Trauer János távozó gimnáziumi tanár

„Vannak vörös vonalak”

Belpol

„Az utolsó csepp a pohárban nem is ez a törvény volt, hanem egykori kollégám, Vezsenyi László politikai indíttatású vegzálása. Nem taníthatok tovább olyan munkahelyen, ahol ez megtörténhet” – indokolta a Facebookon a makói József Attila Gimnázium fizika–informatika szakos tanára, hogy miért hagyja ott az iskolát három évtized után.

Magyar Narancs: Kollégája, Vezsenyi László a vasalódeszkás tanárként vált ismertté. A koronavírus-járvány idején készített humoros videója miatt megbüntette a tankerület-vezető. Később a tanügyi vitákban nyilvánosan vállalt véleménye miatt pellengérre állította a helyi sajtó, és szemlátomást a tankerület új vezetése is problémát látott benne. Augusztusban adta be a felmondását a státusztörvény bevezetésére hivatkozva, hiányolva a pedagógustársadalom szolidaritását. Önnél miért az ő távozása lett az utolsó csepp a pohárban?

Trauer János: Az, hogy azonosulok-e Vezsenyi kolléga véleményével vagy sem, ebben a helyzetben nem számított. Miután távozott, volt egy megbeszélés. Feltettem a kérdést az iskola vezetésének, hogy mennyiben szolgálta a közösségünk, a diákok, a szülők és a tanárok érdekét az, hogy ő már nincs itt, milyen szakmai érvek szóltak az ellehetetlenítése mellett. Nem hallottam a munkájával kapcsolatban szakmai érvet, csak az derült ki, hogy a munkaidőn kívüli, a munkáját nem befolyásoló, közéleti tevékenysége miatt kezdték vegzálni. Ez elfogadhatatlan. Méltánytalanul bántak vele.

MN: Most hogyan tovább?

TJ: Októberben a szabadságomat töltöm. November elsejétől 29-ig tart a felmentési idő, 30-án hivatalosan is vége ennek a 31 évnek és néhány hónapnak. Háromhavi végkielégítéssel megyek el. A kifizetés után három hónapig nem dolgozhatok munkaviszonyban iskolában, sem a szakképzésben, sem a tankerületek által fenntartott más iskolában, különben vissza kell fizetnem a végkielégítésem arányos részét. Gondolom, megbízásos alapon dolgozhatok bárhol. Konkrét terveim még nincsenek. Ajánlatok vannak, és ötleteim is, de aláírt munkaszerződésem még nincs, sem olyan hely, ahol már várnak.

MN: Sátoraljaújhelyi, Miskolcon járt gimnáziumba. Hogyan került családostul Makóra?

TJ: A feleségemmel még a gimnáziumban ismerkedtem meg, ő gyógyszerész. Az egyetem után sokfelé kerestem állást, Szegeden és Makón is. A kilencvenes évek elején Szegeden, egy egyetemi városban az iskolák még nem küzdöttek munkaerőhiánnyal. Frissen végzett egyszakos fizikatanár voltam, kifizetődőbb volt többszakos tanerőt alkalmazni. Makón a gimnázium elfogadta a jelentkezésemet. 1992 augusztusában kezdtem. A feleségem is Makón helyezkedett el a patikában. A gyerekeink még Szegeden születtek, de már Makón jártak bölcsődébe, óvodába. Vettünk egy lakást a városban, ott élünk most is. Már Makón beiratkoztam a debreceni egyetem informatika szakára, és a kilencvenes évek második felétől már informatikát is tanítottam. Legutóbb egy osztályt tanítottam heti három órában fizikára, a többi órám mind informatika volt, most ­digitális kultúra a neve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.