tévésmaci

Sas 1-es

  • tévésmaci
  • 2022. augusztus 24.

Film

Amikor Sztupa és Troché hírét vették az őrsatyák támadásának, hirtelen egy kis zűrzavar keletkezett körülöttük.

A telefonos riadólánc ugyan recsegett-ropogott erősen, az üzenet mégis egyértelmű volt: az őrsatyák támadásra szánták el magukat, csapataik elindultak a bázis felé. Eddig még nem tudta senki feltartóztatni őket. Sztupa pár másodpercig hallgatott, aztán bemondta a telefonba, hogy „akkor síkraszállunk”. Ebben jól észrevehetően a hívó fél is megnyugodott. Akkor jó, vagy valami ilyesmi ütötte át a recsegést. A zavar abból támadt, hogy sem Sztupa, sem Troché nem volt meggyőződve róla, hogy pontosan kik is azok az őrsatyák. Gondoltak ugyan valamit, de mást-mást. Sztupa úgy emlékezett valahonnan, vagy csak az képzett meg neki, hogy a satyák egyfajta vicsorgó, nyálcsorgató szelindekek, tépik a láncukat, és sosem hagyják abba az acsarkodást. Az őrsatyák pedig a satyák távoli mocsarak eldugott szigetein titokban kiképzett legvérmesebb példányai, amelyek békeidőben őrfeladatokat látnak el. Felé sem mer menni senki annak az objektumnak, amelyet őrsatyák vigyáznak. Mintha agya távoli zugolyában meg is bújt volna egy emlékfoszlány, melyben valaki felkiált: elengedték az őrsatyákat! (Fusson, ki merre lát!)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.