DVD

Sematikus menet

Klitschko

  • Szabó Ádám
  • 2012. július 4.

Film

Azt mindenki tudja, hogy a Klicsko fivérek ukránok; sokaknak nyilván az ő családnevük ugrik be először az országról. Tán e hiányos ismeretanyagot hivatott bővíteni e mű - de csak találgatni tudunk, mi lehetett a rendező célja. Hatásvadász, Rocky valamelyik kalandjához illő képekkel indítunk; a meccs előtti készülődés, a reflektorfényeket metsző svenkek már-már játékfilmbe illők. Ám ez csak egy tízperces preambulum, ami után belerázódunk a rendes, iparosmunkához illő kerékvágásba; a Klitschko ugyanis pont ilyen, közepes és kiszámítható mozi. A dokumentumfilmek legősibb és legunalmasabb formuláját követve először visszaemlékezünk a múltra, a kis Vitalij és Vlagyimir gyerekkorára; szegénység, küzdés, kitartás és hasonló jelszavak mentén bonyolódik a nem épp kacifántos történet.


 

A szigorú, férfias elveket valló apa és a féltő anya mintha nem is Klicskóékról, hanem egy kitalált, de jól ismert népmesei testvérpárról beszélne - az ilyen "honnan indult"-jelenetek gyakran az életrajzi filmek legjavát adják ki, már ha valami érdekeset is mutatnak - erről itt szó sincs. Csak az utolsó egy óra kárpótol valamelyest; végre vért, verítéket, könnyeket is látunk - egy bokszolóról szóló dokutól mi mást várnánk. Jönnek a sorsdöntő meccsek, a világbajnoki övhöz vezető út állomásai - bár a célközönség nyilván előre tudja ezek kimenetelét. És ennyi, a német film megelégszik a két karrier pontos, de sematikus ábrázolásával; ha közben a testvéri kapcsolat misztifikálására nem szánnának annyi időt, talán fel sem tűnne, hogy Klicskóékról és nem más bokszolókról van szó.

Forgalmazza az Universal

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.