vaklárma

A vérbőség zavara

Film

Hihetetlen, hogy milyen gyorsan „regenerálódik” a társadalom teste még a nagyobb megpróbáltatások után is.

Két éve még nem hittük volna például, hogy az élet lehet ugyanolyan, mint előtte. Most meg (bizonyos szempontból) ugyanolyanabb, mint valaha. Hogy reziliencia ez vagy épp csak becsípődött izommemória, azt majd az idő megmondja, de érdemes egy pillantást vetni arra, hogyan kritizálja egyre harsányabban a média és a művészet korunk meghatározó mozgalmait. Itt van mindjárt Johnny Depp sokat emlegetett felszabadítása, ami alapjaiban rengette meg a cancel culture abszolutizmusát, de most már bátran lehet diákmolesztálási ügyről is olyan filmet csinálni, ahol a gimnazista lányt állítják be fő gonosznak.

A közhangulatba mártott lakmuszpapír pedig meglehetős kárörvendést és cinizmust mutat, amikor egy feminista Barbie film kapcsán az akadémia a maga isteni humorával sem a rendezőnőnek, sem a színésznőnek nem szavaz Oscar-díj-jelölést, csakis Kennek. Talán a (több ezer éves egyeduralomra válaszul érkező) elmúlt 15–17 évnyi szörnyű háttérbe szorulásainak és elnémításainak lassan vége, és a férfi név megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez. Ezzel kecsegtet a következő hetek mozi- és streamingkínálata is, amely megérezvén a tavaszt, tesztoszteront pumpáló tartalmak buja szelekcióját tárja elénk. Észveszejtő robbantások, autóversenyek, lövöldözések, izzasztó édes hármas, önmagukkal viaskodó rendőrök és egymást halomra ölő plüssállatok. A vérbőség zavara ez, csak győzzük kiválogatni a legjobbakat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.