Film

Egyiptom istenei

Film

Minden arany, ami fénylik: van giccs és csillogás, CGI, robotállattá alakuló istenek. Sok pénz. Igazán vehettek volna egy valamirevaló forgatókönyv­írót is, hogy az Egyiptom istenei kicsit több legyen, mint az óegyiptomi mitológia Power Rangersszé turbózott változata. Főleg azért, mert a Nílus menti istenek történetei – az égbolton hajózó Ré és Apofisz küzdelme, az újjászülető Ozirisz és a gonosz testvér, Széth vetélkedése, az isteni trónt nyerő Hórusz, a túlvilági igazság tollpihéje – csupán önmagukban is iszonyúan izgalmasak.

Ezek helyett itt erős leegyszerűsítéssel és egy Aladdin-hasonmással van dolgunk, aki az áhított nő érdekében kénytelen beleavatkozni az isteni csatározásba. A sivatagba száműzött Széth – maga az ókor fenegyereke, Gerard Butler – átvenné a trónt, és hiperistenné tákolná önmagát. Ellenfele „Hórusz és szeme”, utóbbi itt pattogó-fénylő üveggolyóvá minősül, amitől szerencsétlen főhősünk megfosztatik; de a szakirányú Trónok harcából is ismert Nikolaj Coster-Waldau jól hozza a figurát, hozzá van szokva ugyanis testrészei elvesztéséhez. A fénypont (átvitt és szoros értelemben) a Napistent, Rét alakító Geoffrey Rush, aki miatt legalább öt percig úgy érezzük, hogy ezt azért jó volt látni. A mélypont az alvilág, amely teljesen értelmezhetetlenül van a krétai labirintus szimbólumával ábrázolva – az alkotók tán kettőt lapoztak a törikönyvben. De látványt, azt kapunk. Az isteni Egyiptom nagy és színes PC-játék, elhanyagolható és kínos átvezető párbeszédekkel. Ozirisz pedig tizennégy darabban forog a sírjában.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.