Ungváry Krisztián: A Nagy-Magyarország-szimbólum használata provokáció

  • narancs.hu
  • 2023. március 24.

Belpol

A súlyosan terhelt térkép a történész szerint nem alkalmas annak az üzenetnek a közvetítésére, amire az MLSZ hivatkozik.

„A fő problémát nem is abban látom, hogy Nagy-Magyarországot hivatalosan be kell-e tiltani a stadionokban, vagy sem, hanem abban, hogy az állam felelős vezetői részéről ezen a téren nemhogy példaadás nincs, hanem nyílt »ráutaló magatartással« próbálják legitimálni a kettős beszédet és ezt a szimbolikát” – fogalmazott Ungváry Krisztián a Népszavának adott interjújában arra reagálva, hogy a Magyar-labdarúgó Szövetség (MLSZ) mégsem tiltja ki a stadionokból a Nagy-Magyarországot ábrázoló szimbólumokat

A történet persze korántsem ilyen egyszerű, hiszen ahogy arról lapunk is beszámolt, az MLSZ kedden ugyan kiadott egy közleményt, amelyben azt írták, az UEFA engedélyezte a Nagy-Magyarországot ábrázoló molinó bevitelét a nemzetközi meccsekre, szerdán a  Román Labdarúgó Szövetség (FRF) azonban kijelentette: „az UEFA nem engedélyezte és nem is fogja engedélyezni az MLSZ által említett szimbólumok megjelenítését az európai szinten rendezett mérkőzéseken”.

A román sajtó ráadásul rá is kérdezett az UEFA-nál, hogy mit is engedélyeztek. A Gazeta Sporturilornak a szövetség azt írta, tisztában vannak azokkal a cikkekkel, amelyek szerint engedélyezték a Nagy-Magyarországot ábrázoló zászlók használatát, de a félreértések elkerülése végett kijelentik, hogy „az UEFA soha nem hagyta jóvá ilyen zászlók és transzparensek használatát”.

Ungváry Krisztián az üggyel kapcsolatban arról beszélt, ismeri ugyan a szurkolók érveit, miszerint ez csupán egy történelmi emlék, ennek ellenére „nyilvánvaló, hogy a Nagy-Magyarország-szimbólum használata provokáció.”

 „Nagy-Magyarország a magyar szurkolók számára arról szól, hogy azt érezhessék, egy olyan meccsnek a részesei, ahol szimbolikus győzelmeket arathatnak a másik felett”

– fogalmazott a történész.

Azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor többször is nagy-magyarországos szurkolói sálban fotózkodott, Ungváry emlékeztetett, a történeti térkép súlyosan terhelt, mivel „ebben a kontextusban egy olyan magyar szupremácia (felsőbbrendűség) üzenetét hordozza, amelynek a nem magyar nemzetiségűek – nagyon finoman fogalmazva – soha nem örültek igazán.” Hozzátette, az ilyen jelképek használatát „kútmérgezésnek” tartja.

Az MLSZ szerda esti üzenete szerint nincs ellentmondás a történelmi jelkép ügyében, a szövetség által hangoztatott álláspont azonban, miszerint Nagy-Magyarország a határon túli magyar szurkolókkal való összetartozást szimbolizálja, a történész szerint „a nevetségesség határát súrolja”, mivel

„Nagy-Magyarország nem csupán a magyarokat jelenti, hanem a szlovákokat is, hiszen Szlovákia kompletten szerepel a térképen. Éppen ezért Nagy-Magyarország nem alkalmas annak az üzenetnek a közvetítésére, amire az MLSZ hivatkozik.”

Ungváry hozzátette, „erről a térképről, amely a teljes Szlovákiát tartalmazza, nem mondhatjuk azt, hogy csupán a határon túli magyar szurkolókkal való összetartozásról szól.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.