Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Egységben az erő

Egotrip

„A helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése nem feladatunk” – írták az Uber betiltásáért Budapest centrumában tüntető taxisok. Könnyű kinevetni őket: a saját maguk által az utasok kárára kilobbizott hatósági ártól és szabályoktól gúzsba kötve hadonászó, a technológiai haladás elleni fellépésért kiáltó tiborci gesztusuk inkább komikus, mint arcpirító.

De egyvalamit tudtak a taxisok. Közösen föllépni.

Ahol az LMP négy éve elbukott a népszavazási aláírásgyűjtésével, ahol az ellenzéki mikro- és minipártok a diktatúrát lehetővé tevő alkotmánymódosítás ellen néhány száz tüntetőt tudtak kivinni a Kossuth térre, ahol a tanárok (egyelőre?) akkor sem sztrájkolnak, ha késve kapják a fizetést, és az iskolájuk a fénymásolót se tudja megjavíttatni, ott pár száz taxis ripsz-ropsz megbénított egy fél várost és elérte, hogy a hangját meghallja a kormány.

Hiába retrográd és káros szerintem, amit követelnek – tudnak valamit, amit a NER ellenzéke (talán a korai Milla, a netadó elleni tüntetés szervezői és a vonuló egyetemisták aktivistái kivételével) hat éve hiába próbál elérni. Ismerik a collective action titkát.

Mi kell ahhoz, hogy egymástól elszigetelt egyének, vagy akár egyes vállalatok, amelyek egyenként ki vannak szolgáltatva a kormánynak vagy a törvényhozásnak, ne egyéni reakciókat adjanak (morgolódás, kivándorlás, csalás, pályaelhagyás), hanem olyan közös kereteket hozzanak létre, amelyek segítenek sok hasonló helyzetű érintettnek csak együtt végrehajtható reakciókat – tüntetést, bojkottot, sztrájkot, blokádot, forradalmat – produkálni?

Tudományos keretben a választ először a közösségi választások elméletének (public choice theory) egyik alapműve, Mancur Olson 1965-ös, 1997-ben magyarul is megjelent A kollektív cselekvés logikája c. könyve rakta össze.

Az, hogy sokaknak együtt érdeke a közös fellépés, még ha az a résztvevőkre költségeket, feladatokat ró is, nem jelenti feltétlenül azt, hogy egyénenként ne lehetne vonzóbb a meghúzódás, vagyis a „potyázás” (free-riding), mint a költségeket vállaló részvétel. Ha pedig mindenki potyázni próbál, elmarad a közös fellépés és maradnak az egyéni menekülő utak.

Mennyire elterjedt, és kit érint a politikai valóságban ez a játékelméletből jól ismert csapda?

Ha a közös haszon egy szűk, stabil, jól definiált kört érint csupán (például egy iparág kéttucatnyi cégét), viszonylag könnyű megszervezni a csoportot, közösen kidolgozni az együttműködés feltételeit, és kitalálni, hogyan lehet megbüntetni azokat, akik megpróbálnak kibújni a közös fellépés költségei alól. Ha például az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének 25 tagvállalata közül valamelyik el akarná bliccelni a tagdíjfizetést, a többieknek rengeteg módjuk lenne a potyázót a helyes útra téríteni.

Ennél tágabb körnél már nehezebb fenntartani az együttműködést. Vajon egy magántaxist mi tántoríthat el attól, hogy amíg kar- és versenytársai az ő érdekét is képviselve blokáddal tiltakoznak az Uber ellen, ő inkább a város másik végén utasokat szállítson?

Nos, az Andrássy–Bajcsy-kereszteződést lezáró bojkottot először is igen ügyesen tervezték meg: a belváros érintése nélkül nehéz Budapesten A helyről B-be jutni, és a blokádot fenntartóknak biztosan feltűnt volna a sztrájktörő kolléga sárga kocsija. Másrészt a rádió a taxiban igen olcsóvá teszi, hogy elterjedjen a hír, ki a szemérmetlen potyázó – ha pedig már mindenki ismeri a rendszámát, lesz alkalom a leszámolásra később. A többi taxis, vélném, meg tudja keseríteni a sztrájktörő kolléga éle­tét. Így hát a budapesti taxisok, hiába vannak sokkal többen, mint a gyógyszergyárak, a felismerhetőség, az olcsó kommunikáció és a potyázás megakadályozására is figyelemmel megválasztott tiltakozási metódus – a belvárosi útlezárás – kombinációjával fenn tudják tartani a kollektív cselekvést.

De mi a helyzet a még sokkal szélesebb csoportok, például a pedagógusok esetében, ahol a kommunikáció a tantestületek között nehézkesebb, a tüntetésben, tiltakozásban, sztrájkban való részvétel egyéni költsége pedig (a fenntartó Klik vagy a tőle rettegő igazgató vagy akár a helyi többség haragja és büntetései miatt) a túlnyomó többségnek sokkal nagyobbnak tűnik, mint a plusz egy résztvevőtől várható pluszhaszon?

Ha a politológus-közgazdász lemond arról, hogy a túl nagy létszámú és CB-rádióval sem rendelkező társadalmi csoportok sikeresen megszerveződjenek, akkor „nem segíthet rajta, csak a pszichológus!” Ha nem is Dr. Bubó, de a téma lélektanra koncentráló kutatói, mint például Martijn van Zomeren, Tom Postmes és Russel Spears, igen. A szerzők remek tanulmányban fejtik ki (Toward an Integrative Social Identity Model of Collective Action, Psychological Bulletin, July 2008.), hogy az olsoni költségek és hasznok valamennyire szinte mind szubjektívek: mekkora áldozat, ha cserben hagyom a többieket? Mekkora a diadal, ha győzelemre jut a közös mozgalmunk? És mi segít abban, hogy az együttműködés hasznát nagyobbnak, az árát kisebbnek lássák a csoport tagjai?

A szerzők a pszichológiai szakirodalom nyomán három fontos változót azonosítanak. Az első: annak az érzésnek az erőssége, hogy kibabráltak az illetőkkel (perceived injustice). A második: az abba vetett hit intenzitása, hogy a csoport közös fellépése olajozott lesz és eléri célját (group efficacy). A harmadik pedig annak az érzésnek az erőssége, hogy az illető valóban a szervezkedő csoporthoz tartozik, a csoport része az ő önazonosságának (politicized identity).

Vajon lehet-e ezeken változtatni? A tanároknál maradva: fel lehet-e korbácsolni a felháborodást a Klik tehetetlensége és az általa okozott sérelmek miatt? S lehet-e úgy működtetni az alakuló tiltakozás szervezeteit, olyan célokat megfogalmazni és eszközöket választani, hogy a résztvevők úgy érezzék, hatásos lehet, amihez csatlakoznak? Van-e módszer arra, hogy az ingadozók, a peremen állók, hogy a portástól a rendszergazdáig, a gyerektől a szülőig mind úgy érezzék: ők is részesei ennek a közösségnek?

A válasz: igen, lehet, és igen, vannak. Az aktivistáknak, szakszervezeti vezetőknek ehhez kell elsősorban érteni: hiszen ezek nélkül nem lesz meg a közös fellépésből fakadó politikai erő. Hiába gondolják a fellángolt pedagógus-mozgalom régi és új szervezői – szemben a taxisokkal, felelősen –, hogy „a helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése” az ő feladatuk is, hogy új törvényt kellene írniuk s meg kell tervezniük egy jobb oktatási rendszert – ma még nem ez van napirenden.
S amíg a pedagógusok hathatós kollektív cselekvését nem sikerül annál tartósabban beüzemelni, mint ami egy esernyős tüntetéshez elég, terveik álmok maradnak csupán.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”