Film

Shirley – A valóság látomásai

  • 2015. február 17.

Film

Van az a szigorúan üzleti céllal létrejött, komoly életműveken élősködő stupid tárlatfajta, amikor 3D-ben bocsátják közszemlére ismert festők képeinek reprodukcióit. Errefelé legutóbb Van Gogh műveit fokozta le ízléstelen diaporámává egy gátlástalan befektető.

Filmen ilyesmire akkor vetemedik valaki, ha meg van győződve róla, hogy némi hozzáadott érték is van abban, ha valamely megkérdőjelezhetetlen művész alkotásait díszletként használja saját mozgóképéhez. Az építészettől a képzőművészeten és a zenén át a filmig és színházig gyakorlatilag minden műfajban alkotó osztrák Gustav Deutsch kitalált egy filmezési metódust (valódi festmények stúdióban felépített másolatában zajló minimális események és eseménytöredékek) és egy struktúrát (1931 és 1965 között egy kivételével mindig ugyanazon az augusztusi napon látjuk ugyanazt a sosem öregedő, erősen szimbolikus nőalakot reflektálni az őt körülvevő eseményekre) a realista-modernista amerikai festő, Edward Hopper 13 festményéhez. Mindezt körítette filozofikusnak szánt vagy konkrétan filozófustól-költőtől kölcsönvett gondolatfutamokkal, háttérzajként felhasználva az adott időszak amerikai történelmének bizonyos csomópontjait. Ideális lehetőség kultúrsznoboknak, hogy bármit belelássanak a melankolikusan ücsörgő, ácsorgó, lépdelő, bámészkodó, de jelen sosem lévő, a képről 90 perc folyamatos szereplés ellenére is hiányzó nőalak enervált figurájába, s az őt körbevevő valóságot – javarészt teljesen felszínesen és közhelyesen – megfogalmazó belső monológjaiba.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”