DVD

Sematikus menet

Klitschko

  • Szabó Ádám
  • 2012. július 4.

Film

Azt mindenki tudja, hogy a Klicsko fivérek ukránok; sokaknak nyilván az ő családnevük ugrik be először az országról. Tán e hiányos ismeretanyagot hivatott bővíteni e mű - de csak találgatni tudunk, mi lehetett a rendező célja. Hatásvadász, Rocky valamelyik kalandjához illő képekkel indítunk; a meccs előtti készülődés, a reflektorfényeket metsző svenkek már-már játékfilmbe illők. Ám ez csak egy tízperces preambulum, ami után belerázódunk a rendes, iparosmunkához illő kerékvágásba; a Klitschko ugyanis pont ilyen, közepes és kiszámítható mozi. A dokumentumfilmek legősibb és legunalmasabb formuláját követve először visszaemlékezünk a múltra, a kis Vitalij és Vlagyimir gyerekkorára; szegénység, küzdés, kitartás és hasonló jelszavak mentén bonyolódik a nem épp kacifántos történet.


 

A szigorú, férfias elveket valló apa és a féltő anya mintha nem is Klicskóékról, hanem egy kitalált, de jól ismert népmesei testvérpárról beszélne - az ilyen "honnan indult"-jelenetek gyakran az életrajzi filmek legjavát adják ki, már ha valami érdekeset is mutatnak - erről itt szó sincs. Csak az utolsó egy óra kárpótol valamelyest; végre vért, verítéket, könnyeket is látunk - egy bokszolóról szóló dokutól mi mást várnánk. Jönnek a sorsdöntő meccsek, a világbajnoki övhöz vezető út állomásai - bár a célközönség nyilván előre tudja ezek kimenetelét. És ennyi, a német film megelégszik a két karrier pontos, de sematikus ábrázolásával; ha közben a testvéri kapcsolat misztifikálására nem szánnának annyi időt, talán fel sem tűnne, hogy Klicskóékról és nem más bokszolókról van szó.

Forgalmazza az Universal

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.