Interjú

„Ahol a pénz van”

Jim Wynorski filmrendező

Film

A B mozi messze földön hírhedett figurája több mint száz filmet rendezett, akad közöttük horror, családi film és erotikus thriller is. A Chopping Mall, A mocsárlény visszatér és a Breastwicki toszorkányok rendezőjét e-mailen kérdeztük mentoráról, Roger Cormanről, a magyar gyökereiről és arról, hogyan lehet leforgatni egy filmet három, sőt akár egy nap alatt.

Magyar Narancs: Legújabb filmje, a Killbots szám szerint a 106. projektje, s egy öntudatra ébredt női robotról szól, aki gyilkolni kezd. Egészen hasonló ötlettel robbant be annak idején: az 1986-os Chopping Mall ugyancsak egy öldöklő robotról szól.

Jim Wynorski: A Chopping Mall eredeti címe Killbots volt – de a legújabb filmem semmilyen formában nem kapcsolódik ahhoz, nem a folytatása. Persze, mindkettő robotokról szól, de jó pár ilyet rendeztem azóta, például a Támadás a harci robotok szigete ellent. Viszont időközben át kellett neveznünk a filmet Murderbotra, mivel a Chopping Mall jogtulajdonosa perrel fenyegetőzött.

MN: Korábban rengeteg, direkt videóra készülő filmet rendezett, újabban viszont kifejezetten a streamingre dolgozik. Legújabb horrorja például a Full Moon Features oldalán nézhető. Érez nosztalgiát a videós korszak iránt?

JW: Egyszerűen oda megyek, ahol a pénz van, és persze közönség.

MN: A Chopping Mall máig a legismertebb alkotása, az idők során kultikussá vált. Gondolta volna, hogy épp ez emelkedik ki a többi közül?

JW: Eszembe sem jutott. Lassan négy évtized telt el azóta, hogy bemutatták, de az elmúlt években mintha csak még több ember talált volna rá. Ahogy vénül, úgy válik egyre népszerűbbé.

MN: Sok világhírű rendező hagyta ott a filmes iskolát, és vált ennek ellenére is ismert filmkészítővé: Tarantino, Paul Thomas Anderson, Spike Jonze vagy épp ön. Miért nem fejezte be a tanulmányait?

JW: A főiskolán az volt a vizsgafeladat, hogy készítsünk egy amatőr filmet. Persze minden diáktársam rövidfilmben gondolkodott, én viszont elkezdtem forgatni egy egész estés exploita­tiont The Coed Killer címmel. Olyan erőszakos volt, hogy az iskola nem volt hajlandó műsorra tűzni a hagyományos filmfesztiválján, ezért úgy döntöttem, hogy én magam vetítem le egy péntek este a gyűlésteremben, az egész főiskola előtt. Gyorsan elváltak az útjaink.

MN: Az első filmes munkája a Breaking Away című tévéshow-ban, a Start két keréken című Oscar-díjas kerékpáros sportfilm sorozatadaptációjában volt. A forgatási helyszínekért volt felelős, de hamar kirúgták. Miért?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.