Szemrevaló - új német filmek

"Hollywood vagy Berlin, egyre megy"

Baran bo Odar, filmrendező

  • - köves -
  • 2011. szeptember 22.

Film

Telefonon értük utol a Néma csönd című német thriller 33 éves rendezőjét, hogy megvitassuk a német akcióhősök helyzetét, a legbiztosabb filmes befektetéseket és a hollywoodi kilátásokat.

Magyar Narancs: Tényleg westernekkel edzett?

Baran bo Odar: Gondoltam, hagyjuk egy kicsit a thrillerek sötét világát, ahol mindig esik, és soha nem jön föl a nap. Olyan képeket akartam, amiket a westernekben látni: elveszettnek tűnő, magányos alakokat a végtelen, napsütötte tájban. A téma komolyságát úgysem az adja, hogy a szereplők sejtelmes ködbe burkolóznak. Ami pedig a komolyságot illeti, arra nálunk nem lehet panasz; a pedofília elég rázós téma. Annyira az, hogy azt mondtam, süssön a nap, legyen ez egy verőfényes mozi, a sötét tónusokat úgyis a szereplők viszik fel a vászonra.

MN: Milyen westernekkel alapozott?

BBO: Van Andrew Dominiknek egy filmje, a Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford, azt például rongyosra néztük. Vagy Clint Eastwoodtól a Nincs bocsánatot. Átvettük persze a kötelezőket is, Sergio Leonét, vagy Peckinpah-tól A vad bandát. Bár nem western, de a dél-koreai Bong Joon-ho filmje, A halál jele is alap. Kisvárosi thriller; a rendőrök sem itt, sem a mi történetünkben nem állnak a helyzet magaslatán. Ügyefogyott fickók, jó szándékú, de egyszerű lelkek. Nagy barátja vagyok a dél-koreai filmeknek.

MN: És a német filmgyártás nehéz öröksége, a bűnügyi tévésorozatok?

BBO: Ha a Derrickre vagy a minden vasárnap jelentkező Tetthelyre gondol, az valóban nehéz örökség. Sosem tartoztam a rajongók közé, ha a Derrick és társai hatottak is rám, az csakis negatív hatás lehetett. Engem nem a nyomozósdi érdekel, hanem az, ami a kisvárosi otthonokban történik.

MN: Mennyiből lehet ma kihozni egy ilyen kisvárosi thrillert?

BBO: A miénk 2,4 millió euróba került, ez egy kisebb film esetében Németországban teljesen átlagos nagyságrendnek számít. De ha valaki ma Németországban biztosra akar menni, akkor nem thrillerbe, hanem vígjátékba fekteti a pénzét. Ma két műfaj igazán kelendő a német pénztáraknál: a vígjátékok és a török drámák. Sokáig a második világháborús filmeknek volt nagy keletjük, majd az NDK-s filmeknek, most meg a Németországban élő törökökről szóló drámák iránt nagy az érdeklődés. Zsánerfilmekkel nem nagyon érdemes próbálkozni. Fene tudja, miért, amikor az angoloknál és a franciáknál például működnek a thrillerek és az akciófilmek.

MN: Valahogy nehéz elképzelni egy német akcióhőst...

BBO: A vígjátéknak megvannak a sztárjai nálunk, de olyan, hogy német akcióhős, olyan valóban nem létezik. Tervezek egy akcióvígjátékot, két fiatal kölyök a főszereplő, de még nem tudom, kire osztom a szerepeket.

MN: Mondjon legalább egy német színészt, akiben megvan az akcióhős-potenciál.

BBO: Wotan Wilke Möhring a Néma csöndből, őt például el tudnám képzelni. Vagy Til Schweigert; a fizikai jelenléte megvan hozzá. De úgy istenigazából még senki sem próbálta meg a dolgot.

MN: Hollywood hívta már dolgozni?

BBO: Van egy forgatókönyvem, jövőre megpróbáljuk filmre vinni Hollywoodban. És tervben van egy horror is. Hollywood vagy Berlin, egyre megy, a fontos az, hogy forgathassak!

(Kritikánk a Néma csöndről itt olvasható)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.