Mélyi József: Pálya a magasban

Japán és Olümpia

Egotrip

A járvány miatt elhalasztották a tokiói olimpiát. Pedig Pauszaniasz beszámolója szerint anno éppen egy járvány játszott döntő szerepet az olümpiai játékok keletkezésében.

Iphitosz éliszi király a területét sújtó háború és a nyomában járó betegségek miatt – valamikor az i. e. 8. század elején – követet küldött a delphoi jósdába, hogy megtudja, miként szüntethető meg a baj. Az orákulum szerint az istenek kiengesztelhetők, ha az uralkodó megújítja az elhanyagolt Zeusz-ünnepeket. Így aztán Iphitosz egy háromhatalmi egyezmény keretében megállapodott a spártai Lükurgosszal és a piszai Kleoszthenésszel, hogy a fegyveres konfliktus helyett békés játékokat rendeznek; fegyverszüneti egyezményüket pedig egy diszkoszra vésve rögzítették. Alig több mint 2700 évvel később, 1940. szeptember 27-én Németország, Olaszország és Japán épp akkor kötötték meg háromhatalmi egyezményüket, amikor a tervek szerint megkezdődött volna a tokiói olimpia.

A gondolat, hogy Tokió olimpiát rendezzen, már 1933-ban felmerült, s ugyanekkor felbukkantak az első aggályok is: Japán nagyon messze van az európaiak számára, a transzszibériai vasúton 17 napig tart az út (ráadásul a szovjetekkel is egyezkedni kellene), a Genova–Jokohama hajóút pedig 28 napot vesz igénybe. Az 1932-es Los Angeles-i olimpia (rossz) tapasztalataiból kiindulva a versenyzők így legalább három hónapig lennének otthonuktól távol, s ezt a valódi amatőrök nem engedhetik meg maguknak. A japánok már ekkor minimális költséggel szállító hajókat, illetve kormányozható léghajókat ígértek a probléma megoldására, s azt is remélték, hogy néhány éven belül a technika odáig fejlődik, hogy mindenkit repülőgépen lehet majd Japánba szállítani. Az európaiak inkább Rómában vagy Helsinkiben versenyeztek volna szívesen – a magyar sajtóban többször cikkeztek a kis nemzeteket megillető olimpiarendezési jogról –, az 1936 nyarán megszületett döntés nyomán azonban Tokió lett a kijelölt helyszín.

Magyarországon – bár a japánok először nemkívánatos versenyeknek nevezték a vívást és az öttusát – inkább szimpátiával fogadták a hírt; a lapok némi magyaros felhanggal arról írtak, hogy „négy év múlva Tokióban fog meggyőződni a művelt Nyugat arról, hogy Japánban sem csak Pillangókisasszonyokból, gésákból, teaházakból és harakiriből áll a világ”.
A modernizálódó és politikailag Németországhoz közelítő Tokióban nagy volt az öröm; bejárta a világsajtót a kép, amelyen zászlós japán lányok egy toronyház tetején boldogan integetnek. Megkezdődött a szervezés; nemsokára már pályázatot írtak ki arról is, milyen ajándékot adjanak a győzteseknek. Berlinben az aranyérem mellé egy kis tölgyfa járt, Tokióban a tervek szerint a férfiak az „ősi japán kard művészi másolatát, a hölgyek pedig ójapán stílusban készült művészi tükröt fognak kapni”.

Rövidesen azonban gyülekezni kezdtek a sötét fellegek: 1937 nyarán ismét kitört a japán–kínai háború, s több ország azonnal jelezte, Japán csak abban az esetben rendezheti meg az olimpiát, ha 1938-ban már véget érnek a harcok. A japánok időközben egyre keményebb érvekkel próbálták védeni politikájukat. „Japán nem hódítási vágyból hadakozik, hanem azért, hogy gátat vessen a bolsevizmusnak, mely Kínán és Mandzsúrián keresztül már az anyaországot is veszélyeztette. (…) Most létrejött a japán–olasz–német bolsevikellenes front, mely fel fogja szólítani a világ minden nemzetét a csatlakozásra. Ha a világ igazán akarja a békét, akkor a nemzeteknek most színt kell vallaniok és csatlakozniok kell hozzánk. Azokat az államokat, melyek megtagadják a bolsevizmus elleni nyílt állásfoglalás kijelentését, a béke és a kultúra ellenségeinek fogjuk minősíteni és mint ilyeneket természetesen nem látjuk szívesen a tokiói olimpián sem.” 1938 elején Svájc, Anglia, Belgium, Hollandia és a skandináv országok már komolyan bojkottal fenyegettek, az Egyesült Államokban 5:1-hez lehetett fogadni arra, hogy Tokióban nem lesz olimpia. Döntés végül az év júliusában született: a háború miatt elvették Japántól a rendezés jogát, és Finnországot kérték fel az 1940. évi játékok lebonyolítására.

Az újkori játékok korábban csupán egyszer maradtak el: az I. világháború idején Berlinben került volna sor a versenyekre. 1913-ban még mindenki bizakodó volt a jövő tekintetében, ráadásul Berlint a magyar főváros követhette volna: „ha minden úgy sikerül, ahogy a magyar embersport vezetői akarják: hét év múlva Budapesten is lesznek olimpiai játékok”. A háború kitörése után néhány hónapig még bíztak a felek az ókori mintára a megrendezés feltételeként előírt fegyverszünetben, 1915-ben azonban világossá vált, hogy a konfliktus mélyebb annál, semmint hogy a sport feloldhatná. Az Újság 1915 januárjában már így írt: „S mindez most koczkán forog. Egyfelől a pravoszláv eszme, másfelől az angol féltékenység és business-éhség, párosulva a franczia revanche-lovagok vad dühével, megsemmisüléssel fenyegette Középeurópa két szolid exisztencziájú nagyhatalmát, a melyek a Nibelungen-Treue mintájára ma magyar vitézséggel és német akaraterővel vállvetve harczolnak egymás oldalán. De azt hisszük, hogy semmi sem tudja feltartóztatni a német olimpiádot.” Felmerült az is, hogy Németország esetleg két évvel későbbre halasztaná a versenyeket. Muzsa Gyula, a Magyar Olimpiai Bizottság társelnöke még 1916 elején is úgy nyilatkozott, „hogy ha a háború még ez évben véget ér, akkor a németek 1918-ban okvetlenül megtartják az olimpiászt, amelynek színhelye természetesen a berlini grunewaldi Stadion lesz”. Azután eltelt az 1918-as év is olimpia nélkül, s természetesen a „háború főfészkét” a győztesek nem hagyták meg rendezőként.

1919 nyarán viszont már ismét olimpiai játékokra került sor, mégpedig Párizsban. Itt tartották ugyanis az „ántánt” országok részvételével (de Anglia nélkül) azt a nyolcnapos katonai versenysorozatot, amely az esemény védnökéről, Pershing tábornokról a „Pershing-olimpiász” nevet kapta. Európában ekkor már csak emlék volt a háború, és nagyrészt lefutott a spanyolnáthajárvány is; az egy év múlva rendezendő antwerpeni olimpia diszkoszvető versenyének kimeneteléről éppúgy csak homályos jóslatok léteztek, mint a magyar békekötés feltételeiről.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."