Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem  

Egotrip

Illemtan ünnepi asztalhoz

Minden év végén a fejünkre ül az összegzés kényszere. Nekem ezeken a hasábokon persze nem a legnagyobb kattintásszámot elérő időjárás-jelentéseket („Nem fogja elhinni, mi fenyegeti a Kárpát-medence békéjét, és söpri el nyugodt hétköznapjainkat!”) vagy a közönséget legtovább izgalomban tartó celebbotrányokat kell összesítenem, hanem mondjuk valamiféle sorrendet összeállítani a legparlagibb szexista beszólásokról, a nőket érintő legálszentebb propagandahazugságokról vagy a genderháború kiemelkedő csatáiról. De – fájdalom! – nem szívesen fogadok be belőlük többet, mint amennyi létem vékony dióhéján keresztül átszüremlik, mivel már számolom a hátralévő időt.

Így karácsony táján inkább illemtani összegzésre gondoltam. Illemtankönyvet mostanság sokat olvasok, ha nem is önfejlesztési szándékkal. Elvégre még bejárónőm sincs, mit tanulhatnék abból, amikor Gömbösné Galamb Margit elmagyarázza, milyen értékben lepjük meg a hűséges cselédet karácsonyra némi ajándékkal. Persze a társalgási stílusomon még van mit csiszolni, életem során sok illetlent, alkalmatlant és bántót mondtam, fogok is, a sima, tapintatos társalgás inkább temperamentum, mint a szabályok ismeretének kérdése. Legalábbis mindig ezt mondogatom magamban, amikor elvetem a sulykot. De most felöltöm Wohl Janka vagy Kalocsa Róza merev míderét, és tanácsokat fogok osztogatni, hiszen soraikat olvasva az a benyomásom támadt, jó érzés lehet másokat kioktatni.

Új viktoriánus korban élünk. Nem kacsintottam, pedig hát persze, azért is nevezhetjük korunkat viktoriánusnak – de most arra gondolok, hogy Viktória brit királynő uralkodásának ideje alatt dívó szokások néha annak ellenére is emlékeztetnek a mieinkre, hogy végtelenül szabados társadalom vagyunk. A művelt társaságban ma is megvannak a kimondhatatlan tabuk és érinthetetlen témák, még akkor is, ha kötelezően lelkünk lemeztelenítésével és ún. „őszinteségünkkel” kérkedünk. A társas együttélés szabályainak egyik lényege, hogy illedelmes ember soha nem hozakodik elő olyan témával, ami túlságosan elevenbe vág vagy mélyre megy. Példának okáért ezért ne faggassuk az ünnepi asztalnál nemileg érett nőrokonunkat a párválasztás és reprodukció terén elért eredményeiről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.