„A mérsékelt infláció ellen jóval nehezebb küzdeni, mint a hiperinfláció ellen”

Gazdaság

Máig Magyarország tartja a világrekordot a pénzromlás havi ütemében, másrészt az 1946-os stabilizáció gyors és sikeres volt. Mi volt az oka a hiperinflációnak, és mikor romlott a legjobban az új valuta, a forint értéke – erről is beszél a korszakot kutató gazdaságtörténész.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. március 3-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Magyar Narancs: A háború utáni magyar pénzromlás rekordmértékű volt, de nem kivételes esemény. Milyen tényezők okozhatnak egy országban hiperinflációt?

Germuska Pál: A háborús helyzetek általában inflációt okoznak, mivel nehézzé válik a gazdaság finanszírozása – ez derül ki Thomas Sargent Nobel-díjas amerikai közgazdász 80-as években írt alapművéből is, amely az I. világháború utáni német, osztrák, magyar és lengyel inflációt hasonlította össze. Az I. világháború négy évét tekintve a 300–400 százalékos infláció megszokott volt. Hiperinflációról akkor beszélünk, ha az áremelkedés havi üteme meghaladja a 100 százalékot. A legdurvább hiper­inflációk a világháborúk utáni vesztes országokban törtek ki, ahol a területi veszteségek, a gazdasági nehézségek vagy a jóvátételi kötelezettségek ellehetetlenítették a gazdaság normális működését. A németek például olyan drámai pénzromlást szenvedtek el a 20-as évek elején, hogy utána ezt csak teljes, azaz pénzügyi, fiskális és monetáris rezsimváltással lehetett megszüntetni. Sargentnek az is érdekes megállapítása, hogy mivel a hiperinfláció sokszor pszichológiai tényezőkön múlik, egyetlen drasztikus politikai lépéssel szinte egyik napról a másikra meg is lehet szüntetni – mint történt az az 1920-as években Németországban.

MN: Ott nem is kellett új pénznemet bevezetni, hiszen maradt a márka.

GP: De jó pár nullát levágtak belőle. A sikerhez elengedhetetlen az államháztartási stabilizáció, a gazdálkodás rendbetétele és jelentős külső hitel, amivel az új valuta stabilitását meg lehet teremteni. Épp ezek a feltételek hiányoztak sokáig a magyar gazdaság számára a II. világháború után.

MN: Mennyire volt speciális az akkori magyar helyzet?

GP: A háborúvesztést követő megszállás idején a szovjetek maguk is bocsátottak ki hadipengőt, ezzel elárasztották a gazdaságot. Eközben elvitték az aranykészletet, a készpénzkészletet, árukat vontak ki és az 1–1,5 milliós haderő gyakorlatilag sáskaként felélte az országban lévő élelmiszert. Mindehhez jött a háborús pusztítás és kár, ami Budapest elhúzódó ostromával és az ország fő hadszíntérré válásával járt: a németek gyárleszereléseitől kezdve a még a jóvátételi szerződések megkötése előtti szovjet zsákmányolásig. Utóbbi a bankszéfekben lévő magánvagyont, ékszereket vagy a sárospataki könyvtár értékeit ugyanúgy érintette, mint komplett gyárak vagonba rakott berendezéseit. A vad zsákmányolás csupán 1945 tavaszára szűnt meg, amint elindultak a jóvátételi tárgyalások, sikerült ennek gátat szabni és szabályozottabb keretek közé terelni.

Mindezek mellett a korabeli elemzők és a későbbi feldolgozások is azt róják fel a pengőinfláció legdrámaibb okaként, hogy lényegében megszűntek az állam bevételi forrásai. A költségvetés kiadásainak mindössze 5–8 százalékát fedezték a bevételek. Ebben a helyzetben az életet, a gazdaságot valahogy újra kell indítani, nyersanyagot kell vásárolni a termelés beindításához, fizetést adni a bányászoknak, hogy legyen szén, amivel fűteni lehet, meg hogy elinduljon a vasút. Ennek az egyetlen módja sokáig a pénzjegynyomtatás. Az akkori kisgazdapárti jegybankelnöknek, illetve pénzügyminiszternek ugyan nem volt különösebb pénzügyi nimbusza, de jól látták e problémákat, és megpróbálták volna a pénzkibocsátást is észszerűbb határok között tartani. Ám 1945 őszén jöttek a választások, így ez a kérdés kikerült a figyelem középpontjából, és emiatt meglódult az infláció. Ahogy felállt az új kormány, rögtön tettek olyan intézkedéseket, amelyekkel sikerült kicsit visszafogni a pénzromlás ütemét.

 
Fotó: Németh Dániel

MN: Miért került mégis inflációs spirálba a pengő 1946-ban?

GP: Az év elejétől felerősödtek a gazdasági csatározások, a kommunista párt térnyerése is megkezdődött a csaknem teljhatalmú, Vas Zoltán vezette Gazdasági Főtanács létrejöttével. Ez a testület kormányon belüli kormányként fokozatosan elvonta más gazdasági minisztériumok jogköreit. Ez lett az újjáépítés centruma is, amely csak 1947-ben több mint tízezer határozatot hozott. Ezt a politikai játszmát látom a hiperinfláció elszabadulásának hátterében is: a kemény tél, a szénhiány és még számos ok mind hozzájárultak ahhoz, hogy késett a gazdaság újraindulása. Az 1945 júniusában megkötött szerződés 200 millió dollárban rögzítette a szovjetek felé a jóvátételi kötelezettséget, amiből az első évben a szovjetek nem is engedtek, így a magyar gazdaság hatalmas hátralékot halmozott fel. Miközben az újjáépítés lett volna a legfontosabb feladat, terményt, élelmiszert, nyersanyagot, készterméket, járműveket, például mozdonyokat és megannyi más árut vontak ki a jóvátétel miatt a magyar gazdaságból, ami elhúzta a kilábalás folyamatát. Ehhez jöttek azok a pszichológiai tényezők – az erősödő bizalomhiány, a pénzromlás anticipációja –, amelyek egyre vágtatóbbá tették az inflációt. Bevezették az adópengőt, ami egy pénzhelyettesítő eszköz volt – ezzel lehetett az adót befizetni –, így már két fizetőeszköz is forgalomba került, amelyek értéke, árfolyama elvált egymástól: az adópengőnek egy ideig lassabban romlott az értéke. 1946 tavaszán pedig már nem havi dinamikája volt az inflációnak, hanem heti. Ekkoriban hetente fizettek az embereknek bért: miután megkapták, mindenki rohant elkölteni, emiatt hirtelen megugrott az infláció, ez fel is zabálta a forgalomban lévő pénzmennyiséget. Ahogy ez részben kiment a forgalomból, úgy mérséklődött a pénzromlás napi üteme.

MN: A lakosság ekkor kénytelen volt megismerkedni olyan számokkal, amelyeket korábban soha nem használt…

GP: A számok és a bankjegyek jól ismertek: jött a milpengő, ennek névértéke a pengő milliószorosa, meg a bilpengő: itt már 12 nullát kell a névérték végére képzelni.

MN: Ha jól tudom, a legmagasabb címlet a százmillió bilpengő volt: ez 1020 pengőnek felelt meg…

GP: Annyi bizonyos, hogy világcsúcstartó volt a pengőinfláció, az 1946. július havi inflációs adatnál, a 4,19×1016 százalékos pénzromlásnál azóta sem produkált nagyobb mértékű értékvesztést egyetlen állami valuta se. Mondjuk a napi inflációs adat viszont, legalábbis elméletben, megdőlt 2008-ban, Zimbabwében. 1946 tavaszától, az amúgy is zajló politikai küzdelmekkel párhuzamosan a játék már arra ment ki, hogy ki fogja a stabilizációt végrehajtani. A munkáspártok hagyták elszabadulni a hiperinflációt és ráégni a kisgazda vezetésű pénzügyi kormányzatra, a kisgazda jegybankelnökre – az ország megmentőjének, az új valutacsoda megteremtőjének a szerepére készültek. Forma szerint a munkáspártok tettek javaslatot a stabilizációs bizottság létrehozására, annak menetrendjére – 1946. nyár elejére nyilvánvaló volt, hogy a pengőt mindenki elengedte, még az új valuta bevezetési dátuma is megvolt: 1946. augusztus elseje. Utána csak játék volt a papírokkal, ami a pengővel történt. Ekkora mértékű hiperinflációnál ugyan­is a különböző helyettesítők lépnek a nemzeti valuta helyébe.

MN: Vásárlás helyett jött a cserekereskedelem?

GP: Az emberek használták a külföldi valutákat, az amerikai dollárt, a svájci frankot, de fizettek arannyal, dohánnyal, liszttel, cukorral is. Sok tekintetben visszaléptek a pénz előtti korszakba, a barterezés és cserebere kereskedelem világába – ez működtette az országot. Megkezdődött az áruvisszatartás, árutartalékolás, hisz a kereskedők is vártak az értékálló pénzre, de a valutareform kidolgozói is azt szorgalmazták, hogy feltöltött boltok várják a forintot. Közben az „árdrágítók”, „feketézők” és más stigmatizált csoportok ellen keményen fellépett a kommunista vezetésű politikai, illetve a gazdasági rendőrség. Lassan minden vállalkozó, mindenki, akinek kicsit több pénze, áruja, üzleti vagyona volt, vagy éppen tőkejövedelemmel rendelkezett, gyanússá vált, és megpróbálták őket előbb a kommunista sajtóban diszkreditálni, majd adminisztratív, jogi, rendőri eszközökkel is szankcionálni. Megkezdődött az ellenségkép építése. Aztán nagy csinnadrattával megtörtént a forint bevezetése, amit évtizedeken át sikertörténetként adtak elő – azt is látni kell, hogy már ehhez is egy hatalmas propagandaháború társult. És miközben a kisgazdákra ráégették a hiperinflációt, a kommunisták és a szociáldemokraták nem csak triumfáltak a forint bevezetésével, de megtörténtek az első lépések a gazdaság átalakítása, a tervgazdaság későbbi bevezetése irányába, kezdve az első államosításokkal. A forint bevezetésekor szabták újra az egész bérrendszert is, aminek tulajdonképpen máig sokan isszuk a levét, bölcsészek, tanárok, de az orvosok is. Ekkor ugyanis az ipari munkásságot és az ipari szektort kívánták előnyben részesíteni, ennek érdekében összenyomták a bértáblákat. Míg egy képzetlen segédmunkás és egy okleveles mérnök fizetése között a háború előtt akár 10–16-szoros különbség is mutatkozott, addig ez a továbbiakban már csak 4–5-szörös lett. Azt a sok-, akár 17–18 fokozatú bérskálát, amelyet korábban egy minisztériumban alkalmaztak a segédfogalmazótól a miniszterig, szintén összenyomták. Az egész kereseti rendszert úgy állapították meg a háború előtti, 1938-as fizetésekhez képest, hogy az a „dolgozó rétegeknek” kedvezzen. Az agrártársadalom eleve rosszul járt, mert az ipari munkásságra lett a bérrendszer kihegyezve. Ez olyan öröksége a forint bevezetésének, amit csak 1990 után a piacgazdaság tudott valamennyire helyre tenni, de sok tekintetben máig sem álltak helyre a kívánatos bérarányok.

MN: Nemcsak a béreket, de az árakat is ekkor szabták meg – a mezőgazdasági termények, például a búza árát mesterségesen alacsonyan tartva, így szélesre tárva az agrárollót.

GP: Így van. És mindez annak a következménye, ahogy a háború után a kommunisták teret nyertek a gazdaságpolitikában. Ők egyfajta erőforrásként tekintettek a mezőgazdaságra: egyrészt az ipar és a lakosság számára nyersanyag- és élelmiszerforrásként, másrészt ebből a szektorból kivonható és az iparba átcsoportosítható munkaerőforrásként.

MN: A forint kezdeti éveiről szólva érdemes felidézni azt is, hogy a legnagyobb éves inflációt nem a rendszerváltás után élte meg ez a fizetőeszköz, hanem 1952-ben.

GP: Valóban. Évtizedeken keresztül úgy tanultuk a mesét, és mindenki el is hitte a hozzáférhető források alapján, hogy 1946-ban megteremtették a stabil forintot, ami sokáig megőrizte az értékét, és csak a 70-es években, az olajválsággal érkeztek az első problémák. Ehhez képest az első két–három év alatt már volt egy tetemes infláció, mert nem úgy alakult a gazdaság helyzete, ahogy szerették volna. Az 1949–50-es sztálini fegyverkezési programmal minden forrást a nehéziparba, azon belül a hadiiparba csoportosítottak. A beruházási árakat mesterségesen alacsonyan tartották, mesterséges eszközökkel pörgették a beruházásokat, hogy a rengeteg gyárépítést finanszírozni lehessen. A fogyasztói árakat viszont elengedték, ami inflációt gerjesztett. Nem elég, hogy sanyargatták az egész agrárszektort, Gerő Ernő például személyesen avatkozott közbe, hogy 15 százalékkal csökkentsék a gyártásba vett szovjet fegyverek árát, különben nem fért volna bele a költségvetési keretbe az a fegyvermennyiség, amelyet a Magyar Néphadsereg be akart szerezni. Nem véletlenül érezte a lakosság, hogy rosszabbul élnek, mint pár évvel azelőtt, hiszen óriási jövedelmet vontak ki a gazdaságból.

MN: A központi árirányítás, árképzés mellett hogyan kell elképzelnünk az inflációt? Hirtelen hatóságilag megemelik a hús, a vaj, a zsír árát?

GP: Pontosan ez történt 1951–1952-ben: hatósági áremelés. Miközben még létezett a szabadpiac is, bármennyire is próbálták korlátozni. Honvári János gazdaságtörténész az egyik munkájában azt írja, hogy ekkor a szabadpiaci krumpliár az állami begyűjtés során kötelezően alkalmazott felvásárlási ár hétszerese volt. A hiány felhajtotta az árakat, ahogy ezt ma is látjuk például az üzemanyagnál, a mesterségesen alacsony áron megszabott állami felvásárlás pedig elszívta az árut a piacról – ez mind a lakosság kiszipolyozásával, jelentős jövedelemelvonással járt.

A következő időszak, a 60-as évek látszólag nyugodt periódus volt, ám végig jelentős volt az államháztartási hiány, amit mindenféle kozmetikázással fedtek el. Az éves állami költségvetés csak játék volt a számokkal. Egyrészt nem sokat számított, hogy az ősszel és tavasszal 3-3 napot ülésező Országgyűlés miről döntött, de a pártvezetés egy részét is félrevezették a hiány valós mértékéről. Erre akkor derült fény, amikor az 1973-as arab–izraeli háború nyomán megugrottak az olajárak. Akkoriban a sokat szidott, Csikós-Nagy Béla vezette Országos Anyag- és Árhivatal sorozatban készítette az előrejelzéseket, és ők már 1971–1972-ben figyelmeztettek a különböző ipari nyersanyag­árak drámai emelkedésére. Rendre az olajárrobbanást emlegetik a korszak kapcsán, pedig valójában az történt, amit ma is látunk a pandémiás időszakban a világgazdaság felpattanását követően: a hosszú ideig szinte stagnáló árak korszaka után minden fontos nyersanyag, a pamuttól a faárun át a nyersvasig drámai mértékben drágul. Ez hatalmas árnövekedést generált akkor is, most is. Az NSZK-ban, ahol a 20-as évekbeli hiperinfláció miatt kínosan ügyeltek az árak kordában tartására, szintén 10 százalék fölé ment az éves infláció – más nyugati országokban 20–30 százalékos volt. A mai félelmek is a 70-es évek magas, de nem túl drámai inflációjának visszatérésével kapcsolatosak. Sargent a könyvében arra jutott, hogy furcsa módon a mérsékelt infláció ellen jóval nehezebb küzdeni, mint a hiperinfláció ellen. Hiszen az utóbbit egy határozott lépéssel le lehet győzni, mint nálunk 1946-ban történt.

MN: Hogyan kezelték a szocialista időszakban az infláció kérdését, mennyire lehetett erről a nyilvánosságban beszélni?

GP: Maga a kifejezés a ’45–46-os pengőinflációt követően gyakorlatilag tiltott szó lett. A fogyasztói árak és az árkosarak mérése nálunk a háború utáni időszakban honosodott meg. A későbbi évtizedekben a Központi Statisztikai Hivatal mérte az ipari árindexeket, a beruházási árindexet is – de a fogyasztói árindexet, amit a KSH mellett a Magyar Nemzeti Bank is mért, nem nagyon szerették publikálni, nem volt ildomos beszélni róla. A magasabb inflációtól mindenkinek összerándult a gyomra a felső vezetésben is. Kádár János is azt mondta, hogy a magyar lakosság a 20. században már két alkalommal veszítette el minden megtakarítását, és ezt minden eszközzel meg kell gátolni.

MN: Visszatérő probléma volt akkor is, hogy a hazai árakat elszakították a nemzetközi folyamatoktól: én még emlékszem, mennyit beszéltek arról, hogy hozzánk nem gyűrűznek be a magasabb energiaárak, meg általában a gazdasági krízisek…

GP: Valóban ez volt a szöveg és a legenda. Amikor 2011-ben Berlinben egy előadáson arról beszéltem, mennyire nem kezelte jól a 70-es évek kommunista vezetése a gazdasági válságot, és csak öntötték a gazdaságba a pénzt, egy brit történész azt felelte, minden kormányzatnak az a dolga, hogy megóvja választóit a világgazdasági sokkoktól. Igen ám, de ezt sokféleképpen lehet, és szerintem nálunk nem csinálták túl jól. Az Országos Anyag- és Árhivatal vagy a Tervhivatal már az olajválság előtt vagy azzal egy időben jelezte, hogy drámai áremelkedés zajlik a világban, lépni kellene, mert hatalmas a költségvetési hiány. Az állam ugyanis a gazdaság valamennyi szereplőjének a fogyasztását dotálta: nem csupán a 3,60-as kenyeret vásárló egyszerű állampolgárokét – ez került a legkevesebbe –, hanem a teljes szocialista iparét is. Vagy az exportot támogatták, vagy a világpiacinál olcsóbban számolhatták el az üzemek az importtermékeket. Dotálták a termelőszövetkezeteket, hogy ott tartsák a munkaerőt, de a Ganz–MÁVAG-ot is, hogy a gigantikus veszteség ellenére talpon maradhasson, sőt újabb beruházásokba foghasson. Nem volt a gazdaságnak olyan szegmense, ahová az állam valamilyen formában – dotáció, szubvenció, árkiegészítés – ne töltött volna pénzt. A 70-es években erre ment el az állami költségvetés 30 százaléka. Ehhez jöttek az 1973–1974-től brutálisan elszálló árak – a szakadék még nagyobbra nőtt. Amikor utólag, 1993-ban az MNB közreadta a korrigált költségvetési adatokat, hirtelen kiderült, hogy a nyilvánosan bevallott és a tényleges államháztartási hiány között egyes években tízszeres volt a különbség. A 70-es években már számoltak GDP-t az MNB-ben és a KSH-ban is – ekkoriban 5–10 százalékos sávban mozgott az állami költségvetés hiánya. Ennek fedezetéül idővel sorra vette fel az állam a nyugati hiteleket, amiből például a külkereskedelmi deficitet kellett finanszírozni. Az államszocialista magyar gazdaság ugyanis sohasem, így a 70-es, 80-as években sem tudott olyan dinamikus exportteljesítményt felmutatni, amelynek segítségével kitörhetett volna a magas infláció és a hatalmas költségvetési hiány köréből. Nálunk azért kellett kényszerből exportálni, dotációval, akár ráfizetéssel, hogy kitermeljék azt a dollárbevételt, amelyből vissza lehet fizetni a külföldi hitelek esedékes részét. Márpedig külső forrásra szüksége volt az államháztartásnak, hogy fenntartsa ezt a helyzetet.

MN: Ezek szerint a magyar állam a hibás gazdaságpolitika miatt szinte rákényszerült arra, hogy külföldi hiteleket vegyen fel?

GP: A 70-es években ráadásul hatalmas pénzkínálat volt a nemzetközi hitelpiacokon, olcsón lehetett hitelt felvenni. A sokat szidott Fekete János, akkori MNB-alelnök, azt mondta: nézzünk körül, hol a legolcsóbb a hitel, hol kell a legkevesebb kamatot fizetni – és emiatt nem is feltétlenül dollárban adósodott el Magyarország. Ez a 80-as évek elejétől visszaütött: amikor a dollárárfolyam gyengülni kezdett, a dollárban számított államadósság megugrott. Úgy járt az ország, mint a 2008-as válságot követően, amikor a háztartásokra égtek a devizahitelek.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”