DVD

Sematikus menet

Klitschko

  • Szabó Ádám
  • 2012. július 4.

Film

Azt mindenki tudja, hogy a Klicsko fivérek ukránok; sokaknak nyilván az ő családnevük ugrik be először az országról. Tán e hiányos ismeretanyagot hivatott bővíteni e mű - de csak találgatni tudunk, mi lehetett a rendező célja. Hatásvadász, Rocky valamelyik kalandjához illő képekkel indítunk; a meccs előtti készülődés, a reflektorfényeket metsző svenkek már-már játékfilmbe illők. Ám ez csak egy tízperces preambulum, ami után belerázódunk a rendes, iparosmunkához illő kerékvágásba; a Klitschko ugyanis pont ilyen, közepes és kiszámítható mozi. A dokumentumfilmek legősibb és legunalmasabb formuláját követve először visszaemlékezünk a múltra, a kis Vitalij és Vlagyimir gyerekkorára; szegénység, küzdés, kitartás és hasonló jelszavak mentén bonyolódik a nem épp kacifántos történet.


 

A szigorú, férfias elveket valló apa és a féltő anya mintha nem is Klicskóékról, hanem egy kitalált, de jól ismert népmesei testvérpárról beszélne - az ilyen "honnan indult"-jelenetek gyakran az életrajzi filmek legjavát adják ki, már ha valami érdekeset is mutatnak - erről itt szó sincs. Csak az utolsó egy óra kárpótol valamelyest; végre vért, verítéket, könnyeket is látunk - egy bokszolóról szóló dokutól mi mást várnánk. Jönnek a sorsdöntő meccsek, a világbajnoki övhöz vezető út állomásai - bár a célközönség nyilván előre tudja ezek kimenetelét. És ennyi, a német film megelégszik a két karrier pontos, de sematikus ábrázolásával; ha közben a testvéri kapcsolat misztifikálására nem szánnának annyi időt, talán fel sem tűnne, hogy Klicskóékról és nem más bokszolókról van szó.

Forgalmazza az Universal

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.