chili&vanília

Érik a meggy

Gasztro

Húsgombóc tárkonyos meggymártással

Az elsők között érő meggyek közül a legfinomabb fajta az úgynevezett érdi, bőtermő, ennek sötétpiros, középkemény, lédús, édes-savanykás gyümölcse a legalkalmasabb például meggybefőtt készítésére is. Manapság a házi befőttek műfaja is felértékelődik, így érdemes megjegyezni a klasszikus, falusi befőzési módszert: a magozatlan, átmosott, átválogatott meggyszemeket sterilizált befőttesüvegbe tesszük, majd felöntjük annyi hideg sziruppal, hogy teljesen ellepje. A szirup aránya: egy liter vízben elkeverünk 60 deka kristálycukrot, amíg teljesen feloldódik. A felöntött üvegeket lezárjuk, majd kétharmadáig érő, gyöngyöző vízben kb. 30 percig kifőzzük, dunsztoljuk. A befőzés után jöhet a házi meggylikőr, a rumos meggy, a meggyes-rózsás fűszerecet, a hagyományos meggyszósz (tejfölös habarással, főtt marha mellé), a karamellizált meggyszósz (vaníliafagylaltra, tejberizsre), a meggyes pite, a kalandvágyóknak meg a húsos, meggyes fogások sora, például az alábbi, meggyszószos húsgombóc. Vigyázat, a mi ízlelőbimbóink által megszokott, tejfölös, édeskés meggymártástól némileg eltér, a fanyar gyümölcsösség azonban marad. Ennek az ételnek az eredeti változata Aleppóból származik, kebab karaz néven ismert, több fűszerrel és a szószt pikánsra ízesítő gránátalmasziruppal készül, az alább ajánlottban viszont a tárkony adja a különleges fűszerességet. Mezei, piacos alapanyagokból is remek a végeredmény, két elemmel viszont még egy szintet ugrik: ha a húsgombóc bárányhúsból készül (török szupermarketekben kapható), és ha a tárkonyecet házi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.