Szemrevaló

Szállj, cserebogár!

Film

1945, Bécs. Egy lebombázott város, házak és életek törmeléke közt keressük a túlélés lehetőségeit. Nem a nagy, heroikus kalandok esnek velünk, csak peregnek a mindennapok; élni kell, enni kell, aludni kell valahol. Bújtatni a frontról hazaszökött katonát, férjet, apát. Meg kell tanulni együtt élni azokkal, akikkel addig sose kellett.

Christl épp annyi éves, hogy neki a háború jelen időt, a gyerekszobát jelenti. A családja – az anya, a testvér, a dezertőr sebesült apa és a rokonok – a bombázás után egy neuwaldenweggi villában igyekszik kivárni a harcok végét, hogy az oroszok elérjék Ausztriát. A helyzet maga a teljes sarokba szorítottság, az az időpillanat, amikor a nácik és az oroszok elől ugyanúgy bujdosni kell; hiszen a várva várt felmentősereg egyszerre jelentheti a háború végét és az új, halálos fenyegetést mindenkire, akit túl szőke hajúnak vagy kollaboráns múltúnak vélnek. A villa aztán egy negyvenfős orosz katonai egység szállása lesz, ott kell boldogulni.

Christine Nöstlinger önéletrajzi regénye nem hiába lett Európa-szerte bestseller. Nagyon is finom, átszűrt módon – és végül egy remek arányérzékkel felhangolt film formájában – mutat be egy keveset tárgyalt problémát, az osztrák identitás állapotát a háború végén duplán fejre boruló világban. Mindezt gyermeki nézőpontból: a főszereplő kislány énelbeszélésére, mint az elmesélhetőség egyetlen zálogára bízva. A borzalmakból és a rettenetesből így nem marad más, csak egy sor a jól ismert gyerekdalban. De ez a sor akkor is ugyanazt jelenti, ha németül, ha oroszul éneklik.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.