Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Egységben az erő

Egotrip

„A helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése nem feladatunk” – írták az Uber betiltásáért Budapest centrumában tüntető taxisok. Könnyű kinevetni őket: a saját maguk által az utasok kárára kilobbizott hatósági ártól és szabályoktól gúzsba kötve hadonászó, a technológiai haladás elleni fellépésért kiáltó tiborci gesztusuk inkább komikus, mint arcpirító.

De egyvalamit tudtak a taxisok. Közösen föllépni.

Ahol az LMP négy éve elbukott a népszavazási aláírásgyűjtésével, ahol az ellenzéki mikro- és minipártok a diktatúrát lehetővé tevő alkotmánymódosítás ellen néhány száz tüntetőt tudtak kivinni a Kossuth térre, ahol a tanárok (egyelőre?) akkor sem sztrájkolnak, ha késve kapják a fizetést, és az iskolájuk a fénymásolót se tudja megjavíttatni, ott pár száz taxis ripsz-ropsz megbénított egy fél várost és elérte, hogy a hangját meghallja a kormány.

Hiába retrográd és káros szerintem, amit követelnek – tudnak valamit, amit a NER ellenzéke (talán a korai Milla, a netadó elleni tüntetés szervezői és a vonuló egyetemisták aktivistái kivételével) hat éve hiába próbál elérni. Ismerik a collective action titkát.

Mi kell ahhoz, hogy egymástól elszigetelt egyének, vagy akár egyes vállalatok, amelyek egyenként ki vannak szolgáltatva a kormánynak vagy a törvényhozásnak, ne egyéni reakciókat adjanak (morgolódás, kivándorlás, csalás, pályaelhagyás), hanem olyan közös kereteket hozzanak létre, amelyek segítenek sok hasonló helyzetű érintettnek csak együtt végrehajtható reakciókat – tüntetést, bojkottot, sztrájkot, blokádot, forradalmat – produkálni?

Tudományos keretben a választ először a közösségi választások elméletének (public choice theory) egyik alapműve, Mancur Olson 1965-ös, 1997-ben magyarul is megjelent A kollektív cselekvés logikája c. könyve rakta össze.

Az, hogy sokaknak együtt érdeke a közös fellépés, még ha az a résztvevőkre költségeket, feladatokat ró is, nem jelenti feltétlenül azt, hogy egyénenként ne lehetne vonzóbb a meghúzódás, vagyis a „potyázás” (free-riding), mint a költségeket vállaló részvétel. Ha pedig mindenki potyázni próbál, elmarad a közös fellépés és maradnak az egyéni menekülő utak.

Mennyire elterjedt, és kit érint a politikai valóságban ez a játékelméletből jól ismert csapda?

Ha a közös haszon egy szűk, stabil, jól definiált kört érint csupán (például egy iparág kéttucatnyi cégét), viszonylag könnyű megszervezni a csoportot, közösen kidolgozni az együttműködés feltételeit, és kitalálni, hogyan lehet megbüntetni azokat, akik megpróbálnak kibújni a közös fellépés költségei alól. Ha például az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének 25 tagvállalata közül valamelyik el akarná bliccelni a tagdíjfizetést, a többieknek rengeteg módjuk lenne a potyázót a helyes útra téríteni.

Ennél tágabb körnél már nehezebb fenntartani az együttműködést. Vajon egy magántaxist mi tántoríthat el attól, hogy amíg kar- és versenytársai az ő érdekét is képviselve blokáddal tiltakoznak az Uber ellen, ő inkább a város másik végén utasokat szállítson?

Nos, az Andrássy–Bajcsy-kereszteződést lezáró bojkottot először is igen ügyesen tervezték meg: a belváros érintése nélkül nehéz Budapesten A helyről B-be jutni, és a blokádot fenntartóknak biztosan feltűnt volna a sztrájktörő kolléga sárga kocsija. Másrészt a rádió a taxiban igen olcsóvá teszi, hogy elterjedjen a hír, ki a szemérmetlen potyázó – ha pedig már mindenki ismeri a rendszámát, lesz alkalom a leszámolásra később. A többi taxis, vélném, meg tudja keseríteni a sztrájktörő kolléga éle­tét. Így hát a budapesti taxisok, hiába vannak sokkal többen, mint a gyógyszergyárak, a felismerhetőség, az olcsó kommunikáció és a potyázás megakadályozására is figyelemmel megválasztott tiltakozási metódus – a belvárosi útlezárás – kombinációjával fenn tudják tartani a kollektív cselekvést.

De mi a helyzet a még sokkal szélesebb csoportok, például a pedagógusok esetében, ahol a kommunikáció a tantestületek között nehézkesebb, a tüntetésben, tiltakozásban, sztrájkban való részvétel egyéni költsége pedig (a fenntartó Klik vagy a tőle rettegő igazgató vagy akár a helyi többség haragja és büntetései miatt) a túlnyomó többségnek sokkal nagyobbnak tűnik, mint a plusz egy résztvevőtől várható pluszhaszon?

Ha a politológus-közgazdász lemond arról, hogy a túl nagy létszámú és CB-rádióval sem rendelkező társadalmi csoportok sikeresen megszerveződjenek, akkor „nem segíthet rajta, csak a pszichológus!” Ha nem is Dr. Bubó, de a téma lélektanra koncentráló kutatói, mint például Martijn van Zomeren, Tom Postmes és Russel Spears, igen. A szerzők remek tanulmányban fejtik ki (Toward an Integrative Social Identity Model of Collective Action, Psychological Bulletin, July 2008.), hogy az olsoni költségek és hasznok valamennyire szinte mind szubjektívek: mekkora áldozat, ha cserben hagyom a többieket? Mekkora a diadal, ha győzelemre jut a közös mozgalmunk? És mi segít abban, hogy az együttműködés hasznát nagyobbnak, az árát kisebbnek lássák a csoport tagjai?

A szerzők a pszichológiai szakirodalom nyomán három fontos változót azonosítanak. Az első: annak az érzésnek az erőssége, hogy kibabráltak az illetőkkel (perceived injustice). A második: az abba vetett hit intenzitása, hogy a csoport közös fellépése olajozott lesz és eléri célját (group efficacy). A harmadik pedig annak az érzésnek az erőssége, hogy az illető valóban a szervezkedő csoporthoz tartozik, a csoport része az ő önazonosságának (politicized identity).

Vajon lehet-e ezeken változtatni? A tanároknál maradva: fel lehet-e korbácsolni a felháborodást a Klik tehetetlensége és az általa okozott sérelmek miatt? S lehet-e úgy működtetni az alakuló tiltakozás szervezeteit, olyan célokat megfogalmazni és eszközöket választani, hogy a résztvevők úgy érezzék, hatásos lehet, amihez csatlakoznak? Van-e módszer arra, hogy az ingadozók, a peremen állók, hogy a portástól a rendszergazdáig, a gyerektől a szülőig mind úgy érezzék: ők is részesei ennek a közösségnek?

A válasz: igen, lehet, és igen, vannak. Az aktivistáknak, szakszervezeti vezetőknek ehhez kell elsősorban érteni: hiszen ezek nélkül nem lesz meg a közös fellépésből fakadó politikai erő. Hiába gondolják a fellángolt pedagógus-mozgalom régi és új szervezői – szemben a taxisokkal, felelősen –, hogy „a helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése” az ő feladatuk is, hogy új törvényt kellene írniuk s meg kell tervezniük egy jobb oktatási rendszert – ma még nem ez van napirenden.
S amíg a pedagógusok hathatós kollektív cselekvését nem sikerül annál tartósabban beüzemelni, mint ami egy esernyős tüntetéshez elég, terveik álmok maradnak csupán.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.