Se film, se mozi – Mi lesz a művészfilmekkel?

Film

Állami szerepvállalás nélkül eltűnhetnek az art filmek a mozikból, a kiszámítható és hosszú távú támogatási rendszer hiánya a forgalmazókat és a mozik üzemeltetőit is súlyosan érinti. Ha így marad, nemcsak kevesebb film lesz, de néhány art mozi is lehúzhatja a rolót.

Korábban évente 150 millió forintos központi támogatás segítette az art filmek bemutatását – ebben benne volt a forgalmazás mellett a népszerűsítés is. Azonban a Magyar Mozgókép Közalapítvány 2010-es megszűnésével gyakorlatilag elapadtak a források. Azóta folyamatos válságszituációban vannak a művészfilmeket forgalmazók és vetítők egyaránt. És bár újra meg újra született valamiféle mentő intézkedés – tavaly a Magyar Nemzeti Filmalap egyszeri pályázat keretében, az NKA vizuális művészeti kollégiuma pedig 80 milliós keretből támogatta a filmek terjesztését, idén a Fővárosi Önkormányzat adott 50 milliót a neki kedves art moziknak (erről bővebben itt olvashat) –, egyre inkább úgy tűnik, hogy a támogatási rendszer létének hiánya megbénítja az art filmek bemutatását és a mozik működését.

false

Idén még egyik támogató sem írt ki pályázatot – holott állami segítség nélkül sem térségünkben, sem Európa más országaiban nem működik az art filmek terjesztése –, és bár az Emberi Erőforrások Minisztériumától érkezett egy ígéret a 2013-as évre vonatkozóan, amely szerint egy 200 millió forintos pályázat kiírását helyezték kilátásba, a pályázatot – nem kell hangsúlyoznunk – a mai napig nem írták ki. Október lévén még mindig nincs késő – van egy kis idő – a pályázat meghirdetésére, bár az sem tudható, milyen ismérvek alapján terveznék vagy tervezték volna ezt a pénzt szétosztani.

„Fontos, hogy a minőségi, rangos fesztiváldíjakkal elismert art filmek továbbra is elérhetők legyenek a magyarországi mozikban. Ezekre a filmekre, akár egy köztéri szoborra, művészeti alkotásokként kell tekinteni, amelyek forgalmazása hozzájárul Magyarország kulturális sokszínűségéhez” – mondta a Narancsnak Bálint Péter, a Filmforgalmazók Egyesületének elnöke.

A rendszer működése alapvetően egyszerűnek mondható: a forgalmazók a támogatás igénybevételének elvi feltételeként évente több százezer forintot fizetnek a bemutatandó filmek „art” besorolására a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál. Ha a hivatal pozitív döntést hoz, határozatot ad ki arról, hogy a film „filmterjesztési támogatás igénybevételére jogosult”. Persze, aktuális pályázati kiírás hiányában nincsenek igénybe vehető támogatások. Az art filmek eltűnésével vagy számuk csökkenésével az art mozik vetíthető filmek nélkül maradnak, bezárásuk elkerülhetetlenné válik, így később az új magyar art filmek sem tudnak majd eljutni a nézőkhöz. A mozik bezárása gyakorlatilag biztos e szerint a forgatókönyv szerint, hiszen például a digitalizáció elősegítésének is alapfeltétele az artfilm-vetítés. (Az art mozik digitalizációjának elősegítéséről lásd itt.)

Csupán Budapesten évente körülbelül félmillióan, vidéken további több százezren váltanak jegyet art filmekre. „Bár nézettségük és bevételük alacsonyabb, mint a nagy reklámkampánnyal bemutatott hollywoodi és egyéb szuperprodukcióké, azonban művészeti, kulturális és közösségteremtő értékeik miatt ezek a filmek kivételes jelentőségűek” – tette hozzá Bálint Péter.

Évente átlagosan 70 és 90 között van azoknak a filmeknek a száma, amelyek art besorolással kerülnek vászonra. Idén ezeknek a filmeknek a megjelenését a forgalmazók és a mozik teljes mértékben önállóan finanszírozták, ezért, ha nem kapnak támogatást, jövőre már csak körülbelül 40 film behozására lesz lehetőségük a forgalmazóknak.

Egy kiszámítható és hosszú távú artfilm-támogatási rendszer kidolgozását eddig egyik állami szerv sem vállalta magára, a Filmalap és az NKA is csak eseti pályázatokat jelentetett meg. Ennek ellenére „senki sem jelentette ki kategorikusan, hogy nem érdeklik az art filmek, tehát a döntési és finanszírozási helyzetben lévők hivatalosan nem negligálták teljes mértékben az ügyet. Mivel nagyon gyorsan változnak a prioritások, ezért nehéz bárkivel is egyeztetni” – mondta Bálint Péter. „A rendszer annyira instabil, hogy egyetlen biztos forrásban sem bízhatunk, bár én személy szerint még mindig az NKA-ban bízom leginkább – válaszolta kérdésünkre Balassa Péter, a Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke, a Cirko-Gejzír mozi vezetője. – Az államtitkárságnak gyakorlatilag négy év alatt egyetlen rendeletet nem sikerült megváltoztatnia, a Filmalap pedig határozottan kijelentette, hogy csak a filmgyártással foglalkozik.” Pedig a Filmalap érdeke is lehetne, hogy legyenek olyan art mozik, amelyek művészfilmeket mutatnak be, hiszen az általuk támogatott új magyar alkotások többsége is ebbe a kategóriába tartozik, csupán közel 10 százalékban segítik a közönségfilmek születését.

A Filmforgalmazók Egyesületének álláspontja szerint az art filmek forgalmazóinak évi mintegy 120 millió forint támogatásra lenne szükségük, hogy továbbra is láthatók legyenek a mozikban a magyar és nemzetközi art filmek.

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

Ki vannak fizetve

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.

„Egy névtelen feljelentés miatt”

2021. február 5-én hajnalban rájuk tört a rendőrség, ezután döntöttek úgy a férjével, Szász János rendezővel, hogy Amerikába költöznek. Semmijük sem volt, mindent maguk mögött hagytak. Harminc év színészi pályafutás után egy idegen országban talált új hivatást.

Csak nyelvében élne

  • Domány András

Śląsk lengyelül, Schlesien németül, Slezsko csehül, Ślůnsk sziléziai nyelven – Lengyelország délnyugati csücskének nem csak a múltja hányatott, a jelene sem könnyű. A helyi, alapvetően lengyel tudatú kisebbség és annak nyelve körüli, több évtizedes vita újraéled, mert a szejm regionális nyelvvé nyilvánította a sziléziait. Kaczyński hülyéinek több se kellett.

Lehetnénk barátok

„Pedig barátok is lehettünk volna!” – viccelt pénzügyes kollégánk, és mindenki nevetett. A busz kikanyarodott a repülőtéri útra. A nagyjából harmincfős küldöttség, amelyben ott volt az összes minisztérium európai ügyekért felelős vezetője, elindult haza. Fáradtak voltunk, de bizakodók.