Techet Péter: Svarcgelb

„Népek börtöne”

  • Techet Péter
  • 2016. augusztus 14.

Egotrip

A New York Timesban nemrég egy vezető francia politikus, bizonyos Marine Le Pen írt hosszú véleménycikket a Brexitről, amely szerinte a „népek tavaszához” vezet majd. A Nemzeti Front elnök asszonya az Európai Unióval való szembenállást a Vormärz liberális időszakához hasonlította, amikor is a gonosz birodalmakkal, szupranacionális dinasztikus szövetségekkel szemben Európa népei felkeltek.

Amikor Marine Le Pen önmagát és az EU-ellenességet e liberális tradícióban helyezi el, nem téved: a nacionalizmus és a liberalizmus valóban hasonló indíttatásból született, mint a mai EU-ellenesség, azaz a szupra- és transznacionális politikai egységek – a birodalmak – helyén homogén, demokratikus nemzetállamokat teremteni. A mai EU-kritika azon demokratikus, szuverén és homogén nemzetállamisághoz akar visszatérni, amely egykoron a nemzeti liberális törekvések célja volt a dinasztikus birodalmakkal szemben. A Habsburg-ellenesség is ezért egyszerre táplálkozott nacionalista és antiklerikális hagyományból, illetve a demokrácia igényéből, amelyet etnikailag homogén nemzetállamokon belül (lásd még „állampolgári egyenlőség”) akartak volna megvalósítani.

Thierry Baudet neves holland jogfilozófus és dandy 2012-ben a holland NRC Handelsbladban arról értekezett, hogy liberálisnak lenni csak nemzeti alapon lehet, és a liberalizmus meg a nacionalizmus az antiimperializmus érméjének két oldala. Szerinte az európai történelemben nem a nemzetek önállósága, hanem a birodalmi, egységesítési tervek – a Habsburgoktól Napóleonon át Hitlerig – okozták a háborúkat. Szerinte az EU sem békét, hanem háborút fog eredményezni, mert egyre erősebb lesz a szupranacionális szint a nemzetállamival szemben; az európai béke záloga nem az európai integráció, hanem a népek szabadsága, a nemzetállamiság.

Marine Le Pen idézett cikke jól illik ezen érvelésbe, amelynek eszmetörténeti alapját a 19. század nemzeti és liberális forradalmai, mozgalmai jelentik. Nem véletlen, hogy például Ausztriában éppen a Habsburg-ellenes, anti­klerikális, antikatolikus, protestáns, nemzeti szabadelvű mozgalomból nőtt ki a német egységet szorgalmazó, a multikulturális Habsburg Birodalmat gyűlölő deutschnational irányzat – amelynek logikus következménye lett az osztrák nemzeti szocialista mozgalom, majd pedig a máig Habsburg-ellenes Szabadságpárt (FPÖ). A Habsburg-ellenesség és a mai EU-ellenesség között számos eszmei párhuzam van – még ha amúgy a két formáció között jelentős is a különbség: a Habsburg Monarchia történelmileg fejlődött ki, és ezért a hagyomány erejére, a közös kultúrára támaszkodhatott, az Európai Unió viszont valóban mérnöki asztalon eltervezett egység, amelynek egyelőre nem sikerült szervesülni. Talán meg lehet fordítani Baudet vádját, és éppen arra lehet rámutatni, hogy az európai egységhez kell egyfajta központi, birodalmi akarat – amely Bécsben megvolt, de Brüsszelben hiányzik.

Mindazonáltal Marine Le Pen a New York Timesban ugyanazzal vádolta az Európai Uniót, amivel egykoron a Habsburg Monarchiát illett nemzeti progresszív körökben: „Az Európai Unió a népek börtöne lett.” A Nemzeti Front elnöke akár Völkerkerkert is írhatott volna, és akkor még egyértelműbb lenne érvelésének háttere – de vélhetően nem tudatosan használta e szót, csak úgy kicsúszott a száján. Ugyanarra gondolt, mint Masaryk és Clemanceau. A nacionalizmus szerint ugyanis a birodalmak elnyomják a népeket, és mivel demokrácia csak homogén közegben jöhet létre (ez lenne az „állampolgári egyenlőség” jogi elvének tényleges előfeltétele, ahogy azt a francia republikanizmus is vallja), a nép csak akkor lehet önmaga ura, ha nem kell más népekkel együtt élnie.

Miért tudtak azonban a történelemben né­pek mégis együtt élni? Miért volt a Habsburg Monarchiában kedves kisváros Auschwitz vagy Srebrenica? Hogyhogy nem a „népek börtöne”, hanem a „népek szabadsága” hozta el a haláltábort és a népirtást? Cinikusan azt mondhatnánk, hogy Baudet-nak és Le Pennek igaza van, csak hát a népek békés egymás mellett élését, úgy látszik, etnikai tisztogatásoknak kell megelőzni. A Habsburg Birodalmon belül ugyanis a népek nem egymás mellett, hanem egymásba olvadóan éltek, és egyáltalán nem alakultak ki egyértelmű nemzeti kategóriák.

A szuverén, homogén nemzetállamiság nem a népek felszabadulása, hanem átrendezése, kitelepítése, kiirtása. Nem csak Kelet-Európában. Marine Le Pen a hazájáról, a kisebbségi identitásokat és nyelveket máig csak vonakodva elismerő Francia Köztársaságról is leírhatta volna, hogy a „népek börtöne”. Egykoron nem Bécs, és manapság nem Brüsszel várta, várja el az asszimilációt, a homogenitást, hanem Párizs és a többi nemzetállami főváros. Egy trieszti szlovénnak több joga volt – még ha háborgott is – a Habsburg Birodalmon belül, mint bármikor utána. Ahogy egy korzikai, elzászi vagy breton is jobban járna az európai egységgel, mint az egy és oszthatatlan Francia Köztársasággal. Nem a birodalmak a népek börtönei: a birodalmak a történelem során mindig is sokszínűek voltak, nem törekedtek egyetlen államnemzet megteremtésére, pláne nem akartak etnikai homogenitást. A Habsburg Birodalmon belül fél­ezer éven át három monoteista vallás, tucatnyi nyelv és nép tudott egymás mellett, egymással keveredve élni – a 19. század végi nemzetiségi konfliktusok éppen nem az elnyomást, hanem a szabadságot biztosították (legalábbis az osztrák térfélen, Budapest ugyanis francia mintájú nemzetállamot épített). A bécsi parlamentben éppen azért vitatkoztak a képviselők féltucatnyi nyelven egymás szavába vágva (de legtöbbször egymást értve, ugyanis két-három nyelven akár a parasztok is értettek), amiért erre a nemzeti és liberális Francia Köztársaságon belül nem volt lehetőség. A nemzetállamokon, az egy és oszthatatlan köztársaságokon belül csend és unalom honol. Ők a népek börtönei, amelyeknek a birodalmi sokszínűség, a lokális autonómiák és a szupranacionális együttműködések hozhatják el a szabadságot. Lassan száz éve, hogy elbukott a Habsburg Monarchia, de az erdélyi magyaroktól az isztriai olaszokon át a karintiai szlovénokig még mindig nem kaptak a kisebbségek annyi szabadságot, mint amennyivel hajdanán rendelkeztek.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.