tévésmaci

Szarvasmarha-tenyésztők

  • tévésmaci
  • 2022. június 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché a majmok keresésére indultak, nagyon kevés információ állt a rendelkezésükre.

Pár lefirkantott szó egy spirálos mininotesz sárgásbarna lapjain. Majd’ minden szónak jutott egy külön oldal, de hosszú ideig nem állt össze semmi belőlük. Ám így legalább megvolt a haladási irány, a semmiből vagy a majdnem semmiből, a nagyon is ordító hiányból kellett eljutni valahová. Oda, ahol a majmok tanyáznak. Viszont nem tanyáztak sehol sem, kivált nem a szokott tartózkodási helyeiken. Leléptek a szubtrópusi erdőkből, gyakorlatilag észrevétlenül, az éj leple alatt, míg mindenki (az emberek és az állatok, az egész természet) aludt, tehát úgy hajnali három és négy között lehetett, fogták magukat, és kámfor. Csomagoltak a szavannai majmok is, azt sem vette észre senki, egyszerre mindig csak egy holmit tettek a táskájukba, türelmesek voltak, nem siettek, szokásuktól eltérően nem együtt csinálták, nem dolgoztak össze, nem falkában intézték a dolgot, bár ez is csak utólagos feltételezés, de Sztupa azért feljegyezte. Feljegyezte, pedig tudta, hogy jórészt képes beszéd, a majmoknak nincs bőröndjük, nincs ruhájuk, s buszra sem várnak a sarkon, bár abban már nem lehetünk biztosak, hogy nem búcsúznak el a közvetlen szeretteiktől, de minthogy mindegyik lelépett, erre aligha lehetett szükség, hisz’ ha külön-külön mentek volna, valamelyiküket csak kiszúrják valahol. De nem szúrtak ki senkit, nem jött szembe sehol egy rosszul zebrának álcázott majom, semmiféle álruhás bohóc.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.