tévésmaci

Lovak a réten

  • tévésmaci
  • 2022. február 9.

Film

Amikor Sztupa és Troché várták a vonatot, dermesztően kihalt volt az állomás.

Se utas, se vasutas: a váróteremben nem dohogott a kályha, az üvegablak mögött összehúzva lógott a függöny, éppen csak a székek nem voltak felpakolva az asztalokra, csak úgy álldogáltak egymás mellett, némileg tanácstalanul. Hogy az ajtó zárva volt-e vagy nyitva, nem tudhatjuk, nem próbálta kinyitni senki sem. A forgalmi iroda is üresen tátongott, a peronon nem lézengett semmiféle télikabát. Sztupa és Troché sem voltak ott, s egy másik állomáson sem, ahol esetleg akadhatott némi mozgolódás, hisz a vonat nagyon is szerepelt a menetrendben: az első viszonylat aznap vagy a tegnapi utolsó, döntse el, aki jobban ismeri az órát. Sztupa és Troché a nyílt pályán várakoztak, egy nagyobbacska kanyar után, ahol tábla jelzi a lassú jel feloldását. Egy domboldal teraszos részén ácsorogtak, pár méter magasból tekintve le a vasútra. Nem is feltétlenül viselkedtek úgy, mint akik holmi szimpla, hétköznapi peronon várakoznak, volt valami nehezen elmagyarázható feszültség a jelenlétükben, hogy mást ne mondjunk, Sztupa többször is fázósan fujkálta ökölbe hajlított kezét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.