Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem  

Egotrip

Az áldozat előjoga

Hirtelen úgy tűnt, nincs hová hátrálni, amikor néhány hete a konzervatív vélemény egyik kormánypárti orgánuma a newsfeedemen futó fizetett hirdetésben tette le a garast Nádas Péter mellett, akivel ugyan „sok mindenben nem értenek egyet”, de mégis elég nagy írónak tartják ahhoz, hogy fehér férfi létére irodalmi díjat kapjon. Lám, még ha külső szemlélő számára úgy is hatna, hogy a sajtófelület szerzőinek értékrendje a bőven adagolt juttatások hatására formálódik, ezt csak az előítéletek foglyai állíthatják – voltaképpen az univerzális és objektív „minőség” az, amely mozgatja. Szemben azokéval, akiket politikai megfontolások vezérelnek, ugye.

Kisszerű kommentárokat persze lehetne tenni, részletesen elemezve a Demeter Szilárd téeszelnöksége alatt működő kultúrkombinát termelési támogatásban részesülő alanyainak származását, kapcsolatrendszerét, témaválasztásait stb., még az is megeshet, hogy a statisztika nyelvén is testet öltene mindaz, ami sokak számára határozott benyomásként jelenik meg: igenis, a mai Magyarországon is létezik a szociokulturális kívánalmak adott csokra, amelyet az eszményi támogatotthoz társítanak, hasonlóképpen a másik univerzumhoz, ahol az számít, hogy az illető nő, esetleg nembináris, LMBTQ, vagy a nyugati világon kívülről tört be a magaskultúrába.

Azt talán Nádas Péter tudja legjobban, hogy a fentiek mindig számítottak, noha – mivel bölcs ember – joggal ódzkodott a téma mocsarában elmerülni. Az én szememben olyan ő – azért folyamodom botanikai hasonlathoz, mert az egyetlen vele folytatott beszélgetésem alkalmával az agyagos talajjal/talajon folytatott harcunk állomásait tárgyaltuk meg –, mint a kertemre boruló hatalmas, méltóságteljes tölgyfa. Olyan óriás, amely néha a kilátást is elfogja, de elképzelhetetlen nélküle a látvány, kopár és unalmas lenne az üres gyep a gaz módjára terjedő törpecserjékkel és a vaddisznók által rendszeresen kifordított, alig termő málnabokrokkal. Azt, hogy a tölgy gyökerei az idők során milliónyi büdöskepalánta számára elegendő tápanyagot szívtak magukba: hagyjuk. Alatta az avar számtalan kullancsnak nyújt remek búvóhelyet: ezt is hanyagoljuk. Lombja árnyékba borítja a tövében próbálkozó növényeket: ne foglalkozzunk most ezzel sem. Minden mellett és mindenek ellenére ez a tölgyfa pompás organizmus, kertem dísze, a helyi flóra minden privilégiumának a birtokosa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.