DVD

Sematikus menet

Klitschko

  • Szabó Ádám
  • 2012. július 4.

Film

Azt mindenki tudja, hogy a Klicsko fivérek ukránok; sokaknak nyilván az ő családnevük ugrik be először az országról. Tán e hiányos ismeretanyagot hivatott bővíteni e mű - de csak találgatni tudunk, mi lehetett a rendező célja. Hatásvadász, Rocky valamelyik kalandjához illő képekkel indítunk; a meccs előtti készülődés, a reflektorfényeket metsző svenkek már-már játékfilmbe illők. Ám ez csak egy tízperces preambulum, ami után belerázódunk a rendes, iparosmunkához illő kerékvágásba; a Klitschko ugyanis pont ilyen, közepes és kiszámítható mozi. A dokumentumfilmek legősibb és legunalmasabb formuláját követve először visszaemlékezünk a múltra, a kis Vitalij és Vlagyimir gyerekkorára; szegénység, küzdés, kitartás és hasonló jelszavak mentén bonyolódik a nem épp kacifántos történet.


 

A szigorú, férfias elveket valló apa és a féltő anya mintha nem is Klicskóékról, hanem egy kitalált, de jól ismert népmesei testvérpárról beszélne - az ilyen "honnan indult"-jelenetek gyakran az életrajzi filmek legjavát adják ki, már ha valami érdekeset is mutatnak - erről itt szó sincs. Csak az utolsó egy óra kárpótol valamelyest; végre vért, verítéket, könnyeket is látunk - egy bokszolóról szóló dokutól mi mást várnánk. Jönnek a sorsdöntő meccsek, a világbajnoki övhöz vezető út állomásai - bár a célközönség nyilván előre tudja ezek kimenetelét. És ennyi, a német film megelégszik a két karrier pontos, de sematikus ábrázolásával; ha közben a testvéri kapcsolat misztifikálására nem szánnának annyi időt, talán fel sem tűnne, hogy Klicskóékról és nem más bokszolókról van szó.

Forgalmazza az Universal

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.