Interjú

„Ahol a pénz van”

Jim Wynorski filmrendező

Film

A B mozi messze földön hírhedett figurája több mint száz filmet rendezett, akad közöttük horror, családi film és erotikus thriller is. A Chopping Mall, A mocsárlény visszatér és a Breastwicki toszorkányok rendezőjét e-mailen kérdeztük mentoráról, Roger Cormanről, a magyar gyökereiről és arról, hogyan lehet leforgatni egy filmet három, sőt akár egy nap alatt.

Magyar Narancs: Legújabb filmje, a Killbots szám szerint a 106. projektje, s egy öntudatra ébredt női robotról szól, aki gyilkolni kezd. Egészen hasonló ötlettel robbant be annak idején: az 1986-os Chopping Mall ugyancsak egy öldöklő robotról szól.

Jim Wynorski: A Chopping Mall eredeti címe Killbots volt – de a legújabb filmem semmilyen formában nem kapcsolódik ahhoz, nem a folytatása. Persze, mindkettő robotokról szól, de jó pár ilyet rendeztem azóta, például a Támadás a harci robotok szigete ellent. Viszont időközben át kellett neveznünk a filmet Murderbotra, mivel a Chopping Mall jogtulajdonosa perrel fenyegetőzött.

MN: Korábban rengeteg, direkt videóra készülő filmet rendezett, újabban viszont kifejezetten a streamingre dolgozik. Legújabb horrorja például a Full Moon Features oldalán nézhető. Érez nosztalgiát a videós korszak iránt?

JW: Egyszerűen oda megyek, ahol a pénz van, és persze közönség.

MN: A Chopping Mall máig a legismertebb alkotása, az idők során kultikussá vált. Gondolta volna, hogy épp ez emelkedik ki a többi közül?

JW: Eszembe sem jutott. Lassan négy évtized telt el azóta, hogy bemutatták, de az elmúlt években mintha csak még több ember talált volna rá. Ahogy vénül, úgy válik egyre népszerűbbé.

MN: Sok világhírű rendező hagyta ott a filmes iskolát, és vált ennek ellenére is ismert filmkészítővé: Tarantino, Paul Thomas Anderson, Spike Jonze vagy épp ön. Miért nem fejezte be a tanulmányait?

JW: A főiskolán az volt a vizsgafeladat, hogy készítsünk egy amatőr filmet. Persze minden diáktársam rövidfilmben gondolkodott, én viszont elkezdtem forgatni egy egész estés exploita­tiont The Coed Killer címmel. Olyan erőszakos volt, hogy az iskola nem volt hajlandó műsorra tűzni a hagyományos filmfesztiválján, ezért úgy döntöttem, hogy én magam vetítem le egy péntek este a gyűlésteremben, az egész főiskola előtt. Gyorsan elváltak az útjaink.

MN: Az első filmes munkája a Breaking Away című tévéshow-ban, a Start két keréken című Oscar-díjas kerékpáros sportfilm sorozatadaptációjában volt. A forgatási helyszínekért volt felelős, de hamar kirúgták. Miért?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.