Animációs film

Ízelt láb jó

Thomas Szabo-Hélene Giraud: Csodabogarak - Az elveszett hangyák völgye

Film

Érdekes jelenség, hogy a természetfilmek előszeretettel antropomorfizálják a bemutatott állatokat, és foglalják narratív keretbe ösztönös tevékenységeiket.

Az utóbbi időben azonban még egy szinttel feljebb léptek a világ természetfilm-készítői, és, mondhatni, játékfilm hosszúságú "fikciós" természetfilmeket kezdtek gyártani, névvel ellátott főhőssel és kidolgozott narratívával (pl. A pingvinek vándorlása). A Csodabogarak készítői még egyet csavartak a dolgon: az animáció és a természetfilm hibridjét alkották meg azzal, hogy valós természeti környezetbe helyezett 3D-animált rovarszereplőket tettek meg filmjük hőseinek.

A film egy francia, gyerekeknek szóló animációs sorozat (Minuscule - The Private Life of Insects) feldúsított változata, mely hatalmas sikert aratott az egész világon. A tévés epizódokhoz hasonlóan a mozimű is keveri az animált és a valós vizuális elemeket, felváltva használja a természetben rögzített zörejeket és a mókás asszociációkat keltő mesterséges zajokat (pl. motorként döngető muslincák), illetve szinte teljesen száműzi az emberi szereplőket. Az egész estés változat is egy könynyen befogadható narratív szálat követ (az ideiglenesen testi fogyatékossá vált katica egy hangyaháborúba csöppen, melynek végén tiszteletbeli hangyaként találja meg identitását - a la Avatar), teljesen mellőzi a dialógusokat és a narrátorszöveget, ami miatt tökéletesen érhetővé válik minden náció gyermekeinek. Az alkotók sokat bíznak a zörejekre, hangeffektekre, ugyanakkor a kreatív vizuális gegek (pl. rovarirtót vegyi fegyverként alkalmazó hangyahadsereg) is fontos szerephez jutnak. Egyszerre járnak csúcsra a néma burleszk és hangosfilm adta lehetőségek, miközben azzal a narrációelméleti problémával is sikerrel megküzd filmünk, hogy hogyan lehet történetet mesélni dialógus nélkül.

A valóban csodálatos Csodabogarak mindazonáltal csak annyit bizonyít, hogy nem csak szőrös és beszélő négylábúak tarthatnak számot a gyereknézők érdeklődésére - ezt tudtuk már.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.