chili&vanília

A világ legrégebbi desszertje

Gasztro

Ünnepi gerslipuding

A legenda szerint, amikor Noé bárkáján a negyvennapos özönvíz alatt elfogyott az étel, Noé felszólította a jelenlevőket, hogy mindenki adja össze az összes élelmiszert, amije még van. Minden hozzávalót bedobtak egy nagy lábas vízbe, és egészen lassan elkezdték főzni. Mire megérkeztek az Ararát hegyhez, elállt a szakadó eső, és megfőtt a gerslipuding, amelyet az utasok elosztottak egymás között. Az ősi – talán legrégebbi – desszerttel kapcsolatos eme szokás a mai napig él, számos nemzet konyhájában és vallásában fontos szerepe van: amikor elkészítik, a szomszédoknak és barátoknak adnak belőle egy kis adagot – a békét és jóakaratot jelképezi. Már az Ótestamentumban és a Koránban is találni rá utalást.

Hasonló, gabonákból és magvakból álló édesség a mai napig több ország gasztronómiájában jelen van. Görögországban, Cipruson koliva a neve, és látványos, ünnepi díszítéssel tálalják. A Közel-Keleten burbara néven lehet vele találkozni, és december 4-én, Szent Borbála napján fogyasztják, az ukrán konyhában pedig a tizenkét fogásos, húsmentes, ortodox karácsonyi menü fontos fogása, a neve: „kutya”. Aki járt már Törökországban a téli időszakban, a piacokon ilyenkor találkozhatott a nagy zsákban árult búzaszemekkel, ott abból főzik, és az aszalt gyümölcsök és magok mellett gyakran bab és csicseriborsó is kerül bele. A cukrászdákban kapós ilyenkor az aşure, bár a többség otthon főzi, hiszen megajándékozza vele az ismerősöket.

Nem mellesleg, igazi modern desszert, amely maximálisan megfelel a mai táplálkozási szokásoknak: egészséges, tápanyagokban gazdag szuperélelmiszerekből készül. Az alábbi, örmény változat Kövi Pál Erdélyi lakoma című könyvének egyik meglepetése, eredetileg a levesfejezetben, örmény édes leves címen bukkan fel a világ egyik legrégebbi desszertje.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.