tévésmaci

Szarvasmarha-tenyésztők

  • tévésmaci
  • 2022. június 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché a majmok keresésére indultak, nagyon kevés információ állt a rendelkezésükre.

Pár lefirkantott szó egy spirálos mininotesz sárgásbarna lapjain. Majd’ minden szónak jutott egy külön oldal, de hosszú ideig nem állt össze semmi belőlük. Ám így legalább megvolt a haladási irány, a semmiből vagy a majdnem semmiből, a nagyon is ordító hiányból kellett eljutni valahová. Oda, ahol a majmok tanyáznak. Viszont nem tanyáztak sehol sem, kivált nem a szokott tartózkodási helyeiken. Leléptek a szubtrópusi erdőkből, gyakorlatilag észrevétlenül, az éj leple alatt, míg mindenki (az emberek és az állatok, az egész természet) aludt, tehát úgy hajnali három és négy között lehetett, fogták magukat, és kámfor. Csomagoltak a szavannai majmok is, azt sem vette észre senki, egyszerre mindig csak egy holmit tettek a táskájukba, türelmesek voltak, nem siettek, szokásuktól eltérően nem együtt csinálták, nem dolgoztak össze, nem falkában intézték a dolgot, bár ez is csak utólagos feltételezés, de Sztupa azért feljegyezte. Feljegyezte, pedig tudta, hogy jórészt képes beszéd, a majmoknak nincs bőröndjük, nincs ruhájuk, s buszra sem várnak a sarkon, bár abban már nem lehetünk biztosak, hogy nem búcsúznak el a közvetlen szeretteiktől, de minthogy mindegyik lelépett, erre aligha lehetett szükség, hisz’ ha külön-külön mentek volna, valamelyiküket csak kiszúrják valahol. De nem szúrtak ki senkit, nem jött szembe sehol egy rosszul zebrának álcázott majom, semmiféle álruhás bohóc.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.