Sajó László: Öt és feles  

Viszonylatok: 32-es busz, Göncz Árpád városközpont – Örs vezér tere (és vissza)

Egotrip

A 91-esen nyugodtan elalhatok (Györe Balázs)

Nincs alvás! Pompásan buszozunk (Garaczi László)

Beáll a busz a Göncz Árpád városközpont (fiúnevén Árpád híd) megállóba, a leendő utasok meglepődve látják a szélvédőn a feliratot: DÉLUTÁN FÉL NÉGYTŐL NYUGDÍJAS! Még csak (vasárnap) délután egy óra, lehet a nem nyugdíjasoknak is utazni? Aztán újabb meglepetés: első ajtós felszállás, ez új, jegyeket, bérleteket előkészítik, a kocsi belsejében megint ok a csodálkozásra: zene szól (Hot Jazz Band: A bankban nincsen betétem), az első ülésen cukorkák, a sofőr leopárdmintás kalapban, szemüvegben mosolyogva kínálja az új felszállókat – nem a busz, a buszvezető lesz nyugdíjas délután fél négytől, a feliraton ott a dátum: 19902022 és BKV Zrt. Harminckét évem elszelelt, a 32-esen letelt, mormolja K. Dezső, felszállva a buszra, örök bliccelő, se bérlete, se jegye, immár ingyen utazik; utolsó utadra kísérlek, mondja a rá oly jellemző szellemességgel Robinak és átad egy üveg pezsgőt; még nem az utolsó, lesz még egy kanyar, indulunk, és a mindjárt nyugdíjas bemondja a zenét (NahTe: Édes kedves vezető), Forgách utca, ezt K. Dezső olvassa a kijelzőn; itt vették fel, a metrónál anno, boldogult ifista korában és mentek a Budapesti Iszkra Olajbányász (hazai) meccsére Újpestre, a Pamut-pályára. Frangepán utca, K. Dezső előveszi a laposüveget, egészségedre!, Robi látja a visszapillantóból, egészségedre!, majd a garázsmenet után kibontja ő is a pezsgőt, Pap Károly utca, sárga mellényesek a buszon!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.