Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

A nők városa

Egotrip

Ha a babakocsi kereke beszorul a villamossínek közé, és nem érek vele át a zöldön, mindig a politikusokra gondolok. Őket szeretem a legjobban utálni, hiszen eleve ezért vannak.

Természetesen tudatában vagyok, hogy a Budapesti Liberális Szabadállam területén a mindenkori főpolgármester vállal felelősséget az infrastruktúra állapotáért, és készségesen hibáztatom Demszky Gábort, Tarlós Istvánt és Karácsony Gergelyt; de szoktam gondolni a kormánytagokra is, végül is tizenkettedik éve náluk az abszolút hatalom, és mégiscsak ők szokták hivatásszerűen azt verklizni, hogy csak nyugodtan dőljünk hátra és népesítsük be a körzetet, minden lehetséges segítséget megadnak ehhez.

Aztán vágás, és az ember ott találhatja magát egy bölcsődés korú, de jól táplált, nagy növésű gyerekkel a minibatárban a megújuló Nyugati pályaudvar előtt. Azt látja, hogy me­gint sikerült úgy elhujjantani milliárdokat, hogy a lezárás után újra megnyitott főbejárat három lépcsőfokára egyetlen nyavalyás rámpát sem helyeztek. Lehet kerülni a parkolón át, és valahol biztos van vagy lesz egy lift, de miért ne gördülhetnék be gyerekestől a főbejáraton, mint akárki? Még adót is fizetek. Aztán az is eszembe jut, hogy ha lenne kocsim – mint ahogy nincs, csak babakocsim van –, elszaladnék a barkácsáruházba deszkáért. Kétezer forintnál nem kerülhet többe. Az építkezéseken is olyanon tolják fel a talicskát, s ha kettőt lefektetünk a Nyugati főbejáratának lépcsőjére, az pont olyan jó lesz nekünk babakocsisoknak, meg a kerekesszékeseknek. Persze ha lenne bennem közösségi szellem – ilyenem ugyanúgy nincs, mint személygépjárművem –, akkor valamelyik crowdfunding oldalon gyűjtenék rámpákra, ahogyan pár éve egy apa szervezte meg a gyermekkórházi betegszobákban alvó szülőknek szánt pótágyak finanszírozását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.