Csak semmi politika!

Kit utáljunk?

Egotrip

A költségvetés elfogadásának lázában, a világgazdaságot tépázó vihar közepette a magyar honatyák és -anyák időt szakítanak arra, hogy a T/6645 számon idén október 27-én benyújtott, az "egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról" szóló javaslattal foglalkozzanak. (Ennek a beceneve az egészségügyi salátatörvény.)

A költségvetés elfogadásának lázában, a világgazdaságot tépázó vihar közepette a magyar honatyák és -anyák időt szakítanak arra, hogy a T/6645 számon idén október 27-én benyújtott, az "egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról" szóló javaslattal foglalkozzanak. (Ennek a beceneve az egészségügyi salátatörvény.)

E javaslat napirendre vételének jó jogi indoka van. Az Alkotmánybíróság döntése miatt vissza kell vonni vagy jogilag finomítani kell a 2006-ban a gyógyszergyárak orvoslátogatóira kivetett ágazati adót. (Nyugalom, finomítják.) Ilyen jogi indoka persze kismillió másik törvény módosításának is lenne, amelyek tárgyalása nem volt ilyen sietős. A kormány által az Országgyűlésnek benyújtott módosításban - ha már az asztalon van a törvény, nemdebár - szerepel a következő változtatási javaslat is (35. §). A Gyftv. 25. §-ának (2) bekezdésének i) pontjában az ott szereplő százalékos értéket húszról negyvenre rendeli javítani a törvényjavaslat. Ez a 2004 óta létező szabályozási elem azt mondja ki, mennyivel haladhatja meg a társadalombiztosítás által még támogatott gyógyszer ára a referenciaként használtat.

Mi ez? Jó ez? A kedves olvasó netán nem érti? Ne aggódjon, biztosan nem érti a képviselők zöme sem. Érteni egy-két tucat egészségpolitikus érti: pár minden hájjal megkent tisztségviselő a parlamentben, a minisztériumban, az OEP-nél. És persze jó néhány menedzser a gyógyszergyáraknál.

Ezért összefoglalom, mi is a javaslat veleje. Csökkentsük a gyógyszerek közti árversenyt úgy, hogy az ne elsősorban a költségvetés, hanem első körben a gyógyszert vásárló betegek zsebéből csurrantson át évente legalább hárommilliárdot a gyógyszerforgalmazók zsebébe. Egy jól megszervezett üzleti érdekcsoport úgy hajlítja a törvényeket a védtelen nagyközönség rovására, hogy hasznot húzzon belőle. A felállás tipikus, nincs benne semmi magyar specifikum, de felháborító.

Kit utáljunk miatta?

A célkeresztben először a lobbizó gyártók tűnnek fel. Csakhogy a gyógyszergyárakat nem szabad utálni. Legjobb pillanataikban többet tesznek az emberi szenvedés elhárításáért, mint egy hadseregnyi szociális munkás. Sok ezer magyart foglalkoztatnak jól fizető, jórészt kvalifikált munkakörökben. Ráadásul a 2000-2006-os aranyidő után, amikor évente 15-20 százalékkal nőttek az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) gyógyszerkiadásai, a most módosítandó törvény eladdig nem szokott versenyre kényszerítette őket. Ennek eredménye komoly költségvetési megtakarítás lett, ami meg is látszott a gyógyszergyárak részvényárain: a Richter 2006-os 51 milliárdos profitja 2007-re 33 milliárdra zuhant. Ez annak is köszönhető, hogy eddigi formájában alkotmányellenesnek bizonyult külön orvoslátogató-sarcot is vetett ki rájuk az állam: az elmúlt két év költségvetésihiány-csökkentéséből jó pár tízmilliárdot ők buktak el.

Azért se szabad utálni őket, hogy lobbistáik (minden bizonnyal) érvelve, könyörögve, követelőzve, fenyegetőzve körbejárták az egészségügyi és gazdasági minisztériumot, a MEH-et, a frakciókat. Még az is lehet, hogy egy olyan konkrét javaslattal, amelyhez képest a kormány által végül beterjesztett szöveg bölcs kompromiszszumnak tűnhet. Sőt, ha Richter-részvényeim lennének, el is várnám tőlük, hogy pontosan ezt tegyék.

Kit utáljunk akkor? A bürokratákat, akik megszövegezték a módosítót? Ha akadhat is köztük olyan, akit megvettek a gyógyszergyárak, tudom, olyanok is vannak, akik feljegyzéseikben rámutattak arra, hogy e módosítás árát a gyógyszert vásárló betegek fizetik meg. Biztosan parancsra tették: ők megírták a kemény versenyt kikényszerítő korábbi törvényt is, amikor az volt a dolguk. Õket se utáljuk.

Utáljuk akkor a kormánypárt politikusait, akik benyújtották, illetve el fogják fogadni a módosítót! Õket a legkönnyebb, nekik ráadásul munkaköri kötelességük is, hogy utálják őket. Mégis azt javaslom, ne siessük el az ő utálásukat se - legalábbis emiatt. Róluk se tételezzük most fel, hogy titkos ajánlatot kaptak jól fizetett felügyelőbizottsági stallumokra, arra az esetre, ha egyszer netán megbuknak. Õk érdekek között egyensúlyoznak: és a gyógyszergyárak bizonyára Strasbourggal és gyárbezárással egyaránt megfenyegették őket. Ráadásul a módosító a költségvetést alig terheli. Nekik elfogadható kompromisszumnak tűnhetett a most beterjesztett szöveg.

Akkor kit utáljunk? Megmondom én: utáljuk a nyugdíjasokat! Legalábbis a szervezeteiket. A betegek egyleteit. Az ellenzéket. Mindazokat, akiknek az lenne a dolguk, hogy a másik érintett csoportot, a magasabb árat fizetni kényszerülő gyógyszervásárlókat képviseljék. Elvégre nekik kéne fellármázniuk a tagjaikat, és hörögve ellenlobbizni a döntéshozók irodájában és előtte, az utcán.

De olyan nagyon azért őket se utáljuk, az lenne a kérésem. Az asztmás gyermekek egyesületének vélhetőleg némileg kevesebb a színes fénymásolási kapacitása, a speciális szakértelme, a jogász-, orvos-közgazdász- és menedzserasszisztens-munkaórája, és a miniszterekkel és képviselőkkel való együttvadászási és együttbálozási lehetősége is korlátosabb, mint az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének. Nem ugyanaz a súlycsoport.

Akit még utálhatunk, az a sajtó. Hisz a sajtó (tisztelet a kivételnek) ritkán jár utána az ilyen klauzuláknak, ritkán ráncigálja ki a napra az ilyen, kicsi, de bűzös törvényhozási ügyeket. Írom én, "a sajtó hasábjain".

És utálhatjuk, immár joggal, a politikusokat. De nem azért, hogy egy ilyen helyzetben azt teszik, ami a legbölcsebbnek tűnik nekik, hanem azért, hogy egy rossz, a valódi lobbisták által könnyedén kikerülhető lobbitörvénnyel, meg egy elvetélt 2003-as törvénytervezettel letudottnak gondolják a szörnyű gyöngén működő magyar törvénygyár modernizálásának feladatát. Magyarországon lényegében még mindig az 1987-es XI. törvény szabályozza, hogyan készülnek a törvényeink. Egy jobb jogalkotási törvény sokat javíthatna jogrendszerünk minőségén. És talán kicsit csökkenthetné a törvény-előkészítésben az asztmás gyerekek és a gyógyszergyári vezérigazgatók szerepének aszimmetriáját is.

Vagy tudják, mit? Ha még ez sem lenne elég, utáljuk legelsősorban a képviseleti demokráciát mint politikai formációt. Ennek ugyanis óhatatlan velejárója, hogy a koncentrált gazdasági érdekcsoportok nagyobb eséllyel indulnak a politikai akarat eltérítéséért folyó végtelen versenyben, mint a heterogén, rosszul megszervezett, egyenként kicsi téttel érdekelt tagokból álló szélesebb csoportok (például a nép).

Milyen kár, hogy nincs jobb.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.