tévésmaci

Barmi, a talpas medve

  • tévésmaci
  • 2022. október 12.

Film

Amikor Sztupa és Troché megpróbáltak beépülni a rigók közé, az eredmény csúfos kudarc lett, pedig megadták a módját rendesen.

Mert arról ugyebár szó sem lehetett, hogy rigónak álcázzák magukat, hisz’ két ilyen barom nagy rigót még nem hordott a hátán a Föld, s a gyengébb ágak is simán letörnének alattuk. Valami olyasmi volt tehát a terv, hogy megtanulnak rigóul fütyülni, s valami fedezékből fütyörészve befolyásolják a rigók közgondolkodását, vagy egyszerűen csak kihallgatják őket, s értelmezik a hallottakat. A felkészülés során csak kisebb, lényegtelen hibák, könnyen legyőzhető nehézségek adódtak: Sztupa és Troché egy hideg télen keresztül két pofára zabálták a napraforgómagot. Először a zöldségeseknél kapható úgynevezett madárszotyival próbálkoztak, amelyet a rendesebb népek a madáretetőbe tesznek, s a rigók imádják, már ha el nem kergetik őket a gonosz cinegék. Azonban ez nem volt jó választás. Macerás volt feltörni, s kicsi volt benne a materiál. Jött a bajnoki futballmérkőzések előtt árusított köpködős szotyola, de azt utálták. A hántolt napraforgómag, aminél végül kikötöttek, nem volt épp túl rigós, de az összetevői tulajdonképpen megegyeztek, beleértve az E betűseket is. Troché persze csalt néha, és sózott napraforgómagot evett – rigó ilyet nem tesz. Sőt amikor Sztupa figyelme ellankadt, még földimogyoróval is helyettesítette a szotyit, mondván, hogy csak azért nem eszik ilyet a rigó, mert nem kap, hisz’ ki az a hülye, aki méregdrága amerikaimogyorót rak a madár­etetőjébe. Ha rakna, biztosan csipáznák a rigók, pont.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.