a modernizálásnak épp az az egyik kiemelt oka, hogy a radarokkal az alacsonyan szálló gépeket is képesek legyenek felderíteni. Ez különösen 2001. szeptember 11. óta fontos hadászati szempont: a terroristák épp amiatt vezethették a tornyoknak az eltérített repülõket, mert a katonai lokátorok nem látták õket. A Zengõrõl 100 méter alatt szálló tárgyak is azonosíthatók, ráadásul sokkal hamarabb észlelhetõk, mint bármely más helyszínrõl. (Ezek az adatok - milyen minimális magasságot milyen mélységben képes kontrollálni a lokátor - nemzetbiztonsági okokból titkosítottak.)

A Zengõ - a beruházás elõkészítettsége okán - a megvalósíthatóság idõtartama szempontjából is optimális: a különbözõ szakhatósági engedélyek megvannak, a földtulajdonlás megoldott. Gazdasági szempontból ugyancsak

nincs jobb

ennél. És nemcsak azért, mert erre a projektre már megvan a NATO-támogatás, míg a többi finanszírozásáért ismét tárgyalni kellene, hanem azért, mert a Zengõ kivételével minden esetben új egységeket kellene fölállítani, ami éves szinten milliárdos nagyságú többletteher lenne a költségvetésnek. (A NATO-val kötött szerzõdés be nem tartásáról, az ebbõl fakadó presztízsveszteségrõl most ne is beszéljünk.)

Egyetlen érv szól a Zengõ ellen: az, hogy védett természeti területen épülne az állomás. Vagyis a Zengõ ügyében ismét ott tartunk, mint az ügy kirobbanásakor: aránytalanul nagy kár éri-e a természetet vagy sem. A zöldek szerint igen, és a Láng István vezette testület jelentéseibõl a maguk igazát olvassák ki, mondván, van a zengõinél jobb helyszín, mivel van olyan megoldás, ami kisebb ökológiai beavatkozással jár. A katonák meg azt mondják: nincs jobb helyszín, mert nincs olyan megoldás, amely radartechnikailag akár csak megközelítené is a zengõi lokátor paramétereit.

A katonák és a zöldek eddig is a magukét hajtogatták. Tapasztalataink szerint a honvédség inkább akceptálta a környezetvédelmi szempontokat - és ezt a tervezéskor a lehetõségekhez képest figyelembe is vette -, mint a zöldek az állításaikat kritizáló érveket. Az októberi és a decemberi jelentés semmiben sem cáfolja a katonák áltak korábban mondottakat, és semmiben sem támasztja alá a zöldek apokaliptikus vízióit. Visszafordíthatatlan pusztulásról nincs szó; és ilyet nem is állíthat az, aki csak egyszer is volt a helyszínen, és józanul felmérte az építkezéssel járó változások mértékét. (A zöldek álláspontját eddig csak Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyûlési biztosa osztotta maradéktalanul, de például Lenkovics általános helyettese, Takács Albert már nem - lásd: Vagdalkozás a paragrafusokkal, Magyar Narancs, 2004. július 1.) A zöldek kezdetben a sugárzásra hivatkozva protestáltak, majd a beruházás törvényességét támadták. A honvédségtõl független szakhatóságok és az igazságszolgáltatás kimutatták ezen vádak tarthatatlanságát. Maradt hát a bazsarózsa egyedüli aduként - ámbár a legendás növénybõl a bizottsághoz közeli források szerint elvétve láttak csak néhányat a testület helyszíni szemlét tartó tagjai. Alighanem itt az ideje kimondani: ez az egész tiltakozási cirkusz a szervezõk felelõtlen, marketing-szempontú akciója volt. Ráadásul - figyelembe véve a munkálatok felfüggesztése miatt fizetendõ kötbér tízmilliós nagyságrendû összegét - mindannyiunk pénzén.

Bundula István

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.