Vajda Mihály: Miért végezték ki Szókratészt?

Megsemmisülés

Egotrip

Néha az az érzésem, hogy folytatásos regényt írok, amelynek egy Szókratész nevű (Platón által kitalált?) görög a főszereplője. Legutóbb éppen arról győzködött bennünket, hogy a filozófia önismeret; ráhagytam. Ha számára az a legfontosabb, hogy megtudja, vajon Tüphonhoz hasonlatos-e vagy pedig szelídebb és egyszerűbb lény, akinek természeténél fogva valami isteni és minden elvakultságtól mentes jelleg jutott osztályrészéül, hát legyen. Azt azonban legutóbb már nem tudtam elmagyarázni, ki is az a Tüphon. Pótolom mulasztásomat. Egy szörny, a kinézete több mint ijesztő, s szörnyű nagy hatalma volt mindaddig, amíg Zeusznak nem sikerült ráborítania Etna hegyét, melynek belsejéből Tüphon azóta is tüzet okád. Van a mítosznak számos más változata is, azokat itt most nem sorolom; nekünk csak az a fontos, hogy regényem főhőse még azt is el tudta képzelni, hogy netán ehhez a szörnyhöz hasonlít. A lényeg az, hogy Szókratész Platón formázta szavai nyomán arra jutottam, hogy a filozófia nem más, mint önismeret. Mindenképpen lehet így tekinteni rá.

Önismeret? Kinek az önismerete? Hát a filozófusé. De mi oka van a filozófusnak az Ismerd meg önmagadat! parancsának eleget téve, a végeredményt publikussá tenni? Miért olyan fontos ez az egyetlen individuum – másoknak is? Főhősünk ugyancsak megelőzte korát. Ha csak a filozófia tudományosságának korát vizsgálom (mondjuk Descartes-tól Hegelig), rájövök, hogy ennek a kornak az igyekezete – megérteni, mi is az ember – olyan általánosságok kimondásához vezet, melyek fokozatosan unalmassá váltak. Ahogy Kierkegaard mondja – már egy olyan korban, amikor a filozófia letett arról, hogy szigorú tudománnyá váljon –: „Idővel az ember beleun az általánosról és megint csak az általánosról szóló örökös locsogásba” (Søren Kierkegaard: Az ismétlés – Constantin Constantius próbálkozása a kísérleti pszichológiában – ford. Gyenge Zoltán). Úgy tűnik, főhősünk már vagy 2500 évvel ezelőtt is így látta.

A dilemma súlyát talán enyhíti Kierkegaard – szintén a fentebb idézett művében megfogalmazott – gondolata: mindig szem előtt kell tartani, hogy az emberi önmegismerés „dialektikus küzdelem”, „…melyben a kivétel betör az általánosba, […] ritka és felettébb bonyolult folyamat, melyben a kivétel átküzdi és mint igazolt állítja önmagát. […] Egyik oldalon áll a kivétel, másikon az általános, és maga a küzdelem egy különös viszály az általánosnak a kivétel körül csapott lárma miatt érzett haragja és türelmetlensége és az általános különös vonzalma között; az általános ugyanis éppúgy örül a kivételnek, mint ahogy az ég a megtért bűnösnek, jobban mint a kilencvenkilenc igaznak. A másik oldalon küzd a kivétel elszántsága és makacssága, s egyben gyengesége és sérülékenysége. Ez egy párbaj, amelyben az általános a kivétellel harcban mérkőzik meg, s e küzdelem által egyúttal megerősödik. Ha a kivétel ezt a vesződséget nem bírja ki, akkor az általános sem segít rajta, épp oly kevéssé, mint ahogy az ég sem segít annak a bűnösnek, aki a bánat gyötrelmét nem képes elviselni. Az energikus és eltökélt kivétel, bár viszályban van az általánossal, mégis annak gyökérhajtása, megőrzi önmagát. A helyzet a következő: a kivétel azzal, hogy önmagát elgondolja, az általánost is elgondolja; azzal, hogy önmagát működteti, az általánost is működteti; azzal, hogy önmagát magyarázza, az általánost is magyarázza. A kivétel tehát önmagát és az általánost is állítja, és ha az általánost alaposan tanulmányozni akarjuk, akkor pusztán egy jogos kivétel után kell néznünk; az sokkal világosabban mutat meg mindent, mint maga az általános.”

Vagy ha nem, hát kisnyúl… ahogy mondani szokás. De Kierkegaard nyomán felmerült bennem egy másik lehetőség. Mégpedig Takács Ádám Michel Foucault-ról szóló könyvét olvasván (Az idő nyomai. Michel Foucault és a történelem problémája). Foucault a jelen diagnózisára vállalkozott, s ennek kapcsán tartja szükségesnek felvetni a kérdést, hogy „kik vagyunk mi, és mit jelent az, amit mondunk”. Hogy a filozófiai önismeret eszerint sem nem a jogosult kivételt, sem nem az emberi individuumot mint olyat kutatja, hanem azt, ami a jelen emberét más korok emberével szemben jellemzi.

Idáig jutottam, amikor a gondolatmenetet két közeli ember halála is megzavarta. S hirtelen az az érzésem támadt, hogy egy időre félre kell dobnom mindazt, amiről locsogtam, s át kell gondolnom, mit is mondanak a filozófusok a halálról. Nem mintha ez enyhítené a gyászt. Valami mégis erre kényszerített. Epikurosz „ugrott be”: „Ameddig mi létezünk, a halál nincs jelen, amikor pedig a halál megérkezik, mi nem vagyunk többé.” A gondolat, éppúgy, mint a most következő spinozai, mindig is nagyon szimpatikus volt a számomra. Spinoza a következőt mondta az Etikában: „A szabad ember semmire sem gondol kevésbé, mint a halálra; bölcsessége nem a halálról, hanem az életről való elmélkedés.” Sorolhatnám napestig a filozófusok gondolatait a halálról, bölcs és, nem tagadom, fontos gondolatokat, szeretteim halálának árnyékában valami mégis kielégületlenül hagy. Sőt, mi több, hirtelen mélyen problematikusnak érzem a fent idézett két állítást is. Hogyhogy nincs jelen a halál, amíg mi létezünk, én létezem? Nagyon is, nyomasztóan jelen van. S ha az ész parancsa szerint élek, azaz szabad ember vagyok, hogyhogy nem gondolhatok a halálra, a másik ember, a szeretett lény halálára? Amíg élt, rendkívül fontos volt a számomra, most azonban már semmit sem tudok kezdeni vele?

Előkaptam egy ősrégi írásomat. „De ha a magam halála nincs is a magam számára, a másoké… Ez mindig megmarad.” Én lennék az egyetlen, na, egye fene, „filozófus”, akit a mások halála érdekelt? Bizonyára nem. Mégsem találtam a „kollégáknál” utalást erre. És persze nagyon is jól tudom, hogy Epikurosz vagy Spinoza és sokan mások szintén nem voltak közömbösek a mások, a szeretteik, a barátok halálával szemben. Filozófiai bölcsességükkel csupán az egyén haláltól való rettegését szerették volna – legalább enyhíteni. Filozófiai választ kerestek ott, ahol a többség valami transzcendens hatalom karjaiba menekült és menekül, a nyugati világban többnyire az egyház, s amióta az egyház hatalma megrendült, mindenféle áltudományos gondolamenetek segítségével. Mert, ugye, az nem lehet, hogy én, ÉN, aki önmagamat megismerni hivatott vagyok, egyszer csak eltűnök. Semmivé válok. Már Szókratészünk is – legalábbis tanítványa tanúsága szerint – hinni kezdett a nagyszerű túlvilági életben. Epikurosz és Spinoza viszont arra buzdítottak, hogy vegyük tudomásul a megsemmisülést. Tudom, nem könnyű.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”