Se film, se mozi – Mi lesz a művészfilmekkel?

Film

Állami szerepvállalás nélkül eltűnhetnek az art filmek a mozikból, a kiszámítható és hosszú távú támogatási rendszer hiánya a forgalmazókat és a mozik üzemeltetőit is súlyosan érinti. Ha így marad, nemcsak kevesebb film lesz, de néhány art mozi is lehúzhatja a rolót.

Korábban évente 150 millió forintos központi támogatás segítette az art filmek bemutatását – ebben benne volt a forgalmazás mellett a népszerűsítés is. Azonban a Magyar Mozgókép Közalapítvány 2010-es megszűnésével gyakorlatilag elapadtak a források. Azóta folyamatos válságszituációban vannak a művészfilmeket forgalmazók és vetítők egyaránt. És bár újra meg újra született valamiféle mentő intézkedés – tavaly a Magyar Nemzeti Filmalap egyszeri pályázat keretében, az NKA vizuális művészeti kollégiuma pedig 80 milliós keretből támogatta a filmek terjesztését, idén a Fővárosi Önkormányzat adott 50 milliót a neki kedves art moziknak (erről bővebben itt olvashat) –, egyre inkább úgy tűnik, hogy a támogatási rendszer létének hiánya megbénítja az art filmek bemutatását és a mozik működését.

false

Idén még egyik támogató sem írt ki pályázatot – holott állami segítség nélkül sem térségünkben, sem Európa más országaiban nem működik az art filmek terjesztése –, és bár az Emberi Erőforrások Minisztériumától érkezett egy ígéret a 2013-as évre vonatkozóan, amely szerint egy 200 millió forintos pályázat kiírását helyezték kilátásba, a pályázatot – nem kell hangsúlyoznunk – a mai napig nem írták ki. Október lévén még mindig nincs késő – van egy kis idő – a pályázat meghirdetésére, bár az sem tudható, milyen ismérvek alapján terveznék vagy tervezték volna ezt a pénzt szétosztani.

„Fontos, hogy a minőségi, rangos fesztiváldíjakkal elismert art filmek továbbra is elérhetők legyenek a magyarországi mozikban. Ezekre a filmekre, akár egy köztéri szoborra, művészeti alkotásokként kell tekinteni, amelyek forgalmazása hozzájárul Magyarország kulturális sokszínűségéhez” – mondta a Narancsnak Bálint Péter, a Filmforgalmazók Egyesületének elnöke.

A rendszer működése alapvetően egyszerűnek mondható: a forgalmazók a támogatás igénybevételének elvi feltételeként évente több százezer forintot fizetnek a bemutatandó filmek „art” besorolására a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál. Ha a hivatal pozitív döntést hoz, határozatot ad ki arról, hogy a film „filmterjesztési támogatás igénybevételére jogosult”. Persze, aktuális pályázati kiírás hiányában nincsenek igénybe vehető támogatások. Az art filmek eltűnésével vagy számuk csökkenésével az art mozik vetíthető filmek nélkül maradnak, bezárásuk elkerülhetetlenné válik, így később az új magyar art filmek sem tudnak majd eljutni a nézőkhöz. A mozik bezárása gyakorlatilag biztos e szerint a forgatókönyv szerint, hiszen például a digitalizáció elősegítésének is alapfeltétele az artfilm-vetítés. (Az art mozik digitalizációjának elősegítéséről lásd itt.)

Csupán Budapesten évente körülbelül félmillióan, vidéken további több százezren váltanak jegyet art filmekre. „Bár nézettségük és bevételük alacsonyabb, mint a nagy reklámkampánnyal bemutatott hollywoodi és egyéb szuperprodukcióké, azonban művészeti, kulturális és közösségteremtő értékeik miatt ezek a filmek kivételes jelentőségűek” – tette hozzá Bálint Péter.

Évente átlagosan 70 és 90 között van azoknak a filmeknek a száma, amelyek art besorolással kerülnek vászonra. Idén ezeknek a filmeknek a megjelenését a forgalmazók és a mozik teljes mértékben önállóan finanszírozták, ezért, ha nem kapnak támogatást, jövőre már csak körülbelül 40 film behozására lesz lehetőségük a forgalmazóknak.

Egy kiszámítható és hosszú távú artfilm-támogatási rendszer kidolgozását eddig egyik állami szerv sem vállalta magára, a Filmalap és az NKA is csak eseti pályázatokat jelentetett meg. Ennek ellenére „senki sem jelentette ki kategorikusan, hogy nem érdeklik az art filmek, tehát a döntési és finanszírozási helyzetben lévők hivatalosan nem negligálták teljes mértékben az ügyet. Mivel nagyon gyorsan változnak a prioritások, ezért nehéz bárkivel is egyeztetni” – mondta Bálint Péter. „A rendszer annyira instabil, hogy egyetlen biztos forrásban sem bízhatunk, bár én személy szerint még mindig az NKA-ban bízom leginkább – válaszolta kérdésünkre Balassa Péter, a Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke, a Cirko-Gejzír mozi vezetője. – Az államtitkárságnak gyakorlatilag négy év alatt egyetlen rendeletet nem sikerült megváltoztatnia, a Filmalap pedig határozottan kijelentette, hogy csak a filmgyártással foglalkozik.” Pedig a Filmalap érdeke is lehetne, hogy legyenek olyan art mozik, amelyek művészfilmeket mutatnak be, hiszen az általuk támogatott új magyar alkotások többsége is ebbe a kategóriába tartozik, csupán közel 10 százalékban segítik a közönségfilmek születését.

A Filmforgalmazók Egyesületének álláspontja szerint az art filmek forgalmazóinak évi mintegy 120 millió forint támogatásra lenne szükségük, hogy továbbra is láthatók legyenek a mozikban a magyar és nemzetközi art filmek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.