Apámmal, a nyaralónkban - Jan Sverák filmrendező

Film

A Kolja Oscar-díjas rendezője a cseh filmgyártás rekordere: minden idők legdrágább cseh filmjét éppúgy ő követte el, mint a legsikeresebbet. Utóbbi, a minden helyi rekordot megdöntő Csereüvegek most megy a pesti mozikban. Köves Gábor
A Kolja Oscar-díjas rendezője a cseh filmgyártás rekordere: minden idők legdrágább cseh filmjét éppúgy ő követte el, mint a legsikeresebbet. Utóbbi, a minden helyi rekordot megdöntő Csereüvegek most megy a pesti mozikban.

Magyar Narancs: A Kolja és az Oscar-díj után nagyszabású háborús filmet forgatott két cseh pilótáról, akik a német megszálláskor az angol légierőhöz csatlakoznak. A Sötétkék égbolt kelet-európai viszonylatban igazi szuperprodukciónak számított, a legdrágább cseh filmként emlegetik. Elég nagy ugrás lehetett a szinte családias léptékű Kolja után.

Jan Sverák: Ugyanabba a csapdába estem, mint Nyikita Mihalkov, aki a Csalóka napfény után friss Oscar-díjasként leforgatta A szibériai borbélyt. Valami nagyot, látványosat akart csinálni, és jól befürdött vele, akárcsak én a Sötétkék égbolttal. Az Oscar után mindenki a vállamat veregette, és azt az ígéretet kaptuk Hollywoodból, az egyik stúdiótól, hogy bármi is legyen a következő filmem, azt ők boldogan finanszíroznák. Amikor megtudták, hogy ez a bármi két Angliába szakadt cseh pilótáról fog szólni, és a film felében csehül beszélnek, jelentősen alábbhagyott a lelkesedésük. A kezdeti ígéretből annyi maradt, hogy ha már leforgattuk a filmet, ők örömmel megtekintik, és majd meglátják, tudnak-e vele kezdeni valamit. Végül nekem kellett összekalapoznom a pénzt.

MN: Mennyi gyűlt össze?

JS: Hétmillió dollár. Egy ilyen mértékű produkció Hollywoodban 100 milliónál kezdődik. De már nem volt visszaút, ki kellett tartani az árral szemben is. Küzdelmes munka volt, nem sok örömöm telt benne. Ezek után mindenképpen valami egyszerűt, személyeset, könnyen elkészíthetőt akartam csinálni, és egy nap, amikor apámmal (Zdenek Sverák - közismert színész, forgatókönyvíró, fia filmjeinek állandó közreműködője) a családi nyaralónkban beszélgettem, megpendítettem, hogy írnia kéne valamit a saját dolgairól. Az ihletért sem kellett messzire menni, a helyi közértben jött szembe, ahová az édesanyámmal járok. A szupermarketünk örökké szótlan üvegvisszaváltójának az alakja köré építettük a történetet.

MN: A filmes együttműködések közül a rendező és a forgatókönyvíró kapcsolata az egyik legkényesebb viszony, önöknél ráadásul családon belül kell rendezni a szakmai természetű vitákat. Jól veszi az édesapja a rendezői instrukciókat?

JS: Mint minden kapcsolatnak, a miénknek is a kölcsönös bizalom adja az alapját. Nem ma kezdtük a közös munkát, volt időnk összecsiszolódni az elmúlt 15-16 év során. Egyikünknek sem kell tartania a másiktól, nincs alakoskodás, nincsenek hátsó szándékok. Az időzítésen persze sok múlik, meg azon, hogy miként adom be a keserű pirulát. Meg szoktam édesíteni, nálam ez a módszer működik. Először dicsérek, és utána, mintegy mellékesen, rámegyek a hibákra.

MN: A Csereüvegek előkészítésekor mi volt a legkeserűbb pirula?

JS: Amikor megpróbáltam rávenni, hogy többet mutasson meg az anyámhoz fűződő kapcsolatáról. A filmben szereplő idős házastársak az anyám és apám kapcsolatát játsszák el. Érzékeny téma, hiszen a féltékenység, a másikkal szembeni elégedetlenség is része ennek a kapcsolatnak, így érthető, ha az apám vonakodott.

MN: És hogy sikerült rávennie?

JS: Úgy volt, hogy 2003-ban forgatjuk a filmet, neki is kezdtünk, de éreztem, hogy nem elég erős a könyv, úgyhogy leállítottam a munkát. Az apám nem is állt szóba velem hónapokig, aztán egy év elteltével mégis erőt vett magán, és nekiment még egyszer a forgatókönyvnek. Ezúttal már jóval többet mert megmutatni a saját kapcsolatukból. Persze anyámat is meg kellett nyugtatnia. Apám úgy magyarázta, hogy ez az ő történetüknek egy lehetséges változata, ez történt volna velük, ha ő, azaz az apám megmarad az eredeti szakmájánál, azaz folytatja a tanítást, és így megy nyugdíjba. Anyám elfogadta ezt a magyarázatot.

MN: Ha ennyire családi ihletettségű a produkció, akkor nyilván önre is rá lehet ismerni valamelyik szereplőben.

JS: Attól tartok, hogy kimaradtam a családi képből, a legjobb tudomásom szerint nem látszom egyik karakterben sem.

MN: A magyar filmek, még a legsikeresebbek is, a hazai piacon nem képesek nyereséget termelni, külföldre pedig csak nagy ritkán kerülnek el. A Csereüvegek jó üzlet volt?

JS: Megduplázta a befektetett összeget. Ez azért nálunk is ritka eset, a legtöbb film, még ha nem is került sokba, és jól is futott a mozikban, épp hogy visszahozza a költségeket. Arra azért én sem számítottam, hogy ilyen jól fog menni, de abban biztos voltam, és ezzel is álltam az angol producerünk elé, hogy a befektetése meg fog térülni.

MN: Miért volt ebben ennyire biztos?

JS: Mert a vígjáték népszerű műfaj, és mert az apám szerepel benne, aki nagy sztár minálunk. Úgy kalkuláltam, hogy félmillióan pusztán kíváncsiságból is eljönnek. Végül másfél millióan jöttek.

MN: Csehországban 2007-ben öt hazai film is bekerült a bevételeket rangsoroló éves top 10-be. Ilyen eredmény nálunk elképzelhetetlen lenne.

JS: Ezt én is csak azzal tudom magyarázni, hogy a cseh közönség ragaszkodik a saját színészeihez és a saját, házi történeteihez. Ez nem egy mai keletű dolog, nevezhetjük akár hagyománynak is. Azért is készül évente ennyi cseh film, átlagosan úgy harminc, mert bizton számíthatnak a hazai közönségre.

Kritikánk a Visszhang rovatban.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.