Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem  

Egotrip

Illemtan ünnepi asztalhoz

Minden év végén a fejünkre ül az összegzés kényszere. Nekem ezeken a hasábokon persze nem a legnagyobb kattintásszámot elérő időjárás-jelentéseket („Nem fogja elhinni, mi fenyegeti a Kárpát-medence békéjét, és söpri el nyugodt hétköznapjainkat!”) vagy a közönséget legtovább izgalomban tartó celebbotrányokat kell összesítenem, hanem mondjuk valamiféle sorrendet összeállítani a legparlagibb szexista beszólásokról, a nőket érintő legálszentebb propagandahazugságokról vagy a genderháború kiemelkedő csatáiról. De – fájdalom! – nem szívesen fogadok be belőlük többet, mint amennyi létem vékony dióhéján keresztül átszüremlik, mivel már számolom a hátralévő időt.

Így karácsony táján inkább illemtani összegzésre gondoltam. Illemtankönyvet mostanság sokat olvasok, ha nem is önfejlesztési szándékkal. Elvégre még bejárónőm sincs, mit tanulhatnék abból, amikor Gömbösné Galamb Margit elmagyarázza, milyen értékben lepjük meg a hűséges cselédet karácsonyra némi ajándékkal. Persze a társalgási stílusomon még van mit csiszolni, életem során sok illetlent, alkalmatlant és bántót mondtam, fogok is, a sima, tapintatos társalgás inkább temperamentum, mint a szabályok ismeretének kérdése. Legalábbis mindig ezt mondogatom magamban, amikor elvetem a sulykot. De most felöltöm Wohl Janka vagy Kalocsa Róza merev míderét, és tanácsokat fogok osztogatni, hiszen soraikat olvasva az a benyomásom támadt, jó érzés lehet másokat kioktatni.

Új viktoriánus korban élünk. Nem kacsintottam, pedig hát persze, azért is nevezhetjük korunkat viktoriánusnak – de most arra gondolok, hogy Viktória brit királynő uralkodásának ideje alatt dívó szokások néha annak ellenére is emlékeztetnek a mieinkre, hogy végtelenül szabados társadalom vagyunk. A művelt társaságban ma is megvannak a kimondhatatlan tabuk és érinthetetlen témák, még akkor is, ha kötelezően lelkünk lemeztelenítésével és ún. „őszinteségünkkel” kérkedünk. A társas együttélés szabályainak egyik lényege, hogy illedelmes ember soha nem hozakodik elő olyan témával, ami túlságosan elevenbe vág vagy mélyre megy. Példának okáért ezért ne faggassuk az ünnepi asztalnál nemileg érett nőrokonunkat a párválasztás és reprodukció terén elért eredményeiről.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)