Ekotrip

A fáraó álma

Egotrip

A „merjünk nagyot álmodni” programot egykoron meghirdető, újabban magát a kereszténység legfőbb őrzőjének tituláló magyar kormányfő a fáraó álmáról szóló, igencsak tanulságos bibliai történetet is komolyan vehetné. Mert abból, hogy az elmúlt években ránk köszöntött a bőség, nem következik, hogy ez örökre így is marad.

A „merjünk nagyot álmodni” programot egykoron meghirdető, újabban magát a kereszténység legfőbb őrzőjének tituláló magyar kormányfő a fáraó álmáról szóló, igencsak tanulságos bibliai történetet is komolyan vehetné. Mert abból, hogy az elmúlt években ránk köszöntött a bőség, nem következik, hogy ez örökre így is marad. Az Orbán Viktor és hű fegyverhordozója, Matolcsy György által vizionált 30 éves időtávon belül garantáltan lesznek szűkös időszakok, sokak szerint már a közeli jövőben is számolni kell ilyennel.

Sajnálatos módon nem csupán a fáraó álmában falja föl a kövér tehenet az őket követő hét sovány tehén, és nyeli el a hét szép, kövér búzakalászt egy idő után a sivatagi forró széltől aszott hét sovány kalász, hanem, miként az álomfejtésben jeleskedő József rámutatott, a való világban sincs ez másként. „Mert bizony eljön a bő termés hét esztendeje egész Egyiptomra, azután pedig hét szűk esztendő következik” – adta meg a diagnózist, és rögvest gyógymódot is kínált a fáraónak: „Rendeljen felséged felügyelőket, akik a bőség hét esztendeje alatt begyűjtik az egész országból a termés ötödrészét! Legyen ez a raktározott élelem az ország tartaléka az éhség hét esztendejében, amely eljön Egyiptomra! Így a szűk esztendők miatt nem pusztul el az ország.”

Az egyiptomi fáraóval és tanácsadóival szemben, akiknek a fáma szerint „nagyon tetszett József terve”, a magyar uralkodó láthatóan nem hisz az efféle tanmesékben. Ő is elveszi ugyan a „termés” ötödrészét a bőséges esztendőkben (amelyek mostanában nem annyira az Úr nagylelkűségének, mint inkább az Európai Unió adományának köszönhetők), ám avval nem az ország tartalékát gyarapítja, hanem csupán egy szűk rétegéét, leginkább is a saját retyerutyájáét. A társadalom zömét azonban kiteszi a zorddá váló időjárás hatásainak.

A szűkös esztendők akkor is beköszöntenek, ha arról nem isten rendelkezik. Ha másért nem, a gazdaság ciklikus természete miatt, amelyet az előrelátó kormányok valamelyest csillapíthatnak. Ám ha a kormányzati és jegybanki beavatkozások nem mérséklik, hanem egyenesen megnövelik a gazdaság kilengéseit, akkor még inkább szükség van az ínséges időkre szánt tartalékokra. Márpedig Magyarországon az ilyesfajta, prociklikusnak nevezett politika vált jellemzővé a kétezres években. Már a válság előtt működő kormányok többsége (az első Orbán-, a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány) is ráerősített a kedvező konjunktúrára különféle élénkítő intézkedésekkel, így a krízis beköszöntekor nemhogy a recesszióba süllyedt gazdaság ösztökélésére nem maradt tér, de a felborult egyensúly helyreállításához és az ország fizetőképességének megőrzéséhez komoly megszorítások is elkerülhetetlenné váltak.

A válságkezelés éveiben jól jöttek az Európai Unióból érkező hathatós támogatások, ám a felhasználásuk időzítése felerősítette a magyar gazdaság ciklikusságát. A hétéves időszakokra odaítélt pénzek időbeli eloszlása eleve egyenlőtlen, hiszen a pályázatok elbírálásakor lassan csordogálnak, később felgyorsul a folyósításuk. Mivel versenypolitikai megfontolásokból a kohéziós támogatásokat jórészt az infrastruktúra fejlesztésére adják, a földalapú agrártámogatások pedig jövedelemkiegészítésként szolgálnak, az uniós pénzek leginkább az elköltésükkor adnak lökést a gazdaságnak, és kisebb a beruházások hosszabb távú fellendítő hatása.

A magyar kormány azonban még rá is erősített a ciklikus hatásokra. A 2007–2013-as időszakra megszavazott uniós támogatások zömét 2013–2015-ben hívta le, amikor a világ már kilábalóban volt a válságból. A 2014–2020-as évekre rendelkezésre álló pénzeket pedig a választásokra időzítve, 2017–2019-re koncentrálva pumpálták be a gazdaságba, akkor, amikor a külső konjunktúra is tetőzött. A növekedési ciklus felszálló ágában lévő gazdaságot az uniós források gyorsított felhasználásán túl még külön fiskális és monetáris eszközökkel is ösztökélték, ahelyett, hogy – a bibliai József tanácsait megfontolva – a rosszabb évekre tartalékolták volna élénkítő intézkedéseiket.

Az MNB akkor is erősen negatív reálkamatokkal és jócskán leértékelődött forinttal, valamint a növekedési hitelprogramja prolongálásával folytatta (és folytatja ma is) a gazdasági növekedés ösztönzését, amikor a vállalkozások és a háztartások hitelezése már bőven a felívelő szakaszába lépett. Vajon mit tesz majd akkor, amikor érzékelhetően megcsappannak a növekedés külső impulzusai? Hogyan élénkíti a gazdaságot, amikor (miként már a 2021–2027-es időszakban is várható) a korábbiaknál jóval kevesebb uniós támogatás érkezik az országba, és amikor az exportlehetőségeket a külső dekonjunktúra és/vagy a kereskedelmi háború is beszűkíti?

A kormány sem látszik aggódni az előbb-utóbb beköszöntő ínséges évek miatt. A választások megolajozása érdekében nemcsak az uniós támogatások beérkezését előlegezte meg, de adó- és jövedelempolitikájában is ki­eresztette a gyeplőt. A „bőség” éveit nem használta föl az államadósság gyors leépítésére, sőt, még az unió által előírt 1,5 százalékos középtávú költségvetési hiánycélt sem teljesítette. Holott a térségünkben is van rá példa (Csehország, Bulgária, Horvátország, Litvánia, Szlovénia), hogy előrelátó kormányok a jó években költségvetési többleteket is felhalmoznak, bespájzolva a rosszabb időkre. Magyarország ellen az EU már tavaly eljárást indított a preventív költségvetési szabályok megsértése miatt, mégis újabb figyelmeztetésre volt szükség ahhoz, hogy – módosítva a konvergenciaprogram tavaszi számait – a jövő évre belőtt hiányt a 2020-tól az unió által elvárt 1 százalékra csökkentse a magyar kormány a most elfogadott költségvetési törvényben. Amire, papíron legalábbis, takarékosság nélkül, a „gazdaságvédelmi” és „családvédelmi” programokra szánt kiadásokkal dinamizálódó gazdaság nagyobb adóbevétele teremtene lehetőséget.

A felelős gazda előrelátását nélkülöző kormányzati és jegybanki politika a gazdaság túlfűtésével még fel is gyorsítja az „ínséges évek” beköszöntét. A fiskális és monetáris ösztönzőkkel mesterségesen felpörgetett gazdaság növekedése hamarabb beleütközik a meglévő kapacitások korlátaiba, mint ahogy azok – alkalmazkodva a megnövekvő kereslethez – bővülnének. A túlfűtöttséget már ma is jelzi a szakképzett munkaerő fojtogató hiánya, a gyenge külső árhatások ellenére is emelkedő infláció, valamint a külső mérlegtöbbletek látványos apadása.

Ma persze nem élünk bibliai időket: álomfejtő bölcsek meghallgatására se idő, se akarat nincs. És, ahogy a dolgok mifelénk alakulnak, előbb-utóbb bölcsek sem lesznek ebben az országban.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”