Hideg nyomon - Brian De Palma: Gyilkos vágyak

  • Greff András
  • 2013. május 9.

Film

Vagy a dicső múltról szólunk, vagy telezokogjuk a zsebkendőt.

Előbbi mellett biztosan nem az szól, hogy Brian De Palma maszszív életműve porlepte portéka volna: számos kortársával ellentétben őt aztán nem kell bemutatni mostanság sem senkinek. Az 1973-as Nővérekkel megkezdett, pontosan húsz évet átfogó igazán nagy korszakának pillanataiból a közemlékezet azonban kissé furcsán szelektál: számottevő gyakorisággal csak a gengszterfilmjei kerülnek szóba, a Carlito útja, az Aki legyőzte Al Caponét és legkivált persze A sebhelyesarcú, amely a gengszterromantikát tárt kebellel fogadó szubkultúrák áldozatos munkája révén (nehéz volna úgy elhajítani egy kavicsot akár a déli, akár a keleti parti, de még a magyar hiphopban is, hogy ne találjunk el valakit, aki éppen a kokainpiramisba fejelő Al Pacino előtt rója le hódolatát) a bemutatása óta eltelt harminc év során nagyjából A keresztapa mellé emelkedett fel, ami azért mindenképp túlzás. Ugyanakkor ezek sem rossz filmek.

Brian De Palma egykori művészetét mindazonáltal sokkal inkább azok a pszichothrillerei tartják melegen, amelyeket Alfred Hitchcock (illetve kisebb százalékban Michelangelo Antonioni és a szintén Hitch-követő Dario Argento) filmjeinek motívumaiból virtuózkodott össze. Az Alibi test, a Megszállottság, a Gyilkossághoz öltözve, a Halál a hídon vagy a 70-es évek egyik bűnösen alulértékelt ínyencsége, A Paradicsom fantomja című delejező horrormusical is a hajtókáján hordja a hatásait, de a rendező éppen annyi fülledtséget, perverziót, szilánkokra robbant személyiséget és kábító hatású képi bravúrt suszterolt beléjük, hogy saját lábat növesztve távolodhassanak el a szimpla hommage daraboktól.


 

Legfrissebb művében az idős mester pontosan ezekhez az állomásokhoz keresi a visszavezető ösvényt, de csak a múlt jéghideg árnyát találja. A Gyilkos vágyakban minden benne van, de semmi sem stimmel. A reklámszakma boszorkányai közé csábító thriller zűrzavaros szerelmi sokszöget kínál, ám a két főhősnő, Rachel McAdams és Noomi Rapace jeleneteit annyi érzékiség sem fűti, mint egy karamellás felfújtat. A színészvezetés gyakran félresikerül, a feldobott ikermotívum ott marad a levegőben, a bűntett nagy rejtélye pedig - kötelező álarcok ide vagy oda - egyáltalán nem rejtély, mert a képépítés egykori, ezúttal tévéfilmes színvonallal is megelégedő zsenijének sikerül képileg elszólnia magát - és így tovább. Mintha erre a filmre találták volna ki anno a South Park híres szlogenjét: megtekintését semmilyen korosztálynak nem ajánljuk.

Az ADS Service Kft. bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.