Csak semmi politika!

Kit utáljunk?

Egotrip

A költségvetés elfogadásának lázában, a világgazdaságot tépázó vihar közepette a magyar honatyák és -anyák időt szakítanak arra, hogy a T/6645 számon idén október 27-én benyújtott, az "egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról" szóló javaslattal foglalkozzanak. (Ennek a beceneve az egészségügyi salátatörvény.)

A költségvetés elfogadásának lázában, a világgazdaságot tépázó vihar közepette a magyar honatyák és -anyák időt szakítanak arra, hogy a T/6645 számon idén október 27-én benyújtott, az "egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról" szóló javaslattal foglalkozzanak. (Ennek a beceneve az egészségügyi salátatörvény.)

E javaslat napirendre vételének jó jogi indoka van. Az Alkotmánybíróság döntése miatt vissza kell vonni vagy jogilag finomítani kell a 2006-ban a gyógyszergyárak orvoslátogatóira kivetett ágazati adót. (Nyugalom, finomítják.) Ilyen jogi indoka persze kismillió másik törvény módosításának is lenne, amelyek tárgyalása nem volt ilyen sietős. A kormány által az Országgyűlésnek benyújtott módosításban - ha már az asztalon van a törvény, nemdebár - szerepel a következő változtatási javaslat is (35. §). A Gyftv. 25. §-ának (2) bekezdésének i) pontjában az ott szereplő százalékos értéket húszról negyvenre rendeli javítani a törvényjavaslat. Ez a 2004 óta létező szabályozási elem azt mondja ki, mennyivel haladhatja meg a társadalombiztosítás által még támogatott gyógyszer ára a referenciaként használtat.

Mi ez? Jó ez? A kedves olvasó netán nem érti? Ne aggódjon, biztosan nem érti a képviselők zöme sem. Érteni egy-két tucat egészségpolitikus érti: pár minden hájjal megkent tisztségviselő a parlamentben, a minisztériumban, az OEP-nél. És persze jó néhány menedzser a gyógyszergyáraknál.

Ezért összefoglalom, mi is a javaslat veleje. Csökkentsük a gyógyszerek közti árversenyt úgy, hogy az ne elsősorban a költségvetés, hanem első körben a gyógyszert vásárló betegek zsebéből csurrantson át évente legalább hárommilliárdot a gyógyszerforgalmazók zsebébe. Egy jól megszervezett üzleti érdekcsoport úgy hajlítja a törvényeket a védtelen nagyközönség rovására, hogy hasznot húzzon belőle. A felállás tipikus, nincs benne semmi magyar specifikum, de felháborító.

Kit utáljunk miatta?

A célkeresztben először a lobbizó gyártók tűnnek fel. Csakhogy a gyógyszergyárakat nem szabad utálni. Legjobb pillanataikban többet tesznek az emberi szenvedés elhárításáért, mint egy hadseregnyi szociális munkás. Sok ezer magyart foglalkoztatnak jól fizető, jórészt kvalifikált munkakörökben. Ráadásul a 2000-2006-os aranyidő után, amikor évente 15-20 százalékkal nőttek az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) gyógyszerkiadásai, a most módosítandó törvény eladdig nem szokott versenyre kényszerítette őket. Ennek eredménye komoly költségvetési megtakarítás lett, ami meg is látszott a gyógyszergyárak részvényárain: a Richter 2006-os 51 milliárdos profitja 2007-re 33 milliárdra zuhant. Ez annak is köszönhető, hogy eddigi formájában alkotmányellenesnek bizonyult külön orvoslátogató-sarcot is vetett ki rájuk az állam: az elmúlt két év költségvetésihiány-csökkentéséből jó pár tízmilliárdot ők buktak el.

Azért se szabad utálni őket, hogy lobbistáik (minden bizonnyal) érvelve, könyörögve, követelőzve, fenyegetőzve körbejárták az egészségügyi és gazdasági minisztériumot, a MEH-et, a frakciókat. Még az is lehet, hogy egy olyan konkrét javaslattal, amelyhez képest a kormány által végül beterjesztett szöveg bölcs kompromiszszumnak tűnhet. Sőt, ha Richter-részvényeim lennének, el is várnám tőlük, hogy pontosan ezt tegyék.

Kit utáljunk akkor? A bürokratákat, akik megszövegezték a módosítót? Ha akadhat is köztük olyan, akit megvettek a gyógyszergyárak, tudom, olyanok is vannak, akik feljegyzéseikben rámutattak arra, hogy e módosítás árát a gyógyszert vásárló betegek fizetik meg. Biztosan parancsra tették: ők megírták a kemény versenyt kikényszerítő korábbi törvényt is, amikor az volt a dolguk. Õket se utáljuk.

Utáljuk akkor a kormánypárt politikusait, akik benyújtották, illetve el fogják fogadni a módosítót! Õket a legkönnyebb, nekik ráadásul munkaköri kötelességük is, hogy utálják őket. Mégis azt javaslom, ne siessük el az ő utálásukat se - legalábbis emiatt. Róluk se tételezzük most fel, hogy titkos ajánlatot kaptak jól fizetett felügyelőbizottsági stallumokra, arra az esetre, ha egyszer netán megbuknak. Õk érdekek között egyensúlyoznak: és a gyógyszergyárak bizonyára Strasbourggal és gyárbezárással egyaránt megfenyegették őket. Ráadásul a módosító a költségvetést alig terheli. Nekik elfogadható kompromisszumnak tűnhetett a most beterjesztett szöveg.

Akkor kit utáljunk? Megmondom én: utáljuk a nyugdíjasokat! Legalábbis a szervezeteiket. A betegek egyleteit. Az ellenzéket. Mindazokat, akiknek az lenne a dolguk, hogy a másik érintett csoportot, a magasabb árat fizetni kényszerülő gyógyszervásárlókat képviseljék. Elvégre nekik kéne fellármázniuk a tagjaikat, és hörögve ellenlobbizni a döntéshozók irodájában és előtte, az utcán.

De olyan nagyon azért őket se utáljuk, az lenne a kérésem. Az asztmás gyermekek egyesületének vélhetőleg némileg kevesebb a színes fénymásolási kapacitása, a speciális szakértelme, a jogász-, orvos-közgazdász- és menedzserasszisztens-munkaórája, és a miniszterekkel és képviselőkkel való együttvadászási és együttbálozási lehetősége is korlátosabb, mint az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének. Nem ugyanaz a súlycsoport.

Akit még utálhatunk, az a sajtó. Hisz a sajtó (tisztelet a kivételnek) ritkán jár utána az ilyen klauzuláknak, ritkán ráncigálja ki a napra az ilyen, kicsi, de bűzös törvényhozási ügyeket. Írom én, "a sajtó hasábjain".

És utálhatjuk, immár joggal, a politikusokat. De nem azért, hogy egy ilyen helyzetben azt teszik, ami a legbölcsebbnek tűnik nekik, hanem azért, hogy egy rossz, a valódi lobbisták által könnyedén kikerülhető lobbitörvénnyel, meg egy elvetélt 2003-as törvénytervezettel letudottnak gondolják a szörnyű gyöngén működő magyar törvénygyár modernizálásának feladatát. Magyarországon lényegében még mindig az 1987-es XI. törvény szabályozza, hogyan készülnek a törvényeink. Egy jobb jogalkotási törvény sokat javíthatna jogrendszerünk minőségén. És talán kicsit csökkenthetné a törvény-előkészítésben az asztmás gyerekek és a gyógyszergyári vezérigazgatók szerepének aszimmetriáját is.

Vagy tudják, mit? Ha még ez sem lenne elég, utáljuk legelsősorban a képviseleti demokráciát mint politikai formációt. Ennek ugyanis óhatatlan velejárója, hogy a koncentrált gazdasági érdekcsoportok nagyobb eséllyel indulnak a politikai akarat eltérítéséért folyó végtelen versenyben, mint a heterogén, rosszul megszervezett, egyenként kicsi téttel érdekelt tagokból álló szélesebb csoportok (például a nép).

Milyen kár, hogy nincs jobb.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.