tévésmaci

Lovak a réten

  • tévésmaci
  • 2022. február 9.

Film

Amikor Sztupa és Troché várták a vonatot, dermesztően kihalt volt az állomás.

Se utas, se vasutas: a váróteremben nem dohogott a kályha, az üvegablak mögött összehúzva lógott a függöny, éppen csak a székek nem voltak felpakolva az asztalokra, csak úgy álldogáltak egymás mellett, némileg tanácstalanul. Hogy az ajtó zárva volt-e vagy nyitva, nem tudhatjuk, nem próbálta kinyitni senki sem. A forgalmi iroda is üresen tátongott, a peronon nem lézengett semmiféle télikabát. Sztupa és Troché sem voltak ott, s egy másik állomáson sem, ahol esetleg akadhatott némi mozgolódás, hisz a vonat nagyon is szerepelt a menetrendben: az első viszonylat aznap vagy a tegnapi utolsó, döntse el, aki jobban ismeri az órát. Sztupa és Troché a nyílt pályán várakoztak, egy nagyobbacska kanyar után, ahol tábla jelzi a lassú jel feloldását. Egy domboldal teraszos részén ácsorogtak, pár méter magasból tekintve le a vasútra. Nem is feltétlenül viselkedtek úgy, mint akik holmi szimpla, hétköznapi peronon várakoznak, volt valami nehezen elmagyarázható feszültség a jelenlétükben, hogy mást ne mondjunk, Sztupa többször is fázósan fujkálta ökölbe hajlított kezét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.