tévésmaci

Szarvasmarha-tenyésztők

  • tévésmaci
  • 2022. június 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché a majmok keresésére indultak, nagyon kevés információ állt a rendelkezésükre.

Pár lefirkantott szó egy spirálos mininotesz sárgásbarna lapjain. Majd’ minden szónak jutott egy külön oldal, de hosszú ideig nem állt össze semmi belőlük. Ám így legalább megvolt a haladási irány, a semmiből vagy a majdnem semmiből, a nagyon is ordító hiányból kellett eljutni valahová. Oda, ahol a majmok tanyáznak. Viszont nem tanyáztak sehol sem, kivált nem a szokott tartózkodási helyeiken. Leléptek a szubtrópusi erdőkből, gyakorlatilag észrevétlenül, az éj leple alatt, míg mindenki (az emberek és az állatok, az egész természet) aludt, tehát úgy hajnali három és négy között lehetett, fogták magukat, és kámfor. Csomagoltak a szavannai majmok is, azt sem vette észre senki, egyszerre mindig csak egy holmit tettek a táskájukba, türelmesek voltak, nem siettek, szokásuktól eltérően nem együtt csinálták, nem dolgoztak össze, nem falkában intézték a dolgot, bár ez is csak utólagos feltételezés, de Sztupa azért feljegyezte. Feljegyezte, pedig tudta, hogy jórészt képes beszéd, a majmoknak nincs bőröndjük, nincs ruhájuk, s buszra sem várnak a sarkon, bár abban már nem lehetünk biztosak, hogy nem búcsúznak el a közvetlen szeretteiktől, de minthogy mindegyik lelépett, erre aligha lehetett szükség, hisz’ ha külön-külön mentek volna, valamelyiküket csak kiszúrják valahol. De nem szúrtak ki senkit, nem jött szembe sehol egy rosszul zebrának álcázott majom, semmiféle álruhás bohóc.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.