Jaksity György: Tőzsde

  • 1997. október 2.

Egotrip

Harmincöt évvel ezelőtt októberben az amerikai hazardőrök korábbi kedvenc turisztikai célpontjának számító Kuba egy igen veszélyes politikai és hadügyi szerencsejáték gócpontjaként vonult be a történelembe. A globális hatalmi játéktól megrészegedett politikusok és színjózan racionalitással gondolkodó professzionális stratégák, illetve tudósok, mint a hadurak tanácsadói, egy hála istennek soha le nem játszott háborús konfliktus lehetséges forgatókönyveit írogatták. Az oroszok az "állítsuk meg az ellenséget a saját partjainál" jelmondatával jó úton haladtak, hogy Kubát a latin világ forróvérű forradalmárainak ideológiai laboratóriumává változtatott és a projekt sikerének elkönyvelhetően elszegényedőben lévő szigetországából atomnagyhatalommá változtassák, ami az amcsik érthető rosszallását váltotta ki. Egyrészt iszonyúan bosszantotta őket, hogy az egykori szórakoztatóipari központot a kommunizmus előretolt bástyájává alakították Fidelék, másrészt egy kicsit izgultak amiatt, hogy Miamitól - mint azt a rendszerrel elégedetlen kubai hazafiak néha a cápák étvágyának függvényében bebizonyították - egy autógumibelsőn is megtehető távolságra rakétasilók épültek. Szinte hihetetlen, hogy egy könnyen milliárdok sorsát befolyásoló háborús konfliktushoz vezető folyamatot a pókerből jól ismert stratégiák alakítottak, végül is szerencsésen, vagyis ahogy az angol a maga módján találóan hívja a hadgyakorlatot, játék háború (war game) volt az egész.

Harmincöt évvel ezelőtt októberben az amerikai hazardőrök korábbi kedvenc turisztikai célpontjának számító Kuba egy igen veszélyes politikai és hadügyi szerencsejáték gócpontjaként vonult be a történelembe. A globális hatalmi játéktól megrészegedett politikusok és színjózan racionalitással gondolkodó professzionális stratégák, illetve tudósok, mint a hadurak tanácsadói, egy hála istennek soha le nem játszott háborús konfliktus lehetséges forgatókönyveit írogatták. Az oroszok az "állítsuk meg az ellenséget a saját partjainál" jelmondatával jó úton haladtak, hogy Kubát a latin világ forróvérű forradalmárainak ideológiai laboratóriumává változtatott és a projekt sikerének elkönyvelhetően elszegényedőben lévő szigetországából atomnagyhatalommá változtassák, ami az amcsik érthető rosszallását váltotta ki. Egyrészt iszonyúan bosszantotta őket, hogy az egykori szórakoztatóipari központot a kommunizmus előretolt bástyájává alakították Fidelék, másrészt egy kicsit izgultak amiatt, hogy Miamitól - mint azt a rendszerrel elégedetlen kubai hazafiak néha a cápák étvágyának függvényében bebizonyították - egy autógumibelsőn is megtehető távolságra rakétasilók épültek. Szinte hihetetlen, hogy egy könnyen milliárdok sorsát befolyásoló háborús konfliktushoz vezető folyamatot a pókerből jól ismert stratégiák alakítottak, végül is szerencsésen, vagyis ahogy az angol a maga módján találóan hívja a hadgyakorlatot, játék háború (war game) volt az egész.

Michael Lewis egykori kötvénykereskedő a befektetési bankok és a pénzügyi piacok működéséről írt igen szórakoztató könyvének címéül egy másik játék nevét, a Hazug pókert adta. A hazug pókerben dollár bankjegyek helyettesítik a kártyát, és az azokon szereplő sorszámok alapján folyik a játék. Ennek lényege, hogy a sajátunk ismerete nélkül, de a többi játékos kezében lévő bankó sorszámainak ismeretében lefolytatott licit dönti el, ki nyeri a játékot. (Nem sokkal bonyolultabb, mint a texasi egylapos, de a két játék közötti különbség ismeretében többé-kevésbé mindent meg lehet érteni a pénzügyi piacok működéséről.) Ezt a játékot a politikusok a kubai válság, a vietnami háború és sok halálosan valós szerencsejáték esetében emberéletben, a Salamon Brothers befektetési bank kötvénykereskedői viszont ennél ártatlanabb módon, de igen komoly pénzösszegű tétekkel játszották. Lewis megfigyelése szerint a cég legsikeresebb kötvénykereskedői voltak egyben a hazug póker legjobb játékosai is. Közöttük is kiemelkedett a cég legendás elnöke, John Gutfreund és helyettese, Meriwether úr, akik a játékot az izgalom kedvéért néha millió dolláros alapon játszották. (Ha ezt az én nagyapám megérhette volna, pedig a vasutasklubban snóblizásban és tarokkban nem volt lebecsülendő erő az öreg.) Az idézett urak jövőjét már a könyv megjelenésekor is - az abban a befektetési bankokról megfogalmazott erkölcsi fenntartások nyomán - felhők árnyékolták, de amikor bebizonyosodott, hogy a cég állampapír-kereskedői a tudtukkal vittek be hamis ajánlatokat az amerikai állampapír-aukciókon, a játéknak rossz vége lett. Közvetlen munkatársaikkal együtt el kellett hagyják a céget, és a cégükkel közösen több száz milliós, peren kívüli megegyezésről szóló számlát kellett kiegyenlítsenek. Miközben Gutfreund a bírósági ügyeit intézte, Meriwether összeszedett pár milliárd dollárt a haverjaitól (már a hazug pókerben is ő volt a tökösebb, mert Gutfreund a felesége drága kedvteléseire gyűjtött), hogy a kötvénypiacon spekuláljon kis csapatával, amelyben nem kisebb erők vesznek részt, mint a Black-Scholes opciós elmélet megalapítása miatt a pénzügy szakos hallgatók átkait azóta is magán viselő Myron Scholes. A hazug póker tökéletes szimulációja a kötvénypiacok működésének, amit a kamatlábak várható alakulásáról kialakított konszenzuson túlmenően alapvetően a kereskedők és befektetők bonyolult pszichéje irányít. Ez a psziché pedig a nyerési vágy és a veszteségtől való félelem között őrlődve mozgatja a piacokat. A győztes az, születési kiváltság folytán, aki a játékelmélet minden csínját-bínját ösztönösen ismerő magabiztossággal állítja fel stratégiáit és merészen blöfföl. A gyengébb idegzetű versenyzők pedig hullanak, mint az őszi légy. Miként az oroszoknak sem kellett volna feltétlenül Kubáig cipelni a rakétáikat, elég lett volna, ha ezt az amerikaiaknak (akiket szintén nem kellett félteni) beblöffölik, a kötvénypiacon sem a kártyajárás számít, hanem az, hogy mit hiszünk el kölcsönösen a többiek blöffjeiből. Ahogy Soros megfogalmazta, a piaccal nem szemben, hanem előtte kell menni, mert a közkeletű pénzügyelmélettel szemben nem a jövőbeli események alakítják a jelenbeli várakozásokat, hanem a jelenbeli várakozások a jövőbeli eseményeket. Vagy ahogy Pelikán elvtársnak mondták: Elvtárs, érted jöttünk, nem ellened.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.