„A saját fenekemet választottam” - Ole Giaever filmrendező, színész

Film

Tisztára, mintha magát alakítaná, de nem, a Magam ura természetbe elvonuló hőse nem azonos vele – állítja a meztelen terepfutást művészi fokra emelő főszereplő-rendező. A héten mozikba kerülő film mindenesével e-mailben váltottunk szót.

Magyar Narancs: Igaz, hogy öt év alatt leforgatott 260 rövidfilmet?

Ole Giaever: Attól tartok, igen. Csak úgy ontottam a rövidfilmeket. A Magam ura társrendezője volt a tettestársam. Egy hétig zúztuk egy évben, de egy-egy ilyen hét során több mint ötven kisfilmet hoztunk össze. Az ötleteléstől a forgatáson át a vágásig minden erre az egy hétre esett. Majd a rá következő évben újra. Így ment ez öt éven át. Remekül szórakoztunk, különösen azon, hogy a legagyamentebb ötletekből lettek a legszórakoztatóbb etűdök. Ez éppenséggel tanulságnak sem volt utolsó.

MN: A Magam ura egyik emlékezetes jelenetében deréktól lefelé anyaszült meztelenül szeli át a vadont. Nem túl elterjedt relaxációs gyakorlat – másoknak is ajánlaná?

OG: Valóban lélekemelő volt, úgy is mondhatnám, eljött a szabadság pillanata. Ez még akkor is igaz, ha legalább 15 stábtag árgus tekintete kísért az utamon. De végül is így jöttünk a világra, nem igaz? Meg hát már sok ezer évvel ezelőtt is így közlekedtünk, igaz, akkoriban még jóval több szőr borította a testünket.

false

MN: Egy kis meztelenkedés az egy dolog, de a film marketingjének is az ön fedetlen ülepe a központi eleme…

OG: Nézze, valahogy találnunk kellett egy vezérmotívumot. Kiválogattam tíz fotót a filmből, ezeket küldtem tovább a produceremnek és a forgalmazónak. A meztelen fenekes kép is köztük volt. Persze tudtam én, hogy melyikre fognak ráharapni, én magam is a saját fenekemet választottam volna, de nem akartam egyedül viselni a döntés felelősségét.

MN: Még 40 sincs, de egy olyan alakot játszik, aki mintha már most kapuzárási pánikban szenvedne. Norvégiában ennyivel előbb jön a kapuzárási pánik?

OG: Odáig azért nem mennék el, hogy azt állítsam, a filmbeli srác kapuzárási pánikban szenved, ennél szerintem általánosabb a képlet. Martin valami olyat él át, amin előbb vagy utóbb mindenki keresztülmegy, amikor valami nagy horderejű dolog hatására az élete kizökken a megszokott kerékvágásból. Új városba költözöl, új melód lesz, megbetegszel, beleszeretsz valakibe, gyereked lesz, vagy valaki, aki közel állt hozzád, meghal – ilyesmikre gondolok. Martin is valami hasonlón esik át, s igyekszik megtalálni önmagát. De a film nem azért készült, mert a rendezője, azaz jómagam, a saját válságát szerette volna kikezelni. Az utóbbi tíz évben megkíméltek a nagyobb válságok.

MN: A személyes kitárulkozás karriernek sem utolsó: honfitársa, Karl Ove Knausgård hat regényt szentelt a saját életének, s a nagy kitárulkozások közepette ünnepelt irodalmi sztár lett. Lát hasonlóságot Knausgård munkássága és a filmje közt?

false

OG: Knausgård nagy tisztelője vagyok; az őszintesége, a kompromisszumokkal szem­beni zéró toleranciája lefegyverző. Amikor Knaus­gård magáról ír, egy olyan alakról beszél, aki elidegenedett attól, ami hétköznapi élet címszó alatt körülveszi – ha valamiben, ebben a filmem főszereplője és ő rokon lelkek. Akkor vannak elemükben, ha a saját belső világukba merülhetnek.

MN: Akkor most már csak azt mondja meg, miért tiltották be a norvégok a Brian életét?

OG: A nemzeti filmcenzorok istenkáromlónak tartották, ezért nem engedték anno bemutatni. Azt hiszem, a nemzeti filmcenzorok nem álltak kétszer sorba, amikor a humort osztogatták. Ma már ilyen nem történhetne meg.

Magam ura

Semmiség az egész: egy szolid, jól táplált norvég fiatalember elindul, hogy egy kis vadontúrával enyhítsen a lét elviselhetetlen könnyűségén. Kitörni a feleség-gyerek-munkahely Bermuda-háromszögből, a boltoslány kívánatos nedvességéről fantáziálni és békákat nézegetni testközelből, meztelenül futkosni és Alphaville-t hallgatni, amikor senki sem lát, s minden percben, folyton-folyvást az élet folyásáról agyalni. Pereg a belső film, ki tudja, hol áll meg?

Van tehát egy elvonult, pirospozsgás merengőnk, de nem csak iPhone jár hozzá szé­ria­tartozékként, hanem egy belső hang is, mely van annyira hangos, hogy a néző is értesüljön hősünk lelkének minden rezdüléséről. Noha a csábítás nagy, az önsajnálat bugyrait ügyesen kerülgeti, a „mi fáj, gyere, mesélj” minden bokorban ott leselkedő csapdája mellett magabiztosan lavíroz el a film. A pátoszhegyek megmászását sem itt, hanem egy másik extrémsport-filmben kell keresni. A tét sem akkora, hogy indokolná a túlzott drámázást: kis sajgás a nagy jómódban – ez van itt dokumentálva. Semmiség az egész, de épp e kicsiség vállalása teszi szimpatikussá az egész vállalkozást. Meg persze az Alphaville Forever Youngjának rég várt bevonulása a filmtörténetbe. Csak az A-ha meg ne tudja!

Forgalmazó: Cinefil Co, magyarhangya

 

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.