Interjú

„A csibészség átmegy nyomulásba”

Csáki László animációsfilm-rendező  

Film

A Kék Pelikan című animációs dokumentumfilm a kalandos 90-es évek egyik mára méltán feledésbe merült kis disznóságáról, a nemzetközi vonatjegyek hamisításáról szól, és a jövő héten indul a mozikban. A vágányok mellett tessék vigyázni, a rendező a saját illegális utazásáról, a Domestosról és a korszak friss levegőjéről mesél.

Magyar Narancs: Ön írta a forgatókönyvet, de a film Szentpáli Gábor és Sipos Gábor ötletéből született. Hogyan?

Csáki László: Sipossal korábban dolgoztam már együtt A hangya és a tücsök című kisjátékfilmen és a Bádogváros című rövid dokumentumfilmen. 2006 nyarán egyszer csak felhívott azzal, hogy van egy remek témája: barátjával, Szentpáli Gáborral kezdtek el beszélgetni az egykori hamis vonatjegyekről. Valóban érdekesnek hangzott, közben pedig beugrott, hogy nekem is van tapasztalatom ezekkel.

MN: Hova utazott hamis jegygyel?

CSL: Párizsba, 1998 őszén. A kilencvenes években olyan volt a légkör itthon, hogy nem is gondolkodtam azon, hogy mindez törvénysértő, és talán nem kellene. Körülöttem szinte mindenki így utazott, én is egy ismerősömtől kaptam meg a telefonszámot, amit hívnom kellett a jegyekért. Máshogy egyszerűen nem tudtam volna utazni: egy vonatjegy Párizsba körülbelül kétszer annyiba került, mint egy havi albérlet, és a busz sem volt olcsóbb. Akkor még nem hallottam lebukásokról sem, úgyhogy én is hamar intéztem magamnak egy jegyet, de a határhoz közeledve már nagyon be voltam szarva. Apukámnak mondtam, hogy vigyen el Hegyeshalomra, hogy ott szállhassak fel a vonatra. Nem értette, hogy miért nem megyek eleve Budapestről, de valahogy meggyőztem, hogy így olcsóbb. Azt tudni lehetett, hogy amíg az országhatárt átlépve nem ütik rá a jegyre az első pecsétet, addig zizi van, ha viszont az első kalauzon átcsúszunk, a többi már nem fog akadékoskodni, mert a pecsét hitelesíti a hamis jegyet.

Kritikánk a filmről itt olvasható:

MN: A film egy kicsit korábban, 1988-ban kezdődik, amikor ön 11 éves volt. Milyen emlékei vannak erről az időszakról?

CSL: Ötödik-hatodik osztályosként a saját szintemen éreztem, hogy mintha lazulna a rendszer. Az emberek beszédesebbek lettek körülöttem; a szülővárosomban, Mosonmagyaróváron szemtanúja voltam, hogy a keletnémetek napokig táboroztak a házunk melletti erdőben, majd amikor kinyílt a határ, autót-sátrat hátrahagyva mentek át. 1988-ban jártunk először Ausztriában, emlékszem rá, ahogy beleszagoltam a levegőbe, és éreztem, hogy itt még annak is más az illata. A boltban tömve voltak a polcok, úgy ettük a Bountyt, mintha az a világ csodája lenne. Az egyik osztálytársam hozott egy dobozos Fantát, szájtátva nézte mindenki. Harminchatan voltunk, tehát nem juthatott mindenkinek, de a lányok a nagyszünetben elvonultak a vécére, és megitták az egészet. Éreztük rajtuk a műnarancs illatát, ők számítottak a legmenőbbeknek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?