Sajó László: Öt és feles

Utolsó szivar a Netovább!-nál

Egotrip

Magyar László András emlékének

K. Dezső indul a meccsre, a Honvéd ellen játszunk, ha nyerünk, van remény a bennmaradásra. Meccs előtt a szokásos Unicum a Netovább!-ban; Laci nincs itt, nem is lesz, ő whiskyt szokott, K. Dezső dupla Unicumot kér, iszik Laci helyett is, az emlékére.

A bejáratnál a szokásos motozás, ez mi? K. Dezső előveszi a műanyag flakont, kézfertőtlenítő. Sárga mellényes nézi, elhiszi, rosszul teszi, szatmári alma van benne. Este van, március idusa lesz, de hideg, és különben is. A szokott (álló)helyen, az ultrák mögött nem látja Pétert, nem jött ki (a szíve miatt, már tévén sem nézi), egyedül maradt az Ny(ugger)-középből. „MTK-meccsre járok. A nővérem akkori barátja vitt ki 14 évesen, aztán azóta mindig járok, én vagyok a kemény mag. Hát igen, kiabálni is szoktam.” Tanúsíthatom. Laci mindig, a mérkőzés kezdetét jelentő sípszó után bekiabálta, zengő baritonján: „EMTÉKÁ!” K. Dezső is így tesz most, rekedt hangján, halvány utánzat, gyönge kísérlet, de megpróbálta, és ezentúl mindig bekiabál majd.

Lacinál január elején állapítottak meg kiterjedt agydaganatot, de ezt is a rá oly jellemző humorral, fanyar (ön)iróniával írta meg, „ezek szerint a tavaszi idényben nem leszek már veletek. Tartsátok bent a csapatot, én majd Salamon Bélával drukkolok együtt nektek. Sajnálom, hogy így alakult, sok jó meccset, unicumot és sört kíván Laci”. Az Unicum már megvolt, a sör majd később, jó meccs? Nyerjünk. Támadunk, mi mást is tehetnénk, a félidő végén kiállítanak egy honvédost, esélyt kapunk. Félidőben K. Dezső átballag (amerre hajtunk, ott áll), meghúzza a kézfertőtlenítő szatmári almát. A második félidőben góllá érik a nyomás, aztán kihúzzuk – a hosszabbítás utolsó percében szabadrúgáshoz jut a Honvéd, ilyenkor (szögleteknél, veszélyes helyzeteknél) K. Dezső és Laci egymásra néz, „ezt ússzuk meg”. Ezt megússzuk, nyerünk egy nullra, még él a remény. A csapat kijön hozzánk, taps, érted játszottak, gondolja K. Dezső, persze ez nem (sem) igaz, mégis.

Meccs után is a kocsma, szatmári almára dupla Unicum (mely végre nem a vereség keserű szájíze), pohár sör. K. Dezső utóbbit nem kívánja, de hát Laci így kívánta. Tele honvédosokkal a hely, egyik ordít, mocskos zsidók! A szokásos gágágá, buziemtéká! már elhangzott a meccsen, most akkor ez jön. K. Dezső hátrafordul, ne zsidózzál, bazdmeg!,  Laci, ha itt lenne, messze hangzó baritonján vonná kérdőre. Erre ő is érzékeny volt (kibaszott múlt idő), pedig… „Alapjában semmi közöm az egészhez. Nem vagyok vallásos, nem tudok héberül, nem vagyok körülmetélve, zabálom az oldalast meg az abált szalonnát, karácsonyozom, névnapot tartok, mi a francot akartok tőlem?” De az ilyen pónemeket ki nem állhatta, ő sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.