Film

Shirley – A valóság látomásai

  • 2015. február 17.

Film

Van az a szigorúan üzleti céllal létrejött, komoly életműveken élősködő stupid tárlatfajta, amikor 3D-ben bocsátják közszemlére ismert festők képeinek reprodukcióit. Errefelé legutóbb Van Gogh műveit fokozta le ízléstelen diaporámává egy gátlástalan befektető.

Filmen ilyesmire akkor vetemedik valaki, ha meg van győződve róla, hogy némi hozzáadott érték is van abban, ha valamely megkérdőjelezhetetlen művész alkotásait díszletként használja saját mozgóképéhez. Az építészettől a képzőművészeten és a zenén át a filmig és színházig gyakorlatilag minden műfajban alkotó osztrák Gustav Deutsch kitalált egy filmezési metódust (valódi festmények stúdióban felépített másolatában zajló minimális események és eseménytöredékek) és egy struktúrát (1931 és 1965 között egy kivételével mindig ugyanazon az augusztusi napon látjuk ugyanazt a sosem öregedő, erősen szimbolikus nőalakot reflektálni az őt körülvevő eseményekre) a realista-modernista amerikai festő, Edward Hopper 13 festményéhez. Mindezt körítette filozofikusnak szánt vagy konkrétan filozófustól-költőtől kölcsönvett gondolatfutamokkal, háttérzajként felhasználva az adott időszak amerikai történelmének bizonyos csomópontjait. Ideális lehetőség kultúrsznoboknak, hogy bármit belelássanak a melankolikusan ücsörgő, ácsorgó, lépdelő, bámészkodó, de jelen sosem lévő, a képről 90 perc folyamatos szereplés ellenére is hiányzó nőalak enervált figurájába, s az őt körbevevő valóságot – javarészt teljesen felszínesen és közhelyesen – megfogalmazó belső monológjaiba.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.