Valamiért nem veri ki az oroszokból a BKV az egymilliárdos kötbért

Gazdaság

Se eredmény, se határidő: lassan két éve tárgyalgat a BKV a 3-as metró hibás szerelvényeinek egymilliárdos bánatpénzéről.

Lapunk úgy tudja, a kötbértárgyalások hiábavalósága miatt a BKV vezetésében is sokkal nagyobb esélyét látják egy kártérítési per indításának, mint a peren kívüli megegyezésnek a 3-as metróra hibás metrószerelvényeket gyártó Metrowagonmash-hal.

A Narancs.hu megkeresésére a BKV azt közölte, „a tárgyalások még folyamatban vannak az orosz partnerrel, de ezzel párhuzamosan folyamatban van a bírósági kereset előkészítése.”

Visszaszívott tartozás

A BKV tavaly nyáron még egymilliárd forintot szeretett volna látni az oroszoktól. A közlekedési vállalat júniusban azt állította a Narancs.hu-nak, hogy a gyártó elismerte, hogy ezzel „tartozik” a budapesti közlekedési társaságnak. Azóta azonban a BKV nem kapott garanciát a kifizetésére vagy  bármilyen ellentételezésre. Sőt, sajtóértesülés szerint az oroszok már csak az egytizedét fizetnék ki ennek az összegnek.

A hazatérő, felújított/új kocsik

A hazatérő, felújított/új kocsik

 

 

A kártérítési tárgyalásokat a BKV intézi, ám aligha a közlekedési vállalat kompetenciája a megegyezés. Ezt támasztja alá, hogy Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter legutóbbi moszkvai tárgyalásain előkerült a téma.

Információhoz jutni az ügyben az utóbbi időben szinte képtelenség. Több mint fél éve Szaniszló Sándor próbálta kideríteni, hol tart az ügy, de a fővárosi önkormányzat pénzügyi ellenőrző bizottságának MSZP-s elnöke sem jutott sokra, mert a kérdéskört napirendjére tűző ülés hamar véget ért. Itt érdemi információkat azok titkosságára, az anyag döntéshozatalt előkészítő jellegére hivatkozva nem osztottak meg a képviselőkkel. Érdekes, hogy a BKV jogi igazgatója, Környei Éva az akkor már több mint egy éve folyó tárgyalásokról úgy beszélt, hogy azok a végükhöz közelednek.

Zárt kapuk

Szaniszló iratbetekintést kért a BKV-tól, de plusz információkhoz ennek során se jutott, az érdemi adatokat nem olvashatta el. A Narancs.hu megkeresésére a Szaniszló azt mondta, még ebben a hónapban ismét tájékoztatást kér a cégvezetéstől a BKV kártérítési igényéről. Az elnök a bizottsági ülésen megjegyezte, a gazdasági életben maximum fél év alatt összehoznak egy megállapodást a felek vagy bírósághoz fordulnak.

Ami biztos, a BKV több jogcímen követel pénzt az oroszoktól, miután a 3-as metróra vásárolt szerelvények 2017. márciusi forgalomba helyezésük pillanatától hónapokon át meghibásodtak. A 69 milliárd forintba került szerelvények ajtóvezérlési rendszerének alkalmatlansága miatt hetekre ki kellett vonni a forgalomból a kocsikat, a BKV ezekért a leállásokért is pénzt követel az oroszoktól.

A Narancs.hu tavaly nyáron a silány minőségű ülésekre hívta fel a figyelmet, amelyek alátámasztásai nem bírván a terhelést, széttörtek, elrepedtek.

Törnek, repednek a „felújított" metrókocsik ülései

Nem csak a rozsdával szemben tanúsítanak csekély ellenállást a hármas metró új szerelvényei, az utasokat se viselik jól: repedések és törések keletkeztek a gyenge üléseken. A BKV elismerte, hogy baj van, cserélni kell mind. Sok repedést találtak a Metrowagonmas (MWM) által felújított, a 3-as metró vonalára telepített orosz metrókocsikon a BKV szakemberei.

Korábban a Zoom.hu a rozsdásodó tetőlemezekről cikkezett (a portál megszűnésével weboldala már nem elérhető), de nyilvánosságra kerültek felvételek a BKV Kőér utcai metrótelepéről, amelyeken a karosszéria, a küszöb, az ajtótokok, a vezetőfülke rozsdásodását mutatták. A műszaki végzettségű Tarlós István főpolgármester akkor a rozsdásodást hangulatkeltésnek minősítette, a korróziót pedig olajszennyezésnek.

A BKV metrós kárpótlásáról legutóbb szeptemberben érkezett hír, éppen Orbán Viktor és Szijjártó Péter külügyminiszter moszkvai tárgyalásai idején, utóbbi a metrószerelvényekről is egyeztetett Szergej Lavrov kollégájával.

2017-ben forgalomba állnak az első szerelvények

2017-ben forgalomba állnak az első szerelvények

Fotó: MTI Fotó: Balogh Zoltán

 

A 444 beszámolója szerint az oroszok ekkor már nem akarták elismerni az ajtók hibáit, szerintük a rossz magyar vágányok okozták az abnomrális működést. Szeptemberben a BKV már nem is volt hajlandó pontos összeget mondani lapuknak, amikor arról kérdeztük, hol tartanak a tárgyalások, mekkora a cég követelése. A Zoom.hu novemberben viszont úgy értesült, az oroszok csupán 100 milliót akarnak kifizetni.

Döntést hivatalosan a BKV vezetése hoz, amit igazgatóságának jóvá kell hagynia. Ha ez valaha megtörténik, akkor lehet nyilvános a kártérítés összege. A tárgyalások lezárásának egyébként nincs belső határideje, ez a BKV jogi igazgatójától tudható, elvileg az idők végezetéig húzhatják.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.