Hideg nyomon - Brian De Palma: Gyilkos vágyak

  • Greff András
  • 2013. május 9.

Film

Vagy a dicső múltról szólunk, vagy telezokogjuk a zsebkendőt.

Előbbi mellett biztosan nem az szól, hogy Brian De Palma maszszív életműve porlepte portéka volna: számos kortársával ellentétben őt aztán nem kell bemutatni mostanság sem senkinek. Az 1973-as Nővérekkel megkezdett, pontosan húsz évet átfogó igazán nagy korszakának pillanataiból a közemlékezet azonban kissé furcsán szelektál: számottevő gyakorisággal csak a gengszterfilmjei kerülnek szóba, a Carlito útja, az Aki legyőzte Al Caponét és legkivált persze A sebhelyesarcú, amely a gengszterromantikát tárt kebellel fogadó szubkultúrák áldozatos munkája révén (nehéz volna úgy elhajítani egy kavicsot akár a déli, akár a keleti parti, de még a magyar hiphopban is, hogy ne találjunk el valakit, aki éppen a kokainpiramisba fejelő Al Pacino előtt rója le hódolatát) a bemutatása óta eltelt harminc év során nagyjából A keresztapa mellé emelkedett fel, ami azért mindenképp túlzás. Ugyanakkor ezek sem rossz filmek.

Brian De Palma egykori művészetét mindazonáltal sokkal inkább azok a pszichothrillerei tartják melegen, amelyeket Alfred Hitchcock (illetve kisebb százalékban Michelangelo Antonioni és a szintén Hitch-követő Dario Argento) filmjeinek motívumaiból virtuózkodott össze. Az Alibi test, a Megszállottság, a Gyilkossághoz öltözve, a Halál a hídon vagy a 70-es évek egyik bűnösen alulértékelt ínyencsége, A Paradicsom fantomja című delejező horrormusical is a hajtókáján hordja a hatásait, de a rendező éppen annyi fülledtséget, perverziót, szilánkokra robbant személyiséget és kábító hatású képi bravúrt suszterolt beléjük, hogy saját lábat növesztve távolodhassanak el a szimpla hommage daraboktól.


 

Legfrissebb művében az idős mester pontosan ezekhez az állomásokhoz keresi a visszavezető ösvényt, de csak a múlt jéghideg árnyát találja. A Gyilkos vágyakban minden benne van, de semmi sem stimmel. A reklámszakma boszorkányai közé csábító thriller zűrzavaros szerelmi sokszöget kínál, ám a két főhősnő, Rachel McAdams és Noomi Rapace jeleneteit annyi érzékiség sem fűti, mint egy karamellás felfújtat. A színészvezetés gyakran félresikerül, a feldobott ikermotívum ott marad a levegőben, a bűntett nagy rejtélye pedig - kötelező álarcok ide vagy oda - egyáltalán nem rejtély, mert a képépítés egykori, ezúttal tévéfilmes színvonallal is megelégedő zsenijének sikerül képileg elszólnia magát - és így tovább. Mintha erre a filmre találták volna ki anno a South Park híres szlogenjét: megtekintését semmilyen korosztálynak nem ajánljuk.

Az ADS Service Kft. bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.