Egotrip

Cseresnyési László: Nyelv és neurózis

A lélek már kész talán

Egotrip

Sokan reménykedünk abban, hogy akár meg is történhet az, amire márciusban még senki sem gondolt. Elkezdődhet valami új, lesz talán egy olyan kormány, amelyik nem akarja folyton a képünkbe vágni azt, hogy övék az ország, a hatalom és a dicsőség. Mi meg csak élhetjük majd az ostoba kis életünket, miként az erdők vadjai, avagy az égnek madarai.

 

Milyen érzés lesz majd, ha újra a nők döntik el, ami a nők magánügye, és ha a szülők döntik majd el, hogy mi jó a gyereknek? De vajon képesek leszünk-e kezdeni valamit az esetleg újra a nyakunkba szakadó normalitással? Az autoriter hatalom ugyanis, lám, olyan mértékben hasítja ketté az emberi tudatot, hogy például akad egy meleg pap, aki kirúgatja az iskolából a bizalommal hozzá forduló meleg fiatalembert. Alighanem agykárosultak lettünk, szeretett honfitársaim. Az Orbán-korszak mentális hozadéka az, hogy felnőtt egy nemzedék, amelyik elsajátította a mantrát: (a) Meg kell maradnunk nemzetként a globalista ellenség szorításában. (b) Mi nem dőlünk be a genderelméleteknek, nem hagyjuk átoperáltatni a gyermekeinket, még ha ezt is várja el tőlünk Brüsszel. (c) Mi vagyunk a kereszténység utolsó bástyája Európában.

Jó kétmillió szuverén magyar visszhangozza ezeket a téziseket pirosló arccal és csillogó szemekkel. Beültették az agyukba ezeket a hittételeket, önismeret helyett pedig a nemzeti gőgöt és az ócska provincializmust. De hát azért nagy nép vagyunk, nem? Hiszen mi hoztuk a Kárpát-medencébe a civilizációt. Mi védtük meg Európát a töröktől. A hungaricumok száma pedig felülmúlja a gallicumokét, anglicumokét és islandicumokét, nem is beszélve a Nobel-díjasainkról, valamint a puliról és a magyar pálinkáról, amely köztudottan nemes ital.

Nemcsak a politikusok ideológiai szemetéről van itt szó, hanem a magyar tudományos elit nem kis részének a csacskaságairól is. Ők olyasféle hulladék anyaggal szennyezik a környezetet, mint ez a szeptember elején megjelent Facebook-bejegyzés: „Ilyen okosak vagyunk. És ha stimmel a cigányság indiai származása, akkor az onnan magukkal hozott 82-es IQ a mi 99-es összes IQ-átlagunk csökkentését létrehozva – egymilliós létszámukkal számolva – még ezzel a csökkentéssel sem rossz.” Majd a nemzetek átlagos IQ-értékeinek listáját közli a bejegyzés szerzője (Hongkong 107–108, Dél-Korea 106, Japán 105, …), aki 2011 és 2023 között alkotmánybíró volt. Egyébként az MTA doktora, egyetemi tanár, jogtudományi művek jeles szerzője. Pokol Béláról van szó, aki ebben a posztjában a magát büszkén „tudományos rasszistaként” aposztrofáló pszichológus, Richard Lynn (1930–2023) munkásságára alapoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.