Animációs film

Ízelt láb jó

Thomas Szabo-Hélene Giraud: Csodabogarak - Az elveszett hangyák völgye

Film

Érdekes jelenség, hogy a természetfilmek előszeretettel antropomorfizálják a bemutatott állatokat, és foglalják narratív keretbe ösztönös tevékenységeiket.

Az utóbbi időben azonban még egy szinttel feljebb léptek a világ természetfilm-készítői, és, mondhatni, játékfilm hosszúságú "fikciós" természetfilmeket kezdtek gyártani, névvel ellátott főhőssel és kidolgozott narratívával (pl. A pingvinek vándorlása). A Csodabogarak készítői még egyet csavartak a dolgon: az animáció és a természetfilm hibridjét alkották meg azzal, hogy valós természeti környezetbe helyezett 3D-animált rovarszereplőket tettek meg filmjük hőseinek.

A film egy francia, gyerekeknek szóló animációs sorozat (Minuscule - The Private Life of Insects) feldúsított változata, mely hatalmas sikert aratott az egész világon. A tévés epizódokhoz hasonlóan a mozimű is keveri az animált és a valós vizuális elemeket, felváltva használja a természetben rögzített zörejeket és a mókás asszociációkat keltő mesterséges zajokat (pl. motorként döngető muslincák), illetve szinte teljesen száműzi az emberi szereplőket. Az egész estés változat is egy könynyen befogadható narratív szálat követ (az ideiglenesen testi fogyatékossá vált katica egy hangyaháborúba csöppen, melynek végén tiszteletbeli hangyaként találja meg identitását - a la Avatar), teljesen mellőzi a dialógusokat és a narrátorszöveget, ami miatt tökéletesen érhetővé válik minden náció gyermekeinek. Az alkotók sokat bíznak a zörejekre, hangeffektekre, ugyanakkor a kreatív vizuális gegek (pl. rovarirtót vegyi fegyverként alkalmazó hangyahadsereg) is fontos szerephez jutnak. Egyszerre járnak csúcsra a néma burleszk és hangosfilm adta lehetőségek, miközben azzal a narrációelméleti problémával is sikerrel megküzd filmünk, hogy hogyan lehet történetet mesélni dialógus nélkül.

A valóban csodálatos Csodabogarak mindazonáltal csak annyit bizonyít, hogy nem csak szőrös és beszélő négylábúak tarthatnak számot a gyereknézők érdeklődésére - ezt tudtuk már.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.