vaklárma

A vérbőség zavara

Film

Hihetetlen, hogy milyen gyorsan „regenerálódik” a társadalom teste még a nagyobb megpróbáltatások után is.

Két éve még nem hittük volna például, hogy az élet lehet ugyanolyan, mint előtte. Most meg (bizonyos szempontból) ugyanolyanabb, mint valaha. Hogy reziliencia ez vagy épp csak becsípődött izommemória, azt majd az idő megmondja, de érdemes egy pillantást vetni arra, hogyan kritizálja egyre harsányabban a média és a művészet korunk meghatározó mozgalmait. Itt van mindjárt Johnny Depp sokat emlegetett felszabadítása, ami alapjaiban rengette meg a cancel culture abszolutizmusát, de most már bátran lehet diákmolesztálási ügyről is olyan filmet csinálni, ahol a gimnazista lányt állítják be fő gonosznak.

A közhangulatba mártott lakmuszpapír pedig meglehetős kárörvendést és cinizmust mutat, amikor egy feminista Barbie film kapcsán az akadémia a maga isteni humorával sem a rendezőnőnek, sem a színésznőnek nem szavaz Oscar-díj-jelölést, csakis Kennek. Talán a (több ezer éves egyeduralomra válaszul érkező) elmúlt 15–17 évnyi szörnyű háttérbe szorulásainak és elnémításainak lassan vége, és a férfi név megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez. Ezzel kecsegtet a következő hetek mozi- és streamingkínálata is, amely megérezvén a tavaszt, tesztoszteront pumpáló tartalmak buja szelekcióját tárja elénk. Észveszejtő robbantások, autóversenyek, lövöldözések, izzasztó édes hármas, önmagukkal viaskodó rendőrök és egymást halomra ölő plüssállatok. A vérbőség zavara ez, csak győzzük kiválogatni a legjobbakat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”