Film

Shirley – A valóság látomásai

  • 2015. február 17.

Film

Van az a szigorúan üzleti céllal létrejött, komoly életműveken élősködő stupid tárlatfajta, amikor 3D-ben bocsátják közszemlére ismert festők képeinek reprodukcióit. Errefelé legutóbb Van Gogh műveit fokozta le ízléstelen diaporámává egy gátlástalan befektető.

Filmen ilyesmire akkor vetemedik valaki, ha meg van győződve róla, hogy némi hozzáadott érték is van abban, ha valamely megkérdőjelezhetetlen művész alkotásait díszletként használja saját mozgóképéhez. Az építészettől a képzőművészeten és a zenén át a filmig és színházig gyakorlatilag minden műfajban alkotó osztrák Gustav Deutsch kitalált egy filmezési metódust (valódi festmények stúdióban felépített másolatában zajló minimális események és eseménytöredékek) és egy struktúrát (1931 és 1965 között egy kivételével mindig ugyanazon az augusztusi napon látjuk ugyanazt a sosem öregedő, erősen szimbolikus nőalakot reflektálni az őt körülvevő eseményekre) a realista-modernista amerikai festő, Edward Hopper 13 festményéhez. Mindezt körítette filozofikusnak szánt vagy konkrétan filozófustól-költőtől kölcsönvett gondolatfutamokkal, háttérzajként felhasználva az adott időszak amerikai történelmének bizonyos csomópontjait. Ideális lehetőség kultúrsznoboknak, hogy bármit belelássanak a melankolikusan ücsörgő, ácsorgó, lépdelő, bámészkodó, de jelen sosem lévő, a képről 90 perc folyamatos szereplés ellenére is hiányzó nőalak enervált figurájába, s az őt körbevevő valóságot – javarészt teljesen felszínesen és közhelyesen – megfogalmazó belső monológjaiba.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."