VERZIÓ 19

Visszavonulás, Fordulj a Nap felé, A karmester, f@ck this job

  • Narancs
  • 2022. november 2.

Film

Négy filmajánló a 19. Verzió fesztiválról – 2. rész

Visszavonulás „Már megszülettél, amikor ez a háború elkezdődött?” – kérdezi az egyik zöld sapkás ifjú társától, miközben épp kapkodva készülődnek a kivonulásra Afganisztánból. Az Egyesült Államok közel húszéves háborúja alatt katonák generációi jöttek és mentek, maradandó nyomot hagyva az országon. A tálibok – akik ellen az afgán hadsereg tagjait kiképzik – részben maguk is ezen intervenció termékei.

 

Tudjuk, hogy végződött az amerikai exodus, ezért nehéz néznivaló Matthew Heineman dokumentumfilmje. A rendezőtől nem idegen a harctéri dramaturgia; előző filmjében (The First Wave) egészségügyi dolgozók küzdöttek a koronavírus ellen. A pátosz akkor és most is kedvelt eszköze: a tálibok arctalan, sötétben bujkáló ellenségek, míg a napszítta bőrű zöldsapkások (akik szívük szerint maradnának, hogy megvédjék az országot, mely hosszú ottlétük alatt hozzájuk nőtt) és a derék afgán katonák markáns alakként állnak előttünk. Különösen Sami Sadat, a fiatal, fotogén afgán tábornok, akit az amerikaiak csak részben tudnak felkészíteni a harcra a rohanvást végrehajtott kivonulás közepette. Sadat az utolsó pillanatig kitart, barátait és rengeteg alulképzett, rosszul felszerelt katonát feláldozva. A film legmegrázóbb képsorai talán a lőszert, utánpótlást és járműveket szorgosan pusztító amerikai katonákhoz kapcsolódnak: a méregdrága javakat sem az elkeseredett Sadat, sem a tálibok nem kaparinthatják meg. Heineman nem a finom árnyalatok rendezője, ez a filmje is éles, mint a kés. (Bacsadi Zsófia)

Vetítik: november 9-én és 13-án 20.45-kor a Művész Buñuel Termében; 16-án 16.00-kor a Toldi nagytermében

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.