Egy műbotrány vége: Lars von Trier nem bűnös

  • - kg -
  • 2011. december 5.

Film

Lars von Trier: Náci vagyok! Ügyészség: Nem baj, nem bűnös.

 


Úgy tűnik, Lars von Trier fellélegezhet végre. A provokatív kedvű dán filmrendező, aki – mint az köztudomású –-, alaposan és jól kivehetően elnácizta magát az idei cannes-i filmfesztiválon, nemcsak az emberek, a fesztiválhivatalnokok és néhány érzékeny pályatárs ellenszenvét vívta ki magának, de a francia hatóságok érdeklődő figyelmét is.

 

Hitler megértése és a Führerrel szembeni együttérzésének kinyilvánítása (mely aligha volt több a minden Trier-megszólalást bearanyozó polgárpukkasztó poénoknál) a vártnál is többe került a rendezőnek. Megkövezéssel egybekötött vesszőfutása nem ért véget a fesztiválról való hivatalos kiebrudalással és a nácizást firtató újságírói attakokkal: a francia hatóságok ugyanis hivatalos eljárást és némi további meghurcolást helyeztek kilátásba. A kérdés (legalábbis számukra) az volt: sértett-e törvényt Trier, kimerítette-e a háborús bűnök tagadásának tényállását. A gyanúba kevert filmrendezőt alaposan megviselte a hercehurca: a vele készült interjúnk során maga hozta fel meglehetősen zaklatottan a rendőrségi megkeresés tényét, melyre épp aznap, az interjút megelőzően került sor. Szemmel láthatóan nehezen tért napirendre a dolog felett, s már nekünk is pedzegette, amit néhány napra rá hivatalosan is megerősített: vége a nyilvános megszólalásoknak, soha többé nem áll a sajtó nyilvánossága elé. Fogadalmához egyelőre hűen tartja magát, olyannyira, hogy a december 3-i Európai Filmdíjak átadóján meg sem jelent – távollétében felesége vette át a Melankóliáért a legjobb filmnek járó díjat, s egy Trier által küldött barátságos integetéssel tolmácsolta az elnémult rendező üzenetét.

 

Öröm az örömben, hogy a Cineuropa.org-on frissen felbukkant hír szerint az ügyészség végre elhatározta magát, hogy pontot tesz e mindenki (rendező, fesztivál, hatóság) számára méltatlan ügy végére. A grasse-i ügyészség (mely októberben még Trier kihallgatását kérte) úgy nyilatkozott, hogy szándékában áll ejteni az ügyet, s erről már értesítették is az igazságügyi minisztériumot. Kis szerencsével Trier ügye hamarosan nem lesz több poros kartotékadatnál, és a rendező minden energiáját készülő pornográf filmjének, a The Nymphomaniacnek szentelheti. Alig várjuk a cannes-i fogadtatást.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.