Lapunk úgy tudja, a kötbértárgyalások hiábavalósága miatt a BKV vezetésében is sokkal nagyobb esélyét látják egy kártérítési per indításának, mint a peren kívüli megegyezésnek a 3-as metróra hibás metrószerelvényeket gyártó Metrowagonmash-hal.
A Narancs.hu megkeresésére a BKV azt közölte, „a tárgyalások még folyamatban vannak az orosz partnerrel, de ezzel párhuzamosan folyamatban van a bírósági kereset előkészítése.”
Visszaszívott tartozás
A BKV tavaly nyáron még egymilliárd forintot szeretett volna látni az oroszoktól. A közlekedési vállalat júniusban azt állította a Narancs.hu-nak, hogy a gyártó elismerte, hogy ezzel „tartozik” a budapesti közlekedési társaságnak. Azóta azonban a BKV nem kapott garanciát a kifizetésére vagy bármilyen ellentételezésre. Sőt, sajtóértesülés szerint az oroszok már csak az egytizedét fizetnék ki ennek az összegnek.
|
A kártérítési tárgyalásokat a BKV intézi, ám aligha a közlekedési vállalat kompetenciája a megegyezés. Ezt támasztja alá, hogy Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter legutóbbi moszkvai tárgyalásain előkerült a téma.
Információhoz jutni az ügyben az utóbbi időben szinte képtelenség. Több mint fél éve Szaniszló Sándor próbálta kideríteni, hol tart az ügy, de a fővárosi önkormányzat pénzügyi ellenőrző bizottságának MSZP-s elnöke sem jutott sokra, mert a kérdéskört napirendjére tűző ülés hamar véget ért. Itt érdemi információkat azok titkosságára, az anyag döntéshozatalt előkészítő jellegére hivatkozva nem osztottak meg a képviselőkkel. Érdekes, hogy a BKV jogi igazgatója, Környei Éva az akkor már több mint egy éve folyó tárgyalásokról úgy beszélt, hogy azok a végükhöz közelednek.
Zárt kapuk
Szaniszló iratbetekintést kért a BKV-tól, de plusz információkhoz ennek során se jutott, az érdemi adatokat nem olvashatta el. A Narancs.hu megkeresésére a Szaniszló azt mondta, még ebben a hónapban ismét tájékoztatást kér a cégvezetéstől a BKV kártérítési igényéről. Az elnök a bizottsági ülésen megjegyezte, a gazdasági életben maximum fél év alatt összehoznak egy megállapodást a felek vagy bírósághoz fordulnak.
Ami biztos, a BKV több jogcímen követel pénzt az oroszoktól, miután a 3-as metróra vásárolt szerelvények 2017. márciusi forgalomba helyezésük pillanatától hónapokon át meghibásodtak. A 69 milliárd forintba került szerelvények ajtóvezérlési rendszerének alkalmatlansága miatt hetekre ki kellett vonni a forgalomból a kocsikat, a BKV ezekért a leállásokért is pénzt követel az oroszoktól.
A Narancs.hu tavaly nyáron a silány minőségű ülésekre hívta fel a figyelmet, amelyek alátámasztásai nem bírván a terhelést, széttörtek, elrepedtek.
Törnek, repednek a „felújított" metrókocsik ülései
Nem csak a rozsdával szemben tanúsítanak csekély ellenállást a hármas metró új szerelvényei, az utasokat se viselik jól: repedések és törések keletkeztek a gyenge üléseken. A BKV elismerte, hogy baj van, cserélni kell mind. Sok repedést találtak a Metrowagonmas (MWM) által felújított, a 3-as metró vonalára telepített orosz metrókocsikon a BKV szakemberei.
Korábban a Zoom.hu a rozsdásodó tetőlemezekről cikkezett (a portál megszűnésével weboldala már nem elérhető), de nyilvánosságra kerültek felvételek a BKV Kőér utcai metrótelepéről, amelyeken a karosszéria, a küszöb, az ajtótokok, a vezetőfülke rozsdásodását mutatták. A műszaki végzettségű Tarlós István főpolgármester akkor a rozsdásodást hangulatkeltésnek minősítette, a korróziót pedig olajszennyezésnek.
A BKV metrós kárpótlásáról legutóbb szeptemberben érkezett hír, éppen Orbán Viktor és Szijjártó Péter külügyminiszter moszkvai tárgyalásai idején, utóbbi a metrószerelvényekről is egyeztetett Szergej Lavrov kollégájával.
|
A 444 beszámolója szerint az oroszok ekkor már nem akarták elismerni az ajtók hibáit, szerintük a rossz magyar vágányok okozták az abnomrális működést. Szeptemberben a BKV már nem is volt hajlandó pontos összeget mondani lapuknak, amikor arról kérdeztük, hol tartanak a tárgyalások, mekkora a cég követelése. A Zoom.hu novemberben viszont úgy értesült, az oroszok csupán 100 milliót akarnak kifizetni.
Döntést hivatalosan a BKV vezetése hoz, amit igazgatóságának jóvá kell hagynia. Ha ez valaha megtörténik, akkor lehet nyilvános a kártérítés összege. A tárgyalások lezárásának egyébként nincs belső határideje, ez a BKV jogi igazgatójától tudható, elvileg az idők végezetéig húzhatják.