Interjú

„Ahol a pénz van”

Jim Wynorski filmrendező

Film

A B mozi messze földön hírhedett figurája több mint száz filmet rendezett, akad közöttük horror, családi film és erotikus thriller is. A Chopping Mall, A mocsárlény visszatér és a Breastwicki toszorkányok rendezőjét e-mailen kérdeztük mentoráról, Roger Cormanről, a magyar gyökereiről és arról, hogyan lehet leforgatni egy filmet három, sőt akár egy nap alatt.

Magyar Narancs: Legújabb filmje, a Killbots szám szerint a 106. projektje, s egy öntudatra ébredt női robotról szól, aki gyilkolni kezd. Egészen hasonló ötlettel robbant be annak idején: az 1986-os Chopping Mall ugyancsak egy öldöklő robotról szól.

Jim Wynorski: A Chopping Mall eredeti címe Killbots volt – de a legújabb filmem semmilyen formában nem kapcsolódik ahhoz, nem a folytatása. Persze, mindkettő robotokról szól, de jó pár ilyet rendeztem azóta, például a Támadás a harci robotok szigete ellent. Viszont időközben át kellett neveznünk a filmet Murderbotra, mivel a Chopping Mall jogtulajdonosa perrel fenyegetőzött.

MN: Korábban rengeteg, direkt videóra készülő filmet rendezett, újabban viszont kifejezetten a streamingre dolgozik. Legújabb horrorja például a Full Moon Features oldalán nézhető. Érez nosztalgiát a videós korszak iránt?

JW: Egyszerűen oda megyek, ahol a pénz van, és persze közönség.

MN: A Chopping Mall máig a legismertebb alkotása, az idők során kultikussá vált. Gondolta volna, hogy épp ez emelkedik ki a többi közül?

JW: Eszembe sem jutott. Lassan négy évtized telt el azóta, hogy bemutatták, de az elmúlt években mintha csak még több ember talált volna rá. Ahogy vénül, úgy válik egyre népszerűbbé.

MN: Sok világhírű rendező hagyta ott a filmes iskolát, és vált ennek ellenére is ismert filmkészítővé: Tarantino, Paul Thomas Anderson, Spike Jonze vagy épp ön. Miért nem fejezte be a tanulmányait?

JW: A főiskolán az volt a vizsgafeladat, hogy készítsünk egy amatőr filmet. Persze minden diáktársam rövidfilmben gondolkodott, én viszont elkezdtem forgatni egy egész estés exploita­tiont The Coed Killer címmel. Olyan erőszakos volt, hogy az iskola nem volt hajlandó műsorra tűzni a hagyományos filmfesztiválján, ezért úgy döntöttem, hogy én magam vetítem le egy péntek este a gyűlésteremben, az egész főiskola előtt. Gyorsan elváltak az útjaink.

MN: Az első filmes munkája a Breaking Away című tévéshow-ban, a Start két keréken című Oscar-díjas kerékpáros sportfilm sorozatadaptációjában volt. A forgatási helyszínekért volt felelős, de hamar kirúgták. Miért?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.