Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

Férfierő

Egotrip

Szédülten támolyogtam ki Földes László Hobo bábelőadásának nemzeti színházbeli premierjéről, és közben Donald Trumpra gondoltam.

Nem, a kulcsszó nem a „báb” lesz.

Még csak nem is a „nemzeti” vagy a „színház” az asszociáció alapja.

Inkább induljunk el onnan, hogy mi történik az alfahímekkel, ha megöregszenek. Középkorú nő vagyok, ami azzal jár, hogy a tesztoszteront már nem tisztelem annyira, mint amikor még én is jóval kisebb mennyiségben állítottam elő a szervezetemben. Bár talán a perimenopauzális időszak során bekövetkező hor­mon­ingadozásaimmal sem fogom olyan adagban termelni, mint amennyi egyesekben nyolcvan körül is pezseg, és újabb teljesítményekre sarkallja őket.

Jól emlékszem azokra az időkre, amikor még erejük teljében lévő férfiak voltak. Donald Trump első nejéről, a szegény megboldogult Ivana Trumpról például a Kossuth Kiadó egyik nőknek szánt havilapjában olvastam, amíg a szüleimre vártam a tanácsháza előtt parkoló autóban. A kesztyűtartóban kallódó magazin hasábjain a végsőket vergődő szovjet blokk olvasóinak adagolni kezdett bulvárhírek között taglalták azt, hogy a csehszlovák sportolónő egy amerikai ingatlanmilliomos felesége lett. Aztán hipp-hopp, már se papirosból való újság, se Ivana Trump nincs, csak két hüllőarccal maga elé meredő ember: Trump és második felesége, az ezúttal az egykori Jugoszláviából Amerikába szakadt Melania, akik éppen azt hallgatják, hogy Mariann Edgar Budde, a washingtoni egyházmegye (első női) püspöke arra kéri a második elnökségébe frissen beiktatott nagy hatalmú férfit, hogy könyörüljön a meleg identitású gyerekeken és a bevándorlókon.

Egykoron a szocializmusban a hivatásos lázadó, Hobo szintén egy elérhetetlennek látszó világról mesélt olyan emberként, aki már járt Rolling Stones-koncerten, és akinek megvan az együttes összes lemeze. Volt még zenekara, aztán voltak József Attila-, Faludy- és Jim Morrison-estjei, és szemlátomást volt morális tartása is. Most már csak a fentiekből összerakott bélyeggyűjteménye van, amelyet a másfél órás előadás alatt mutogat végig az érdeklődőknek. Nem is olvasnám ezt a szemére, sőt azt sem, hogy közben sokszor elfelejti a szöveget – az isten szerelmére, mégiscsak nyolcvanéves! Hol leszek én akkor! – de azt hiszem, itt én voltam az, aki értetlen hüllőfejjel hallgattam a „hogyan él egy csúnya lány / sorsa bánat és magány” refrénnel operáló dalt, amely egy középkori konyhalánynak öltözött marionettbábu búsongása kíséretében arra mutatott rá, hogy az időből kifutott (harmincéves) és előnytelen külsejű (egészen pontosan „csúnya”) lányok nem jutnak szexhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.